Rivier de Jordaan: een bijzondere (bijbelse) plek.

Als je een bezoek brengt aan Jordanië, is het leuk en interessant om de rivier de Jordaan te bezoeken (45 km ten westen van Amman, weg volgen naar de Dode Zee). De plaats heet Al-Maghtas oftewel Bethanië oftewel wadi Kharrar. {Bethanië (of Bethabara) over de Jordaan, waar Johannes doopte (evangelie van Johannes; I, 28)}

Paus Johannes II ging er in 2000 op bezoek ter ere van het tweeduizendjarig bestaan. Hoewel Jezus hier werd gedoopt door de heilige Johannes de Dope, zijn Israël en de Palestijnse autoriteiten het hiermee niet eens. Zij situeren de heilige plek op de andere oever, in Qasr-el-Yahoud op de Westelijke Jordaanoever.

Er zijn tickets te koop en de prijs hangt af van je nationaliteit (!) die dus ook gevraagd wordt. Er is een schaduwrijke plek met bankjes waar je moet wachten totdat je naar de plek van bestemming wordt gereden. Daar stapt iedereen uit en moet je nog een stuk lopen over een onverhard pad. Er is een Engelstalige gids bij. Je komt langs de plek waar Jezus is gedoopt (er staat een info bord) en daar wordt ook uitleg gegeven. Even verderop ligt de rivier, waar je water over je hoofd kan sprenkelen als zijnde een soort 2e doop (dat doen veel grieks-orthodoxe toeristen die speciaal daarvoor naar deze plek komen). De rivier is er erg smal, nauwelijks 5 meter breed, maar persoonlijk vond ik het een mooie plek. De overkant is Israëlisch grondgebied. Ik heb er geen bewaking/militairen/soldaten gezien, terwijl je bij wijze van spreken met een enorme sprong of door het water zo naar de overkant zou kunnen gaan.
Nabij de rivier staat ook een kerk, die gesloten was toen ik de plek bezocht, dat was jammer. Er werd gezegd dat hier de grootste kerk van het Midden-Oosten zou komen… De heuvel van Elia ligt ook in dit gebied. Deze plaats is pas in 1996 ontdekt, en hier zou de profeet naar de hemel zijn gevaren. Vlakbij werd een Grieks-orthodox klooster blootgelegd en meerdere kerken, gebedsruimtes en waterbekkens waar priesters zich lieten dopen.

Het is jammer dat de rivier enorm is geslonken, want anders zou het water via irrigatiekanalen naar de doopplaats stromen en zou daar het waterbekken vol water staan. Dat zou het plaatje wat meer compleet maken. Niettemin is het een aanrader om er heen te gaan, zeker als je toch van/naar de Dode Zee komt/gaat.

Wat aandachtspunten: neem (veel) water mee. Bij het bezoekerscentrum is er schaduw, maar op het onverharde pad naar de doopplaats nauwelijks en het is er, zeker in de zomer, ontzettend heet. De rondleiding kan ruim een uur duren en onderweg zijn er geen eet/drinkgelegenheden en ik zou niet aanraden om water uit de rivier te drinken. Het hele gebied is militair domein, wat betekend dat er een officiële route is voor de verplichte minibus, je kan niet zelf op onderzoek uit. En nee, je hoeft niet gelovig te zijn om onder de indruk te raken van deze plaats.