Ik zou deze zomer na het behalen van mijn VWOdiploma graag naar Rio de Janeiro gaan. Ik surf al een paar jaar, en ik heb gehoord dat de golven er geweldig zijn. Ik heb ook al een leuk hotel gevonden, een surf&stay hotel.
Maar nou hoorde ik dat het niet veilig is voor een 18 jarig meisje dat alleen reist om in Rio de Janeiro te verblijven. Heeft iemand hier ervaring mee? Is Rio echt te gevaarlijk, of is het makkelijk te doen?
Ik ben erg zelfstandig en ik heb al vaker alleen gereist.
Iemand info voor mij over Rio?
Ik ben vorig jaar in Rio geweest , en ik zelf vond het meevallen zeker in de drukke gebieden. Je moet je niet in de favelas wagen, je moet ook geen dure horloges sieraden e.d. omdoen, doen de carioca’s ook niet, en ga vooral niet alleen over straat. Er zeker ook niet met carnaval heen gaan, dan vallen de meeste slachtoffers. Het is wel zo dat s’avond de als het rustig wordt op staat taxies door rood rijden omdat ze bang zijn dat als ze stoppen ze worden overvallen. Ik zelf heb toen niets gezien of gemerkt van de criminaliteit, maarjah als dat wel zo is, is het meestal al te laat. Ik zou het eerlijk gezegd niet echt een meisje van 18 aanraden, tenzij je goed portugees kan en van te voren je de stad al kent en weet waar je mee bezig bent en niet al te naief bent. En weet ook waar en waneer je ergens niet moet zijn. Maar als je je goed voorbereid en je daar een paar mensen goed leert kennen moet het lukken…