De rivier de Jordaan

Dit is een foto waarbij ik mijn hand in het water van de rivier de Jordaan steek. Dat is de plek waar Jezus gedoopt zou zijn. Nou ja, een rivier is het tegenwoordig niet meer (op die plek), maar het blijft bijzonder. De Jordaan is daar zo’n 5 meter breed. Stel dat je een grote sprong maakt, dan beland je zo in Israel, want dat is de overkant van de rivier. Het was die middag echt snikheet en ik was, samen met een andere student, in een groep beland met gelovigen uit Griekenland. Zelf ben ik niet meer gelovig, maar ik heb wel op een Christelijke Basisschool gezeten, dus alle Bijbelverhalen heb ik wel meegekregen. De mensen uit de groep besprenkelden hun hoofd met het water en deden hun gebed.
Voordat je aan de rivier komt, kom je op een (schaduwrijke!) open plek met daar de restanten van de doopplaats waar Jezus gedoopt zou zijn met het water uit de Jordaan. Het is er wel mooi; het zag er vroeger anders uit (de rivier had een geul die naar het doopbassin leidde), maar het is niet moeilijk je het complete plaatje voor te stellen.
Daarachter ligt de rivier de Jordaan. Vlakbij de rivier is een kerk, maar die was gesloten toen ik er was (of die überhaupt nog ooit open zou gaan is de vraag).
De paus is er al eens op bezoek geweest en er was (is?) sprake van dat ze het gebied opnieuw gaan inrichten/restaureren o.d, zodat weer meer toeristen/gelovigen deze bijzondere plek willen bezoeken. Het was ooit een pelgrimsoord, maar Jordanie heeft op dat gebied een geduchte concurrent aan Israel.

Nieuws uit Jordanië: Bethany and Beyond heeft nu ook een UNESCO plaatsje op de Werelderfgoedlijst! De plaats aan de Jordaanoever waar Jezus waarschijnlijk gedoopt is, is het 5e Jordaanse werelderfgoed.