Hallo!
Wij gaan volgend jaar met de camper van Sydney naar Cairns. Welke road map die we al vast kunnen bestellen raden jullie aan? Ik kwam de ‘Sydney to Cairns Map’ van de Hema regelmatig tegen. Is die geschikt?
Of hebben jullie betere tips?
Groetjes en bedankt alvast!
bedankt Schoentje voor je reactie. Ik snap t is niet heel moeilijk te vinden de weg, maar ik wil al vast een leuke kaart waar ik op kan kijken. Wellicht zijn er kaarten met highlights en places to see op de route?
Ik kan ook op Google map kijken, maar het lijkt me juist leuk om een grote kaart open te slaan op tafel en samen met de kids te gaan ontdekken en plannen maken.
De weg Sydney - Cairns hebben wij highway 1 zowel heen als terug gereden.
Afgelopen januari zijn wij van Melbourne naar Byron Bay gereden via de “binnenwegen”. Hiervoor hebben wij de kaart New South Wales van Hema gebruikt. Evenzo hebben wij in het verleden de kaart van Queensland gebruikt alsmede kaarten van de diverse regio’s.
Bij o.a. www.reizenoppapier.nl is een campinggids van NSW te verkrijgen.
Bij de Zwerver zijn ook diverse gidsen te koop. http://nieuw.dezwerver.nl/r/oceanie/c/boeken/campinggidsen/
De kaart Sydney - Cairns neemt niet het gedeelte rond Brisbane mee. zie:
Van deze site (exploreoz) is ook veel informatie te halen, niet alleen voor 4WD.
Wij hebben onze TomTom meegenomen en daarvoor de kaart van Australië gekocht/gedownload. Dit geeft je de gelegenheid om via wegen te rijden die je anders niet zou doen want ook op de “binnenwegen” mag je harder dan onze 80 km/hr rijden (tenzij het verboden is).
Wij hebben ook gebruik gemaakt van Google Earth om een/de route te bekijken op bezienswaardigheden (foto’s van anderen) of andere interessante dingen.
Ook de LP van NSW en QLD zijn aan te bevelen voor routes en bezienswaardigheden.
Succes met de voorbereiding. Dit is al de voopret.
Chris
Het is volgens mij niet nodig een kaart in Nederland al te kopen. Je komt onderweg regelmatig visitor centres tegen die je allerhande leuke tips kunnen geven, en beschikken over gedetailleerde gratis (!) kaarten. Zo’n beetje elk gebied heeft een eigen boekje met een kaart. Zo kun je van centre naar centre rijden. De leukste dingen stonden niet eens in onze reisgids! De locals weten het wel… En bij de camper krijg je ook een kaartenboek. Maar door alle info die we via de visitorscentres kregen hebben we die niet eens nodig gehad.
Om het gemakkelijk te maken
Wij hadden de AA Road atlas gekocht.
Ik dacht bij de ANWB.
Dit is een kaart voor geheel Australie
Hier staat vrij veel op. Ook parkeerplaatsen, tankstations, bezienswaardigheden (beperkt), stadsplattegronden.
Was wel handig (vonden wij).
Met CGRU eens dat je op de visitorscentres gratis kaarten(jes kan krijgen van dat gebied en vaak ook andere gebieden waar veel meer bezienswaardigheden en tips op staan.
Echter Ahwell wil graag op de tafel met de kinderen alvast voorpret hebben en dan bieden die gratis kaarten helaas geen oplossing.
Hallo Marieke,
Wij zijn in het verleden ook bij kantoren van de NRMA (soort ANWB) van NSW en de RACQ (hetzelfde van QLD) naar binnen gegaan en met onze ANWB kaart gratis kaarten gekregen met veel informatie.
Ja ook wij hebben de AA road map gebruikt en gewoon bij bol.com besteld. Inderdaad is de weg niet lastig te vinden, maar het is wel erg handig bij het vooraf plannen. En ter plaatse is het ook een erg bruikbare roadmap.
Toch wel makkelijk als je even kunt kijken of je nog doorrijd tot het volgende stadje of toch maar al een slaapplaats gaat zoeken.
Er staan ook camping en dergelijke op vermeld. Wij hebben deze maps gebruikt in Australie en in Nieuw Zeeland en zouden geen andere meer overwegen
De HEMA maps waren heel goed te gebruiken. Wij konden als we wilden ook een gps huren maar dat wilden we niet. We hebben ouderwets kaart gelezen en dat was erg leuk. Krijg je toch meer een idee van waar je precies bent en heen gaat.
We hadden thuis met de kinderen een aantal plaatsen aangegeven op de kaart en het was leuk om die plaatsen dichterbij te zien komen.
Ik ben blij met het eindresultaat en kan het niet genoeg benadrukken: Hema is the way to go.
Natuurlijk, als je Highway 1 rijdt, kun je het zonder kaart af. Maar owee als je denkt een keer van de route af te wijken. Dan is Hema de enige kaart die 99,9% zeker aangeeft wat asfalt en wat gravel is. Natuurlijk zijn de VVV kaarten goed. Maar die zijn vaak niet op schaal, geven niet alle wegen en maken ook vaak geen onderscheid tussen asfalt en gravel. En op een reis van zo’n bedrag maken die enkel tientallen dollars toch ook niet alles uit. En Marktplaats is er uiteindelijk goed voor, als je van een recent exemplaar af wilt. Eigenlijk zouden camper verhuurders ze voor een redelijk bedrag moet kopen van huurders en weer verkopen. Of tegen een borgsom in de wagen laten. Hebben ze er na vijf keer huren uit.