Rijbewijs halen in Amerika

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij hiermee wat verder zou kunnen helpen. Medio Augustus vertrek ik naar California om hier te gaan studeren een een university. vanzelfsprekend moet ik hiervoor een visum voor aanvragen. Mijn verblijf staat vooralsnog geplant op een jaar. Nu vroeg ik mij af of er de mogelijkheid is om mijn rijbewijs hier te halen, en wat ik hier eventueel voor nodig heb. Mijn nederlandse rijbewijs heb ik nog niet, ik ben namelijk 17.

Heb al enkele sites geraadpleegt, maar ik kom er niet uit. Ik heb wat informatie gelezen over een SSN nummer, dat je minimaal 3 maanden moet verblijven, dat je uberhaupt zonder officiele amerikaanse inwoner te zijn je rijbewijs niet kunt halen…ga zo maar door.

Wie kan mij hiermee helpen?

Tessa

Heey
Volgens mij kan dat niet. Hoe heb je dat geregeld dat je in het buitenland kunt studeren dan? Zoiets zocht ik namelijk al, maar die organisatie’s die dat doen zijn behoorlijk duur.

Je kunt daar volgens mij niet leren auto rijden doordat je geen amerikaans paspoort hebt. Op site’s van die organisatie’s staat dat. Dat je niet mag autorijden. Alleen ik weet niet of dat voor heel Amerika geld. Misschien weet iemand anders het beter.

Groetjes,

Klopt, je hebt waarschijnlijk een folder van EF of studytravel bekeken, dit zijn Engelse talencursusen?! Of iig, in deze folders heb ik hetzelfde zien staan…
Het bureau Ustudy in Den Haag begeleid me in het aanmeldingsproces bij de amerikaanse college/university. het klopt dat het niet goedkoop is, maar ook hier zit veel verschil in per univ./college.
Zij had het over een bepaald nummer die ik moest hebben door op de campus te werken o.i.d, maar zal het haar zowiso nog even navragen. dacht misschien weet iemand me het hier precies te vertellen.
:slight_smile:

dank voor je reactie trouwens

Graag gedaan hoor :wink: Veel succes met je reis.

Heej!

Ik heb zelf een jaar in Amerika gewoond, in Minnesota, als uitwisselingsstudent. Ik heb zelf geen rijbewijs gehaald, maar een aantal andere (Duitse) uitwisselingsstudenten wel. Ook ken ik een Nederlander die in Indiana heeft gezeten en die ook zijn Amerikaanse rijbewijs heeft gehaald. Je kunt het volgens mij wel niet inwisselen voor een Nederlands rijbewijs, daarom heb ik het toen ook niet gehaald. Ik weet niet of je in alle staten zomaar je rijbewijs kan halen…

In ieder geval succes in de USA met je studie!

Hallo Tessa,

Wij hebben zelf 5 jaar in de US gewoond. In de staat waarin wij woonden, moest je binnen 30 dagen na je verhuizing een Amerikaans rijbewijs halen.
Het beste wat je kan doen is op de site van de DMV kijken.
Ik weet niet welke eisen er voor jou gelden, maar dat kan je wellicht op die manier achterhalen.
Bij de DMV kan je als je in de US bent elke werkdag langs gaan. Je kan een boekje krijgen met de verkeersregels en het puntenstelsel (in de US gebruiken ze een puntenstelsel ingeval van een overtreding). Nadat je dit boekje bestudeerd hebt, kan je mondeling examen doen. Je krijgt meestal een computerexamen met keuzevragen en in jouw geval (aangezien je nog geen Ned. rijbewijs hebt) zal je waarschijnlijk ook een mondeling examen moeten doen. Als je die examens hebt gehaald, krijg je een drivers test. Veelal kan dit allemaal op dezelfde dag.

Sukses!
expatfam66

ps onderstaand de link voor het DMV in California

Heej,

Ik heb hetzelfde plan… Ik ga als het goed is ook voor een jaar naar Amerika om daar in San Diego te studeren… Ik ben ook 17 en ook ik begrijp er niet veel van?
Heeft iemand inmiddels al het definitieve antwoord?

Gr Joel

Het halen van een rijbewijs is meestal heel simpel, de rijvaardigheidseisen (per staat verschillend) liggen veel lager dan in Nederland. Bijvoorbeeld in LA kun je in een half uurtje (mits enige rijvaardigheid) afrijden en dat kost rond de 50 Dollar. Echter Nederland heeft GEEN internationaal verdrag mbt uitwisselling van rijbewijzen, dus je rijbewijs is niet in Nederland inwisselbaar.

Bijvoorbeeld mijn Amerikaanse schoondochter heeft vanaf haar 16e een Amerikaans rijbewijs en heeft 3 jaar in Nederland gewoond, ze moest in Nederland helemaal opnieuw beginnen, terwijl ze al jaren rijervaring met een auto had en dat viel haar vies tegen. Op de site van de DMV vindt je inderdaad alle informatie.

met mafkees ik woon in amerika je mag je rijbewijs daar halen kosten 25 doller maar kan je wel auto rijden wand hier hebben ze geen rij scholen jemoet wel een test rij vaardigheid af leggen is maar 5 min en schiftelijk 30 vragen mag er 9 fout hebben als je redelijk engles kan lezen is het simpel als je terug naar nederland graat geld dat rijbewijs niet moet je in nederland alles op nieuw doen nederland en amerika ver bintenis met dat wel als je een duits rijbewijs heb kan je hier zo je rij bewijs halen
die verhalen van je zo je rijbewijs halen in amerika vergeet het maar en geld voor alle staten
en je moet er voor zorgen dat je een social security nummer krijgt en een verblijfs verguning voor een jaar aders kan je geen rijbewijs halen
heb je meer vragen dan hoor ik van je
groetjes maf kees

Ja ik woon daar voor een jaar (heb visum), ik studeer op san diego state university en ik ben 17. Kan ik een rijbewijs halen, zo ja hoe? dat is de enige vraag;)

Dat kan. Het antwoord is hierboven al gegeven.
(Dat is: lees de site van de DMV voor alle details.)

mijn naam is henk rijs al 12 jaar door amerika woon nu hier al 8 maanden in texas paris
je kan normaal je rijbewijs halen kosten 25 dol zijn dertig vragen per comp of schriftelijk
als je een keer zakt mag je het overdoen als je terug gaat naar nederland telt het rijbewijs niet moet je in nederland lesen hoep je hier mee van dienst zijn geweest gr; mafkees

Hoi,
Ik heb een Us Corporation maar woon in Holland daar heb ik ook mijn kantoor.
Ik zou graag een verblijfsvergunning willen hebben voor de US en een mogelijkheid te mogen werken tevens zou ik een US rijbewijs willen hebben ik heb wel een hollands rijbewijs.
Ik heb goede vrienden in de US die mij willen helpen maar die weten ook niet hoe inschrijven in de US zou geen probleem zijn dat heb ik al besproken weet jij messchien een weg Thanks