Rijbewijs voor auto

hey,
ik woon nu in België en ben mss van plan om op latere leeftijd naar Amerika te verhuizen.De enigste mogelijkheid om voor mij een visum te pakken krijgen, is te trouwen met een Amerikaanse (oké, de green card lotery, maar dat is op puur geluk gebaseerd en daar reken ik niet op). Ben nu 27 en heb geen rijbewijs voor een auto. Nu is mijn vraag: als ik in België een rijbewijs haal, is die dan geldig in de VS of moet ik daar dan ook allerlei proeven afleggen ???

thx

Het verschilt vaak per staat welke verdragen met welke landen ze hebben. Als er zo’n verdrag bestaat tussen België en jouw staat kun je OF je rijbewijs direct omwisselen OF je mag versneld je Amerikaanse examens afleggen.

Als je geen rijbewijs hebt in Belgie, daar geen auto nodig hebt en ooit in de VS terecht hoopt te komen, zou ik wachten met dat papiertje halen tot je in de VS bent. Theorie is niet veel en het afrijden stelt weinig voor (tien minuten op een parkeerterrein wat rondjes draaien).

Of je een Belgisch rijbewijs mag omruilen moet je aan elke staat apart vragen (zoek op: bureau of motorvehicles [staat]. Let op: alleen adressen met *.gov gebruiken, de rest is onofficieel). Als je niet mag omruilen: zie boven.

Een driver’s license wordt uitgegeven bij de Staat. Er zijn drie types, A, B, en C.
In California bijvoorbeeld, of je in bezit bent van een rijbewijs of niet, je moet je een driving- en written test afleggen bij de DMV (Department of Motorvehicle) en slagen, voordat ze een driver’s license uitgeven.

How To Get Your Driver's License - Help & Info | DMV.ORG voor Driver’s license info bij Staat. Dit is alleen voor info, zodat je een idee hebt, maar zoals bennogr al heeft aangegeven, het is niet een officiele DMV.gov site.

:vak02:Peggy

En als je eenmaal een rijbewijs hebt voor een staat en je verhuist naar een andere staat, hoef je alleen maar wat theorie te doen (boekje van de staat (online te krijgen) twee keer doorlezen en dan weet je meestal wel genoeg). Of soms hoeft zelfs dat niet eens. In New York bijvoorbeeld, kun je zo je rijbewijs van een andere staat inruilen voor een echt Newyorks rijbewijs.

Ze deden dat vroeger ook voor buitenlandse rijbewijzen (ik heb mijn Nederlandse rijbewijs lang geleden omgeruild en ben daarbij alleen m’n groot rijbewijs – ooit eens voor de grap in Nederland gehaald – kwijtgeraakt. Maar ik was toch niet in de wieg gelegd voor vrachtautochauffeur). Ik zou bij elke staat even nakijken wat hun beleidslijn tegenwoordig is. Als het niet in de algemene richtlijnen staat, even een email sturen.