ik ben van de zomer drie maanden in californië en zou daar graag een rijbewijs halen. Ik heb een 90 dagen toeristen visum, ben 26 jaar oud, en heb nog geen nederlands rijbewijs.
ik ben jammergneog net gezakt voor mijn rijexamen hier, maar kan op zich wel redelijk rijden. ik verwacht dat ik een amerikaans rijexamen beter zou doorstaan.
kan ik dan gewoon in californie bij de department of motor vehicles (dmv) een test doen en een rijbewijs halen en daar dan drie maanden gebruik van maken?
heeft iemand hier ervaring mee, of kan mij wat advies geven?
Volgens mij kan dat niet. Je moet namelijk een ID meebrengen dat je in California woont…i.e. recente electric, utillity or phone bill. Alle 3 mijn kinderen hebben hier in California hun rijbewijs gehaald… alle 3 moesten ze ook hun groene kaart laten zien dat ze ‘legal citizen’ waren, hun SS# en het bewijs dat we in CA woonde.
Ja, je moet zo ie zo een vast adres hebben om het op die manier te kunnen doen…en mnimaal 3 maanden in de USAl hebben gewoond/geleefd…en aangezien jij maar 3 maanden daar gaat zitten…wordt het moeilijk ??
maar mocht het lukken, ga dan naar een deparment in een hele kleine stad…het verkeersexamen is daar echt super makkelijk (rijden rond pionetjes op het plaatselijke supermarktparkeerterrein !!) echt zakken is bijna niet mogelijk !! heb de mijne gehaald in florida…
onthou…wel dat je dit rijbewijs hier in NL niet kunt omwisselen voor een geldig NL rijbewijs…je moet alsnog examen hier afleggen…