Dit is een artikel over Jordanie met als conclusie: het land is echt wel veilig (met uitzondering van de gebieden aan de Syrische grens). Heel jammer dat het land zo te lijden heeft onder de oorlog die woedt in buurland Syrie. Jordanie kan het grote aantal vluchtelingen niet meer aan en de toeristen laten het (massaal) afweten.
Hopelijk trekt het toerisme weer aan. Voor iedereen die twijfelt om naar Jordanie op vakantie te gaan: DOEN! Zoals er in het artikel ook wordt geschreven:
“Doordat de media vooral inzoomen op de conflicten in het Midden-Oosten, zijn veel mensen bang, maar Jordanië is niet hetzelfde als Syrië”. Ook een gids uit Wadi Rum zegt: “Jordanië ligt misschien dichtbij Syrië, maar hier is het veilig. Welcome to Jordan!”.
Vanessa,
Dank voor het delen van dit bericht. Heb het ook langs zien komen. Woon en werk zelf in Wadi Rum Jordanie en zie ook dat er veel minder toeristen zijn. Heb hier eerder dit jaar een aantal blog over geschreven. Veel gehoorde reden is veiligheid. Juist omdat Jordanie een van de meest veilige landen ter wereld is (in Frankrijk, Thailand en Egypte loop je meer risico) is dit slecht te rijmen. Vermoed dat het veel te maken heeft met onwetendheid.
Hoop oprecht dat het toerisme de komende drie maanden (tweede hoogseizoen van het jaar) weer zal toenemen. Wie wil nu niet in alle rust wonderschone plekken als Wadi Rum en Petra aan kunnen doen. Ik zeg unieke kans op een onvergetelijke reis!
Ahlan wa Sahlan. Welcome to Jordan.
Mooie dag toegewenst vanuit een zonnig Wadi Rum,
Bianca Abma
Dag Bianca,
Omdat Jordanie al lang op mijn verlanglijst staat heb ik dit jaar een ticket gekocht. Ik ga de tweede helft van october naar Jordanie.
Aangezien jij Nederlandse bent en er woont een paar vragen aan jou/ Is het goed en betaalbaar mogelijk vervoer te regelen van noord naar zuid? Met het aandoen van de hoogtepunten als De Kings Higway, Petra, Wadi Rum en vandaar naar Aqaba? Ik ben er 14 dagen. Wil veel op eigen gelegenheid doen. Is dat goed mogelijk? Is accomodatie onderweg makkelijk te vinden? Betaalbaar? Dank voor een terugbericht!!
Beste Piet,
Wat een heerlijk vooruitzicht om 14 dagen naar Jordanië te gaan! Het gaat vast en zeker een onvergetelijke reis worden.
Vervoer
Het openbaar vervoer netwerk in Jordan is niet heel uitgebreid. Jett (www.jett.com.jo) biedt een aantal bestemmingen aan. Wil je ook andere bestemmingen aan doen, dan kun je de bus met de taxi combineren. Dit omdat de lokale bussen een onregelmatiger schema kennen en daardoor onnodig veel tijdsverlies kunnen geven. Tussen Petra en Wadi Rum rijdt (heel prettig) een speciale toeristenbus.
Je kunt ook een auto huren. Via Reliable (www.rentareliablecar.us) en ook de grote internationale verhuurders kun je prima een auto huren. Zeker als je van de Kings Highway wil genieten (is echt super mooi en leuk om te rijden) is een huurauto ideaal. Iets van Google maps om te navigeren is wel prettig. Het is her en der soms wat zoeken anders. Maar de lokale bevolking wil je altijd op weg helpen. Dus komen doe je er wel.
Overnachten
In Amman, Madaba, Petra, Aqaba en aan de Dode Zee zijn voldoende, goede hotels te vinden. In Petra heeft Jolanda, ook een Nederlandse, een B&B genaamd Petra Fig Tree Villa (www.petrafigtreevilla.com). Een leuke stek nabij de ingang van Petra met eigen parkeergelegenheid en mooie sunset. Voor de andere plaatsen kan ik, indien gewenst, ook wat roepen over mogelijke hotels. Hoewel ik niet weet wat betaalbaar precies voor jou inhoud, kan ik wel zeggen dat er voor elke portemonnee mogelijkheden zijn.
Op eigen gelegenheid
Amman, Madaba, de Kings Highway, de Dode Zee, Petra en Aqaba kun je allemaal prima op eigen gelegenheid doen. In Petra kan een gids overigens wel interessant zijn. Tenzij je zelf veel wilt lezen, kan een gids de plek voor je tot leven brengen. 2 dagen kun je hier prima doorbrengen.
Datzelfde geldt ook voor Wadi Rum desert. Het minimum om het gebied te beleven is 1 dag en 1 nacht. 2 of 3 dagen is ideaal. Op eigen gelegenheid rondtrekken is niet mogelijk. Zoek daarom een tourbedrijf wat bij je past en ga met hen op stap. Wil je een leuke tour en de ervaring van slapen onder de sterren? Kijk dan op www.wadirumnomads.com. Dit is het bedrijf van Fawaz waar ik ook onderdeel van uitmaak.
Mocht je vragen hebben of advies willen, laat het me weten. Ik help je graag verder,