Ritueel slachten;met of zonder verdoving?

Dit onderwerp kwam langs op het nos journaal;ikzelf heb deze slachtingen meegemaakt en distancieerde me ervan.

Een wezenloze geit/koe de hals doorsnijden en daarna slachten.

Eerst verdoven is een optie,ik ga dan uit van mijn diervriendelijkheid,wat vinden jullie?

geloof dat de essentie van ‘halal’ vlees is dat het dier zonder verdoving geslacht wordt.
ik heb zelf nog nooit een slachting meegemaakt, maar vraag me wel af of onze slachtmethoden nu echt zo heel veel diervriendelijker zijn

de enige manier hoe je diervriendelijk met het dier kunt omgaan is, door vriendelijk te zijn voor het dier, het als dier te beschouwen en het dus helemaal niet te slachten… (maar dat is weer een heel andere discussie)

Het is zelfs bewezen dat het in 1 keer de hals doorsnijden van het dier ‘vriendelijker’ is dan onze methode…

Verdoven is minimaal zelfs erger, want het dier begrijpt er niets van. Ineens gaat de wereld draaien, ben je je evenwicht en richting kwijt(Mensen die wel eens een hond hebben bijgestaan die onder narcose ging weten precies wat ik bedoel)…

Dieren ruiken en voelen meer dan wij kunnen begrijpen…met onze ‘vriendelijke’ methode gaat daar een karrevracht vol dieren naar het slachthuis…al van verre gaan ze GILLEN…ze ruiken dood…
nee er is niets vriendelijks aan!!!

Nogmaals als het een goede slachter is, is er niets mis mee, 1 haal en het is klaar!
Vaak is het onze afschuw die de rilling brengt, het dier weet het al niet meer!

ja
ik vraag me idd af in hoeverre het narcose proces beter is
hoe lang duurt het voor een dier niets meer voelt… die periode is echt geen pretje
las vandaag dat runderen en grotere geiten/ schapen er toch 2 minuten over doen om echt dood te gaan als ze ritueel geslacht worden…
dan is die ene haal langs de nek niet genoeg om ze echt snel dood te laten gaan…

ik weet niet wat dan het beste is…

Mijn inziens, maar ja wie ben ik, is dat het hele zg rituele slachten zou moeten worden afgeschaft…

ik vind dat ook dat het afgeschaft zou moeten worden. Het gebeurd nog wel eens wat Bloem zegt dat die ene haal niet genoeg is. Ik vind het vreselijk om te weten hoe die dieren dan moeten lijden, ook al is het misschien dan maar 2 minuten. Ik kan er ook niet naar kijken als het op tv komt. Dus wat mij betreft of afschaffing of anders toch verdoven.

Weet iemand wellicht wat de achterliggende gedachte van het zonder verdoving slachten is? Er wordt natuurlijk heel snel geroepen dat het zo in de Koran staat, nu ken ik die inhoudelijk niet maar het zullen toch niet aleen maar een stel willekeurige regeltjes zijn? Zomaar een verbod zal (begrijpelijk) op erg veel weerstand vanuit de moslimwereld stuiten, en zal waarschijnlijk vooral de import van onder wellicht veel bedenkelijkere omstandigheden halal geslacht vlees bevorderen. Maar is het niet slechts een kwestie van interpretatie van een tekst of zelfs alleen maar een de loep der eeuwen ingesleten gebruik?

ritueel slachten, ik persoonlijk begrijp de meerwaarde er niet van, vind het ook vreselijk om te zien, en of het nu om 1 haal gaat of een kogel…ik hou er zo bij zo niet van.
Maar een oordeel kan ik er niet over vellen.

Nogmaals, wel eens op het abatoir geweest?? Waar wij “diervriendelijk” slachten?? Dat een koe een stroomstoot door zn kop krijgt?? En dat ze dan voor dood neerstorten, maar vaak nog niet dood zijn, alleen hersendood…

Laat ieder land zijn eigen waarden en tradities… ik begrijp nog steeds de waarde van deze discussie niet!!

Akkoord wat betreft ieder land zijn tradities etc. En , ook wel eens op het slachthuis geweest, ook geen pretje inderdaad…maar zover ik weet en wat mij verteld is door een dierenarts is dat als een koe etc…hersendood is, zoals misschien voorkomt, het dier verder niets meer voelt en dat betwijfel ik ten zeerste bij ritueel slachten…