Brazillie in juli en augustus, ervaringen!

hallo, wie kan mij helpen met tips voor brazilie en dan met name over het weer, zonkansen, eten/drinken en wel of geen strandverlening Buzios.
Mijn reis gaat vanaf de watervallen naar de Pantanal, dan >>> naar Ilha Grande en Paraty en dan naar Rio.
Hoe is Rio in augustus, levendig of stil? :vak02:
kortom, wie helpt mij met mijn vragen?
alvast bedankt

Rio is het hele jaar door feest :wink:
Augustus is het lekker zonnig met temperaturen tussen 25 en 30 graden en een briesje.
Vorig jaar 3 weken in Salvador da Bahia geweest, echt een mooie stad, lekker weer, goedkoop eten enz. enz…

Absolute onzin. Rio in onze zomer en onze winter zijn 2 verschillende planeten. In onze zomer liggen er herftbladeren op de grond, donkere luchten, er staat vaak een koude wind, weinig mensen op het strand. In onze winter is de hele stad 100 x zo mooi, een grote kermis. Ik erger me altijd aan de reisburo’s de dt verhullen. In Salvador is 2/3 van de dagen geen strandweer. Recife wordt al een stuk beter (hoewel er dit jaar veel regen is) en in Forteleza eo is het pas perfect in onze zomer.

Ik ben het met Ron eens. Het hele jaar door regent het best vaak in Rio en juli/aug is gewoon winter hier en de stranden zijn niet zo druk. Als je het wilt combineren met strand, boek dan met een goedkope vliegtuigmaatschappij (bijv webjet/trip) een ticket richting fortaleza vanaf Rio.

Ik zit er ook over na te denken om een soortgelijke reis te gaan maken, maar dan in september / oktober. Hoe zit het dan met het weer in Zuid Brazilië?

Zuid Brazilië kan m.n. in oktober erg regenachtig zijn met temperaturen rond de 25 graden overdag. Meestal komen de koude fronten in juni-juli en begin augustus vanuit het zuiden (Argentinië) opzetten tot voorbij Rio. Die duren meestal 3-5 dagen met een erg koude wind. Dan is het geen strandweer maar er zijn tussen die koudefronten wel vaak erg mooie dagen met plm. 24 graden en zon. De water temperaturen zijn in juni-juli-aug. een stuk lager. Deze winterperiode is relatief droog in het zuiden. September begint al een stukje op te warmen en m.n. de avond temperaturen zijn hoger, wel meer regen ook in oct-nov-dec-jan-febr maar ook steeds warmer richting jan-febr.
De hele kust strook heeft tot ver boven Rio regelmatig regenbuien, daarom is het er ook erg groen en echt tropisch in de Mata Atlantica. Door de invloed van zee koelt het minder af 's nachts, maar in de winter (juni-juli) heb je nachten met maar 12 graden, dat lijkt niet zo veel maar hier voelt dat wel echt koud. De gevoelstemperatuur is een graad of 5 lager.
Beste maanden voor het Zuid-Oosten zijn: maart-april-mei / eind augst-sept (minder kans op regen). Warmste maanden: jan-febr met tropische regenbuien.

mvg Silencio

Hmmm, dus oktober is niet zo’n goede maand om te gaan. Ik kan dus beter gaan tussen januari en mei. Al hoorde ik van een vriend dat hij afgelopen april 1,5 week in Rio is geweest en toen ook een aantal dagen regen heeft gehad. Natuurlijk kan het altijd regenen…maar het is wel prettig om in een periode te gaan dat er minder regenkans is.

ja, ook in april kan het wel eens een paar dagen regenen maar stukken minder kans daarop vergeleken met october en november. Ook de zomermaaden valt er nogal wat regen (jan - febr). Een groot deel van de zuid Braziliaanse kust is enorm groen en heuvelachtig. Daarbij komt nog dat elk jaar anders is hier, twee jaar terug regende het in october -november bijna 6 weken aan een stuk, afgelopen jaar een stuk minder. Het weer is ook hier erg veranderlijk.
Voor de sfeer is jan. febr een leuke periode omdat dan ook de Brazilanen vakantie hebben war betekend dat alles open is en gezellig druk… het is maar wat je het belangrijkste vindt…

Wil je zo weinig mogelijk regen zou ik je adviseren om in april - mei te gaan. Dan zijn de temperaturen nog heel aangenaam. juni - juli (20 -22 gr.) is te fris om te zwemmen en kans op een kou front.

beankt voor je reactie. De reis is inmiddels geboekt, ik zie het allemaal wel, volgens mij is de pantanal en ilha grande altijd goed voor mooi weer en in rio zal het vast ook wel meevallen, en anders wordt het veel shoppen!

Goed Nienke

Het is inmiddels in Rio nu 28°C en zonnig, dus prima. Alleen inderdaad regent het meer deze tijd van het jaar, maar dat wil niet zeggen dat minder leuk is.
De voordelen zijn:
-Minder druk, dus makkelijk om hotels and hostels te boeken en zijn ze soms vaak goedkoper.
-Lekker temperaturen, tussen 20C -28°C heel af en toe is het s’nachts 17°C, maar nooit kouder dan dat.
-Beter licht voor fotos, in de zomer is de zon te fel en is het vaak smog.
-In Augustus beginnen al de samba oefeningen voor de carnaval.

Fijne reis dus!

Rodrigo

hey thnx, een goed bericht, haha
ik ben er al helemaal klaar voor, wordt vast geweldig!
groetjes nienke

hmmmmm

het weer ginds in het zuiden vind ik niet echt mega-fantastisch (daarom woon ik ook in het noordoosten (Bahia) trouwens)
gisteren in Santa Catarina regen, regen, regen (talloze grondverschuivingen, zelfde grapje als vorig jaar dus) plus 3 tornados die lelijk huis gehouden hebben
temperatuursverwachting voor Rio (daarnet op het journaal gezien) 34°, met de regen die er gevallen is wordt het dus zweten …

elke dag opnieuw, als ik naar de weersverwachtingen voor het ganse land kijk, ben ik blij in Bahia te wonen : de temperatuur schommelt hier (ik woon rond de Baia de Todos os Santos) van 28° winter (nu dus) tot 32° in de zomer (jullie winter), regen is zelden een langdurig probleem, in de zomer hebben we heel weinig regen

voor sommigen onder jullie (toekomstige bezoekers) kan dit misschien toch belangrijke info zijn :wink:

gegroet

ix