Au pair in San Fransisco en rijbewijs halen?

Hallo iedereen!

Mijn naam is Esther en ik vertrek half Oktober voor 1 of 2 jaar naar San Francisco om als au pair te gaan werken.

Ik heb het via een organisatie gedaan en ze vertelde mij toen dat het ook zonder rijbewijs mogelijk was. Maar toen ik eenmaal ingeschreven was, vertelde ze me ineens dat het toch wel beter was om een rijbewijs te hebben. Dus heb ik toen veel geld geinvesteerd om zo snel mogelijk mijn rijbewijs te kunnen halen. Uiteindelijk heb ik dus een familie gevonden en daar heb ik mijn rijbewijs niet nodig.

Maar aangezien ik nu zo’n 37 lessen en een praktijkexamen verder ben en mijn volgende examen heb op 16 augustus, wil ik toch wel mijn rijbewijs halen. Maar ik ben een beetje bang dat ik het ook deze keer niet haal en dan heb ik echt geen geld meer om nog een poging te doen. Nu vroeg ik me af of het dan mogelijk zou zijn om mijn rijbewijs in Amerika alsnog te halen?

Ik weet dat hij in Nederland niet geldig zou zijn, maar dat zie ik dan wel weer en er zijn in de toekomst misschien nog plannen om mijn studie ook nog in de VS te doen, dus dan ben ik de komende jaren daar nog wel bezig en heb ik mijn Nederlandse rijbewijs ook niet echt nodig.

Het voordeel is natuurlijk wel dat ik nu in Nederland ook al aardig wat lessen heb gehad, en dat is natuurlijk wel handig dan in Amerika.

Nu vroeg ik me dus af hoe dat dan precies werkt in Amerika en of het wel mogelijk is?

Groetjes
Esther

Rijbewijs in de VS hangt van je visum af. Als je officieel mag werken of studeren, kun je een social security nummer aanvragen en dan mag je daarmee en met je paspoort en je visum een rijbewijs halen van de staat waar je woont. Stelt meestal weinig voor (in ieder geval een stuk makkelijker dan in Nederland). Schriftelijk is vrij eenvoudig, twee keer het boekje doorlezen en eerdere vragen bekijken (allemaal te vinden via zoeken naar Department/Division of Motor Vehicles [staat]). Afrijden is meestal een minuut of tien rondrijden.

Zoek de volledige regels op op die staatswebsite.

En inderdaad, je zal dan later in Nederland opnieuw door de hele molen moeten, maar je hebt dan hopelijk al wat rijervaring in de VS opgedaan.

Ik ga daar heen met een J1 visum en blijf dus voor langere tijd zeker 1 maar misschien wordt het nog verlengd naar 2 jaar. Moet ik dan eerst wachten tot ik daar voor een bepaalde tijd ben, want had ergens gezien dat je dan minsten 3 maanden in de VS moet zijn voor je je examen kan doen?

Dat weet ik niet. Iedere staat stelt zijn eigen regels voor rijbewijzen. Is makkelijk te vinden op de website van Department/Division of motor vehicles [staat].

Ik zou niet afgaan op “dat heb ik ergens gelezen” maar alleen vertrouwen wat er in de bron (een officiele staatswebsite dus) staat.

Ik ben vandaag dus gezakt voor mijn rijbewijs hier in Nederland en ben dus van plan om het in Amerika te gaan proberen. Ik heb al gekeken op de site die je me zei, maar kan er verder niets over vinden over mensen die op willen gaan uit het buitenland?