Ik zou deze zomer na het behalen van mijn VWOdiploma graag naar Rio de Janeiro gaan. Ik surf al een paar jaar, en ik heb gehoord dat de golven er geweldig zijn. Ik heb ook al een leuk hotel gevonden, een surf&stay hotel.
Maar nou hoorde ik dat het niet veilig is voor een 18 jarig meisje dat alleen reist om in Rio de Janeiro te verblijven. Heeft iemand hier ervaring mee? Is Rio echt te gevaarlijk, of is het makkelijk te doen?
Ik ben erg zelfstandig en ik heb al vaker alleen gereist.
Iemand info voor mij over Rio?
Ik ben vorig jaar in Rio geweest , en ik zelf vond het meevallen zeker in de drukke gebieden. Je moet je niet in de favelas wagen, je moet ook geen dure horloges sieraden e.d. omdoen, doen de carioca’s ook niet, en ga vooral niet alleen over straat. Er zeker ook niet met carnaval heen gaan, dan vallen de meeste slachtoffers. Het is wel zo dat s’avond de als het rustig wordt op staat taxies door rood rijden omdat ze bang zijn dat als ze stoppen ze worden overvallen. Ik zelf heb toen niets gezien of gemerkt van de criminaliteit, maarjah als dat wel zo is, is het meestal al te laat. Ik zou het eerlijk gezegd niet echt een meisje van 18 aanraden, tenzij je goed portugees kan en van te voren je de stad al kent en weet waar je mee bezig bent en niet al te naief bent. En weet ook waar en waneer je ergens niet moet zijn. Maar als je je goed voorbereid en je daar een paar mensen goed leert kennen moet het lukken…
Zoals al vermeld, je bepaalt zelf al een beetje of het gevaarlijk is voor je of niet. Je moet gewoon bepaalde gebieden ontwijken. En van te voren een beetje orienteren en plannen wat je wilt doen in de stad. Maar let wel op dat er op het moment een kleine epidimie heerts van Dengue. Zoek dit even op op internet, wat het precies inhoud. Maar goed voordat je hier bent is het alwel misschien minder. Maar Rio is niks minder gevaarlijk dan andere gebieden, want Ik ben al diverse keren in Rio geweest, en ook in andere gebieden, want zelfs in het rustige binnenland van Sao paulo bijv. kan het ooit gevaarlijk zijn. Misschien kun je overwegen on te surfen in bijv. Itacare, is ook een stuk goedkoper.
Ben ook 18, heb net 3 maanden in rio gewoond en daar zelfs in de gevaarlijkste favelas gewerkt.
Rio staat natuurlijk niet bekend om zn veiligheid maar het hangt er van af hoe je er mee omgaat. De kans dat je beroofd wordt is aanwezig. Een paar tips; Loop NOOIT onder tunnels door. Mocht er iets gebeuren geef altijd alles meteen met een glimlach af. En zorg dat je altijd iets van 50 reais meeneemt, mocht je beroofd worden en je hebt niks loop je de kans dat ze boos zijn.
Mij is niks overkomen. Ik liep snachts wel alleen over straat, nam bussen en metros door de favelas (voor mn werk, doe dit niet als je er niks te zoeken hebt). Je moet eigenlijk gewoon goed weten waar je wel en niet kan komen. Zo moet je bij Ipanema en Copacabana niet te ver afwijken van het strand want dan kom je bij de favelas en dan kan het gevaarlijk worden.
Ik heb me er nooit onveilig gevoeld. Je kan er echt makkelijk naar toe als 18jarige. Mensen maken het enger dan het is. Gewoon ogen open houden. Daar komt het op neer. Een groepje jongetjes van rond de 6 jaar, is niet schattig, ze beroven je. Dat soort dingen.
Maar ik zou er gewoon naar toe gaan! Rio is de beste stad ter wereld!
ps ik zou je zeker wel aanraden om met Carnaval te gaan! Een groter feest dan dat, bestaat volgens mij niet!! Echt een ervaring en helemaal niet gevaarlijk naar mijn mening
Ik raad je echt aan om altijd met iemand samen te zijn daar. Wanneer het kan, loop niet alleen over straat en helemaal niet 's avonds. Ik weet niet precies waar je hotel zit, maar als het vlak bij de strand ligt zit je meestal wel goed. Verder weer ik niet hoe je er van uiterlijk uitziet, maar als je een typsiche nl uiterlijk hebt, helemaal met blauwe ogen en blond haar kan ik je echt garanderen dat je veel negatieve aandacht zal krijgen van de mannen daar.
Het is wel echt een geweldige stad, dus ik raad je dan aan om er heen te gaan, maar wees wel voorzichtig. Zo min mogelijk aandacht aantrekken en dan zul je geen problemen krijgen.