Rio de Janeiro in april voor strandvakantie?

Beste mensen,

Ik ben van plan om begin april naar Rio te gaan voor een strand vakantie.
Is het daar dan strandweer of regent het dan te veel.

gr matthieu

Het weer valt niet te voorspellen op die termijn, maar aan het eind van de (meestal) natte zomer en het begin van de (meestal) droge winter denk ik niet dat je veel regenval hoeft te verwachten. De temperatuur is meestal nog heel redelijk warm maar niet te erg (rond dec-jan kan het ruim 40 graden zijn, dat is ook niet lekker) en vrijwel altijd nog 25-30 graden overdag. Ik noem dat lekker strandweer :slight_smile:

Let wel, dit geldt voor Rio. Andere regios hebben andere klimaatzones.

1 like

Ik ben in April in Rio geweest 2x en moet zeggen het eerste jaar 2010 dat ik er was heeft het dagen achter mekaar geregend met overstromingen erbij enzo en verder wel flink wat dagen met regen en bewolking. Maar je hebt ook dagen dat het bloedheet en 35-40 graden is. Qua temperatuur is het er in ieder geval warm. Het is moeilijk te voorspellen in ieder geval.

1 like

ALS het regent, dan regent het meestal ook goed en dan heb je kans op allerlei overstromingen. Dat is lik op stuk, bijna eklk jaar wel raak.
Het is natuurlijk wel handig als je in je planning rekening houdt met het feit dat het mogelijk niet alle dagen zonnig is.

Ik zeg dat altijd tegen mensen die naar Rio gaan: de corcovado en de suikerberg zijn heel leuk, maar op een regenachtige of mistige dag heb je daar niets aan.

Er is net een nieuw museum geopend: het museum van de toekomst oid. Misschien is dat wat als uitwijk.
Wat ik zelf wel leuk/interessant vond is het fort van copacabana, op de landengte van Apoador. Er is een klein militair museum bij. Wel even snel wat geschiedenis van Brazilie lezen :slight_smile:
Of de hortus botanicus (maar die is nauwelijks overdekt)
Er is ook een groot Natuurhistorisch Museum. Ik geloof dat het zo heet tenminste. Niet ver van Santos Dumont.

Persoonlijk denk ik niet dat je in april nog temperaturen van tegen de 40 graden zal tegenkomen. Het hangt er ook van af waar je bent, vlak bij het strand is het vaak koeler. Onder de 25 graden wordt het vast ook niet gauw, de meeste cariocas gaan dan op zoek naar dikke truien want dat is KOUD.

Maar het komt allemaal voor hoor. Het is nauwelijks voorspelbaar. Dit jaar schijnt het ook weer Ninha te zijn, maar of dat in april nog invloed heeft weet ik niet.

1 like

bedankt voor je reactie, dit geld zeker ook voor Ilha Grande?

Ilha Grande ligt in dezelfde klimaatzone.