Roadtrip West U.S.A. 2013 (4 weken)

Beste Wereldwijzers!

Bij mijn vorige reis naar China en Noord-Korea heb ik veel gehad aan de tips van alle ervaringsdeskundigen. Nu ik terug ben kan ik ook zelf mensen helpen. Voor mijn volgende reis heb ik alleen wel weer jullie hulp nodig!

Mijn plan is om samen met een vriend per auto een roadtrip te maken door het westen van de USA. Een enorm originele reis dus! :smiley: De reis zal ± 4 weken duren. Aan de hand van de reisschema’s van anderen hebben we samen ook een reisschema gemaakt. Onze vraag is nu of we dingen missen of dat het reisschema misschien te vol zit en de afstanden te lang zijn. Als onervaren USA-reizigers is dat voor ons namelijk niet echt goed te beoordelen. Vandaar onze vraag!

Dag 1: Amsterdam (of andere luchthaven) - San Francisco
Dag 2: San Francisco
Dag 3: San Francisco
Dag 4: Ophalen huurauto. San Francisco -> Yosemite National Park
Dag 5: Yosemite National Park
Dag 6: Via Tioga Pass -> Mono Lake -> Bodie -> WAAR SLAPEN? (zijn we nog niet uit)
Dag 7: WAAR SLAPEN? -> Kings Canyon
Dag 8: Kings Canyon -> Lone Pine -> Death Valley
Dag 9: Death Valley -> Las Vegas
Dag 10: Las Vegas
Dag 11: Las Vegas -> Zion NP (via Lake Mead (Hoover Dam) en Valley of Fire SP)
Dag 12: Zion NP
Dag 13: Zion NP -> Bryce
Dag 14: Bryce -> Page
Dag 15: Page (Antelope Canyon)
Dag 16: Page (Lake Powell, Horseshoe Bend)
Dag 17: Page -> Monument Valley
Dag 18: Monument Valley -> Canyon Lands NP -> Arches NP
Dag 19: Arches NP
Dag 20: Arches NP -> Grand Canyon
Dag 21: Grand Canyon
Dag 22: Grand Canyon -> Sedona
Dag 23: Sedona -> Palm Springs
Dag 24: Palm Springs -> Los Angeles
Dag 25: Los Angeles (Hollywood, Beverly Hills, Rodeo Drive etc.)
Dag 26: Los Angeles (Hollywood, Beverly Hills, Rodeo Drive etc.)
Dag 27: Los Angels -> San Francisco
Dag 28: San Francisco -> Amsterdam (of andere luchthaven)

We hebben nog geen vliegtickets geboekt (tips voor goedkope tickets?), dus de reis kan ook andersom gemaakt worden. Daarnaast is het dus ook niet heel erg als er een dag af gaat of een dag bij komt. Het gaat er alleen om of we de juiste keuzes hebben gemaakt en of we niet iets missen.

We zijn van plan om in halverwege juli of eind juli te vertrekken en dan ongeveer vier weken later weer terug te komen. Tegen die tijd zijn we 22 en 23 jaar. Hebben jullie nog tips met betrekking tot het huren van een auto? Ik heb al veel gelezen dat USAreisen.de wordt aangeraden. Zijn er ook nog andere verhuurbedrijven/bemiddelingsbedrijven die jullie aanraden?

Ook alle algemene tips (bijvoorbeeld over accomodaties) zijn van harte welkom. Alvast heel erg bedankt voor het helpen!

Met vriendelijke groet,
David en Kelvin

Hallo David en Kelvin.

Zijn jullie avonturiers, dan is reizen met een tent in West-Amerika ideaal.
Je hebt de vrijheid en in de kosten bespaart dit ook weer.
Voor de parken, wel ruim van tevoren boeken
Een uitgebreid verslag en route vindt je op mijn site.

De vlucht:
Jullie starten in SF en eindigen in SF.
Waarom eindigen in SF, als jullie de kustroute N1 niet doen.
Om een voorbeeld te noemen: Een vlucht vanaf Brussel, met United Airlines, naar SF en retour van LA naar Brussel is goedkoper dan een vlucht van BR-SF en SF-BR.
Zelfs met onze vertrouwde KLM, vertrek vanaf Adam zit € 42,00 verschil in. Heenvlucht naar SF, terugvlucht vanaf LA Voor beide geld: heenvlucht 29 Juli, terugvlucht 25 augustus. Een beetje spelen met datums en boeking sites vergelijken, kan geld opleveren.
Ook besparen jullie, mede dat de kustroute N1 niet wordt gereden 611 km. Route via Interstate 5.

Dag8: Kings Canyon -> Lone Pine -> Death Valley
Dag 9: Death Valley -> Las Vegas

Na mijn idee moet Kings Canyon – Lone Pine – Death valley – Las Vegas in een dag te doen zijn.

Dag 14:Bryce -> Page
Dag 15: Page (Antelope Canyon)
Dag 16: Page (Lake Powell, Horseshoe Bend)
Dag 17: Page -> Monument Valley
Dag 18: Monument Valley -> Canyon Lands NP -> Arches NP
Dag 19: Arches NP
Dag 20: Arches NP -> Grand Canyon

3 dagen voor Page?
Je gaat naar Page, Monument Valley, naar boven Canyonsland / Arches NP en dan weer terug naar Grand Canyon.

Mijn advies.
Vanaf Bryce via de scenic drive 12 naar Capitol Reef.
Capitol Reef, via Goblin Valley richting Moab, centraal punt voor Canyonsland en Arches NP
Moab via Natural Bridges, Moki Dugway en Gooseneck Sp naar Monument Valley.
Van Monument Valley richting Page. 2 dagen is hiervoor voldoende.
Vanaf Page via de HW 64 naar de Grand Canyon
Voor mijn route en eventuele tips, kan je op mijn site terecht.

Uiteraard zullen de experts jullie ook van advies dienen.

Autohuur:
Mijn auto huur ik bij Eautohuur. Heb nog geen ervaring met USAreisen.de

Veel plezier met de voorbereidingen
Henk
Mijn website

1 like

Dag 6 van Yosemite via Tioga Pass naar Mono Lake en Bodie is goed te doen. Je kan dan overnachten in Lee Vining, Mammoth Lakes of Bishop. De volgende dag is echter niet mogelijk. Er is geen direkte verbinding tussen de Eastern sierras en Sequoia Kings Canyon NP. Dan zou je dus weer Tioga Pass moeten terugrijden door Yosemite en naar Seki. Ik zou overwegen Seki over te slaan deze reis. Grote bomen kan je ook zien in Mariposa Grove in Yosemite NP.
Zal straks nog eens verder naar je route kijken.
Yeehaw

1 like

Vragen/Antwoorden n.a.v. Zitterd:
Allereerst bedankt voor de vele informatie! We geven echter toch de voorkeur aan hotels/motels dus geen tentje. Misschien andere keer. :slight_smile:

Met betrekking tot de vlucht, ik had die laatste twee dagen ook leeg kunnen laten, want het inderdaad geen ‘must’ om ook weer vanuit San Francisco te vertrekken. Het was alleen meer dat het in ieder geval een rondje is. Dus of we nou in San Francisco, Los Angeles of Las Vegas zouden aankomen, we kunnen altijd hetzelfde rondje maken. :wink: En daarnaast is het soms natuurlijk duurder om de auto elders in te leveren.

Kun je die kustroute aanraden? Wat is er allemaal te zien en hoelang duurt het? Het overwegen waard om in de reis op te nemen? En zo ja, moet dat dan ten koste van iets anders gaan?

Je Bryce tot Grand Canyon advies zal ik nog even bekijken. Wat wel zo is, is dat we niet echt van plan zijn om naar een uitzichtpunt te rijden, “Oh, wat is het toch mooi” te zeggen en dan weer verder te rijden. Af en toe willen we ook wat meer de tijd nemen om het gebied wat beter te verkennen (te voet / met de auto), zodat het niet een race is van de ene naar de andere plek.

Nogmaals in ieder geval bedankt voor je antwoorden!

Vragen/Antwoorden n.a.v. Yeehaw:
Het reisschema heb ik deels overgenomen van een reisschema wat je in een ander topic had geplaatst. Erg handig was dat! Bodie raadde je ook aan en daar wil ik wel graag naar toe. Lijkt me leuk zo’n geheel verlaten dorpje!

Wat zou je aanraden met betrekking tot dag 6, 7 en 8? Ik denk dat er door het wegvallen van Kings Canyon NP een dag bespaard wordt? Waar zouden we die dag dan aan moeten besteden (ergens eerder/verderop in de reis)? Ik kijk uit naar je verdere tips met betrekking tot het reisschema! Tot nu toe bedankt in ieder geval!

David

Hallo David en Kelvin:

De vlucht:
Bijgaand een . Hier zie je de inleveringskosten per plaats. Zoals je ziet zijn er geen kosten voor het huren in SF en terugbrengen in LA.

**Kustroute **
Info ANWB Wereldreisgids Verenigde Staten Zuid-West
De Kust van de grote oceaan tussen San Francisco en Los Angeles vormt een van de bekendste landschappen van het Amerikaanse Westen, waar zee en vasteland elkaar ontmoeten ontstaan schilderachtige plaatsen, zoals Big Sur of langs de 17-mile drive bij Montery. Niet voor niets hebben Pacific Coast Highway 1 en Highway 101 op de circa 800 km grote afstand tussen de beide metropolen de bijnaam dreamroad gekregen.

Alles is persoonlijk en wat de een mooi vindt, vind een ander minder belangrijk.
Omdat ik een dag speling had, ben ik vanaf een zonnige Yosemite afgezakt naar Morro Bay, om van hier af richting SF te rijden. Helaas kwam ik terecht in een dikke mistlaag, welke over de kust bleef hangen.
Mijn informatie haal ik uit boeken, verslagen en dit forum.
Bijgaand een Pdf ( info Amerika.nl), waarbij je zelf bepaalt of dit gedeelte interessant is.

De route
Ook dit is persoonlijk.
Zoals je in mijn verslag kunt lezen, heb ik voor alles de tijd genomen. Wandelingen maakte ik waar het mooi was en nam overal de tijd voor.
Wel had ik voor sommige wegen, beter een SUV kunnen pakken.
En inderdaad, wat de een mooi vindt hoef niet voor de ander mooi te zijn.
Ook ik had in de voorbereidingsfase, via het forum, een beeld gevormd hoe mijn reis zou worden.
Toch wist ik innerlijk al, dat net zoals mijn andere reizen ter plekke, door omstandigheden, mijn reis gewijzigd zou worden. Een voorbeeld: Voor mijn verblijf in Moab had ik een dag extra willen nemen voor het bezoeken van Canyonsland. Helaas zwaar weer (regen/onweer) bepaalde dat ik de plannen wijzigde en richting Arches NP ging, de zon tegemoet. Volgens de gegevens zou het de hele dag slecht weer blijven.

Veel succes met de voorbereiding
Henk
website

Wij vonden Highway 1 (kustroute) echt de moeite waard, wij hebben er 3 dagen over gereden van SF naar LA.

Leuke plekjes kom je tegen, Santa Cruz Boardwalk, Mystery Spot, Vuurtorens, zee olifanten kijken bij San Simeon, Malibu Beach, de Pier in Santa Barbara, Morrobay (vond ik erg bijzonder).

Page zou ik met 1 dag inkorten, wij vonden 2 nachten hier voldoende. Sedona zou ik een nacht extra nemen, hier is het ook zo ongelooflijk mooi.

zodra je van Palm Springs naar LA rijd zou ik tijd inplannen om te shoppen in de outlet store. Dit is een grote mall(niet overdekt) waar je behoorlijke kortingen kan krijgen.

De tip die zitterd geeft mbt de route naar Arches en GC zou ik als optie gaan bekijken, dit is een realistischer route.

Goede adviezen!
Met 4 weken zou ik de volgende route overwegen:

1. Naar SF
    2.3: SF
  2. San Francsico-Monterey
  3. Monterey-Cambria
  4. Cambria-Yosemite
  5. Yosemite
  6. Yosemite-Mammoth Lakes/Bishop
  7. Bishop-Death Valley
  8. Death Valley-Las Vegas
  9. Las Vegas
  10. Las Vegas-Zion
  11. Zion
  12. Zion-Bryce
  13. Bryce-Torrey (Capitol reef)
  14. Torrey-Moab
    17,18: Moab
  15. Moab-Monument Valley
  16. Monument Valley-Page
  17. Page
  18. Page-Grand Canyon
  19. GC-Sedona
  20. Sedona
  21. Sedona-Palm Springs
    26/28: LA.
    De outlet store is in Cabazon, 20 miles west van PS langs I10 Eigenlijk zijn het er 2.
    Yeehaw

Bedankt voor alle tips! Daar kunnen we echt wat mee!

Toch maar besloten dat we de kustroute willen doen. :slight_smile: Aan de hand van het laatste schema van Yeehaw hebben wij daar nog wat kleine wijzigingen op gemaakt. Is dit reischema te doen of vergeten we iets of zit het misschien te vol?

1. Amsterdam -> San Francisco
  2. San Francisco
  3. San Francisco
  4. San Francisco -> Yosemite
  5. Yosemite
  6. Yosemite -> (via Tioga Pass) Mono Lake -> Bodie -> Bishop
  7. Bishop -> Death Valley
  8. Death Valley -> Las Vegas
  9. Las Vegas
  10. Las Vegas -> Zion
  11. Zion
  12. Zion -> Bryce
  13. Bryce -> Torrey (Capitol Reef)
  14. Torrey -> Moab
  15. Moab
  16. Moab
  17. Moab -> Monument Valley
  18. Monument Valley -> Page
  19. Page
  20. Page -> Grand Canyon
  21. Grand Canyon -> Sedona
  22. Sedona
  23. Sedona -> Palm Springs
  24. Palm Springs -> Los Angeles
  25. Los Angeles
  26. Los Angeles -> Cambria
  27. Cambria -> Monterey
  28. Monterey -> San Francisco -> 's Avonds vlucht terug

Mocht er op dag 28 geen (goedkope) vlucht 's avonds terug zijn, is het dan verstandig om 1 dag Las Vegas te skippen? Wij hebben het idee dat Las Vegas niet enorm speciaal is om daar ook 1 volle dag door te brengen.

Auto:
Dan nog even over de auto. Wat raden jullie aan met betrekking tot het huren. Een kleine goedkope auto, een iets duurdere gewone auto of een iets duurdere Midsize-SUV.

En wat ben je ongeveer kwijt aan brandstof voor 4 weken rijden?

David & Kelvin

Hallo David en Kelvin

De vlucht
Wat is een goedkope vlucht. Het is de prijs van vraag en aanbod en aangezien jullie in een dure periode gaan zullen ook de prijzen van de vluchten hier naar zijn. Ik gaf al eerder in de topic aan, dat je constant de prijzen in de gaten dient te houden en als de prijs juist is deze dan ook vastleggen. Ben je te snel met boeken betaal je misschien teveel, wacht je te lang dan is de aanbieding waarschijnlijk weg. Ik heb 3 maanden de prijzen, voor mijn reis gevolgd. Een aanbieding van Connections.be. Vliegend naar Phoenix en retour van SF voor € 586,00, was mijn reden om op dat moment de prijs vast te leggen.
Ook hier geen drop off kosten van mijn huurauto.

**Auto **
Wat je ook pakt, men probeert altijd bij aankomst een upgrade te verkopen.
Voor mij was voor 95% een Kia Seoul voldoende. De keuze voor de Kia was dat deze een hoge zit had. Ik zat hier prettig in en had geen last van rugpijn.
De boeking had ik lopen via Eautohuur.nl Zowel als in Zuid-Afrika en West-Amerika goede ervaringen mee gehad.
Wat de afstanden betrefd, heb ik naar aanleiding van jouw laatste planning een sheet gemaakt.
Hierin staat jullie route in tabblad: afstand in Miles / kilometers. Ook heb ik een tabblad, waarop mijn gegevens staan, zoals gereden km., benzineverbruik en kosten. Misschien dat dit jullie een indicatie geef van de verwachte uitgave autokosten. Let wel: neem een ruime marge voor extra te rijden kilometers. Zelf had ik gereden 4763 kilomers.

Overnachtingstip:
In SF heb ik gelegen in Park hotel, midden in het centrum.
Deze heb ik geboekt via bookings.com. Het is een basic hotel, maar met zeer vriendelijke ontvangst
In Las Vegas heb ik gelegen bij Hotel Excalibur, direct liggen aan de strip. Dit hotel heeft goede referenties via vakantiereiswijzer en heb ik geboekt via bookings.com.

Henk
Mijn site

Het is altijd moeilijk om aan te geven hoe lang je ergens moet blijven. Een volle dag Las Vegas is niet te veel imo. Het mooiste stuk langs de Pacific coast is tussen Cambria en Monterey.
Wij zijn nogal “luxe” reizigers en hebben meestal een standard of full size SUV. Maar een midsize SUV is een goede keus bv Ford Escape. Onder geen voorwaarde huren we een Japanner of Koreaan. We willen een Amerikaanse auto in de USA. In Australia hadden we trouwens slechte ervaringen met 3 Toyota’s. Nooit meer. Het verbruik van een standard SUV is ongeveer 20 mpg. Voor een midsize ongeveer 25 mpg maar dat hangt allemaal erg van je rechter voet af.
Wij huren meestal bij www.usareisen.de In het Engels: DRIVE-USA | Great Deals on Rental Cars in Florida, California, New York, and the United States

Wij zijn 3 nachten in Las Vegas geweest en ik had hier nog wel een week kunnen zitten, niet iedereen is hetzelfde, maar ik zou zeker 1 volle dag in Las Vegas blijven.

Ik vond Las Vegas erg leuk door o.a. de Shows, deze maken het echt bijzonder.

Wederom bedankt voor alle reacties! We zijn al wat verder en hebben nu ook alle hotels uitgezocht. Nog niet geboekt. Dit willen we uiteraard wel snel gaan doen, want ik zag nu al dat op sommige plekken een deel is uitverkocht.

Wij vroegen ons alleen nog 1 ding af met betrekking tot ons reisschema. Yeehaw raadde 2 volle dagen Moab aan en 1 volle dag Page. Wij hebben zelf de indruk dat we 2 dagen nodig hebben voor Page en maar 1 voor Moab. Zien we iets over het hoofd of is dit gewoon de eigen voorkeur? We willen in Page bijvoorbeeld heel graag naar de Antelope Canyon en daarnaast ook naar de Horseshoe Bend, Buchskin Gulch etc. We hebben natuurlijk ook nog de dag waarop we aankomen in Page/Moab en de dag dat we daaruit vertrekken. Op die dagen hebben we dus misschien ook een paar uurtjes tijd.

De vraag is dus: 2 dagen Moab en 1 dag Page inruilen voor 1 dag Moab en 2 dagen Page of niet?

Ik zou gaan voor 2 dagen Moab en 1 dag Page. Wij hebben Antelope Canyon en Horsebend shoe in 1 dag bekeken en hadden ruim voldoende tijd om meer te doen.

Hallo David.

Moab zou ik twee dagen nemen. Dit voor Arches NP en Canyons land NP. Moab is als plaats veel gezelliger en heeft leuke en goede restaurants.
De weg van Page naar MV heb ik in 4 uur gereden.
In principe heb je dus voor Page 1,5 dag
Antelope canyon heb ik in de ochtend gedaan. (11:00 uur) Je hebt dan de beste lichtinval voor het maken van foto`s. Na 14:00 uur worden de rotswanden grijs en saai. De tour duurt normaliter 1,5 uur. Als je vanuit MV komt, dan kom je langs Antelope Canyon (HW98). Probeer ter plekke een ticket te boeken voor de volgende dag. Je kunt ook vanuit Page georganiseerd gaan, je betaalt veel meer en de tour is hetzelfde. Voor de rest, Horseshoe Bend etc heb je voldoende tijd over.

Henk

Dat is niet zo Henk. De tours van Page met Overlander, Tsosie of Ekis zijn net zo duur als zelf naar de parkeerplaats rijden en dan een tour maken voor Upper Canyon. Van Monument Valley Tribal Park naar Page is 2.5 uur rijden en je wint een uur ivm tijdsverschil.
Heb je al eens gelezen over Buckskin Gulch en The Wave? Vooral de Wave in augustus zal bloedheet zijn en de weg (House Rock Valley rd) er naar toe kan na regen (en het is monsoon season) onbegaanbaar zijn en Buckskin Gulch moet je al helemaal niet doen met de geringste kans op flashfloods. Ik zou lekker 2 dagen Moab doen en 1 dag Page.

Uit de diverse reacties, waarvoor dank, blijkt dat 2 dagen Moab toch beter is. Dus dat gaan we doen! Vandaag tickets geboekt (23 juli - 19 augustus) dus we zullen er toch echt aan moeten geloven. :slight_smile:

We zijn nu druk bezig met het uitzoeken van hotels. We komen er alleen op dit moment bij de Grand Canyon niet uit. Zijn hier nou echt zo weinig hotels in de buurt? En welk hotel raden jullie aan (of af)? Ons reisschema staat iets verder hier naar boven (alleen maken we de reis achterstevoren). We komen dus uit Sedona, waar we een volle dag blijven en gaan na de Grand Canyon naar Page, waar we ook een volle dag blijven.

We zoeken dus een hotel dichtbij de Grand Canyon of wat verder weg, maar dan het liefst wat dichterbij Page. Weten jullie een goede mogelijkheid daar voor een redelijke prijs (liefst onder de 100 Euro)?

Bedankt voor het meedenken!