Aangezien ik veel informatie heb gekregen via dit forum had ik mezelf voorgenomen om ook even wat feedback te geven mbt tot mijn ervaring.
Na veel advies te hebben ingewonnen via dit forum heb ik uiteindelijk geboekt bij Babylon Idiomas in Valencia voor 4 weken.
Laten we beginnen bij de keuze van de stad:
Valencia is een mooie stad met veel historie en cultuur een groot park (Turia) en een leuk centrum met veel kroegjes en restaurantjes. Echter, het wordt verkocht als een stad met strand wat in theorie wel klopt maar in de praktijk niet helemaal. De afstand vanuit het centrum naar het strand is best groot, met het openbaar vervoer toch minstens 30 minuten. Vanuit waar mijn accomodatie is (geregeld via de school) zelfs 40 min met 3x overstappen in de metro. Dus als strand een belangrijke overweging is dan moet je geen problemen hebben met minstens een uur per dag ervoor te reizen of een talenschool te nemen in de buurt van het strand (babylon is in het centrum). Het centrum is wel heel leuk dus als je meer voor dat gedeelte gaat en 1 a 2 keer per week naar het centrum wilt dan is Valencia een goede. Ik persoonlijk vind het een leuke stad en ben blij dat ik er ben geweest, ben vaak in het centrum en joggen in het park is geweldig maar baal wel een beetje van de lange reis telkens naar het strand. Ik zou er echter niet weer heen gaan.
Vervolgens de talenschool
Babylon werd aan mij gepresenteerd als een school die een unieke lesmethode heeft, zich echt richt op het leren van spaans (door onder andere groepen zo klein mogelijk te houden, mensen onder de 18 jaar niet toe te laten en mensen die herhaaldelijk niet komen opdagen te weigeren). Dit is absoluut niet correct. De lesmethode is goed maar absoluut niet uniek. De meeste scholen hanteren een soort gelijke methode. De meeste mensen zijn tussen de 18 en 23 jaar en er zijn er genoeg die niet komen opdagen na de avond ervoor te hebben gefeest of brak in de klas zitten (nooit iemand geweest die daarvoor is geweigerd) en in mijn klas zit er iemand van 15 jaar. Nou is dit een heel aardig meisje en ze zit er omdat haar moeder ook lesneemt hier. Persoonlijk heb ik er ook geen probleem mee dat ze hier zit maar het toont ook aan dat hoe Babylon wordt verkocht niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid.
Niveau van school
Net als elke les is hoeveel je leert afhankelijk van meerdere factoren. De grootte en samenstelling van de groep, de leraren en hoeveel energie je er zelf insteekt. De eerste twee heb je geen invloed op en dat was bij mij een belangrijke factor. Allereerst de grootte van de groep. Het probleem met Babylon is dat ze vrij klein zijn (in Valencia ik weet niet hoe het is in andere locaties) waardoor ze een beperkt aantal leraren en klaslokalen hebben (dat is ook inherent met de keuze van het in het centrum zitten dus ik bekritiseer dit niet). Het probleem dat hieruit voortkomt is echter dat al gauw mensen met verschillende niveau´s in dezelfde groep worden gegooid en dit vind ik wel een groot probleem. Ik hoorde van een huisgenoot die aan een andere school les neemt dat het daar nog veel erger is (Inter Europa) maar dat ze vorig jaar bij Enforex in Barcelona is geweest waar er 4 A1 groepen waren (niveaus worden aangegeven met letters + cijfers beginnend met A1 dus de echte beginners). Dus de A1 studenten konden zo in een groep worden gezet die het beste op dat niveau zat. In vergelijking was er in Valencia slechts 1 A1 groep en werd iedereen dus bij elkaar gegooid. Toen ik begon begonnen we met 3 studenten in helemaa vanaf het begin. Dat was al vrij pittig voor iemand die geen basis had maar de week erna kwamen er wat mensen bij waaronder ook iemand die op nul begon maar die de week ervoor had gemist. Die begreep er helemaal niets van en ik zou hetzelfde hebben gehad aangezien je die eerste week de basis krijgt. Dit vind ik persoonlijk heel erg slecht.
In de week erna groeide het aantal mensen tot het maximum van 8 met heel veel verschillende niveau´s. Er waren mensen als ik die pas 1 a 2 weken Spaans deden en mensen die al een jaar spaans hadden gedaan in het land waar ze vandaan kwamen. Het tempo van de lessen was daardoor veeeeels te hoog. Voor mij leidde dit ertoe dat ik ben gestopt die week met het lesnemen in de groep (je merkte toch dat het tempo vaak door de snelsten wordt bepaald hoewel dit deels ook afhankelijk is van de docent maar daarover straks meer) en privelessen ben gaan nemen (met Yolanda die fenomenaal goed is maar daar kom ik nog op terug). Dit was natuurlijk een stuk duurder maar het heeft me wel veel vooruit geholpen.
Het is duidelijk dat Babylon misschien ooit begon met een bepaald ideaal maar op dit moment is het puur een geldmachine geworden. Ze hadden er natuurlijk voor kunnen kiezen om 2 groepen van 3 te maken voor niveau A1 maar dan moeten ze natuurlijk een docent extra betalen. Grotere scholen zoals DQ doen dit veel makkelijker en ik hoorde dan ook van veel mede studenten die daar studeerden of dat hadden gedaan goede dingen hierover.
Daarnaast was het eigenlijk heel slecht dat twee van de studenten in onze groep stagaires waren bij Babylon. Persoonlijk vond ik niet dat zij erbij zouden moeten zitten wanneer de groep al 5 personen heeft. Als de groep kleiner is, 3 a 4 personen dan is het geen groot probleem maar nu namen ze tijd weg van de studenten die ervoor hadden betaald. Zeker gezien dat een van hun al een jaar spaans had gehad en daardoor vaak als eerste antwoord gaf wanneer anderen nog aan het nadenken waren (dat nam dus ook gesprekstijd weg)
In mijn laatste week was ik dusdanig gefrusteerd hierdoor dat ik ben gaan kijken bij een andere talenschool of het mogelijk zou zijn om daar les te nemen. Ik ben hiervoor naar Taronja gegaan (zie hierover een andere thread).
Taronja was vrij tegenovergesteld van Babylon. De school van Babylon is in het centrum maar het de faciliteiten zijn heel erg verouderd. 4 kleine klaslokalen, 2 computers waar je staand achter kan internetten, de overloop naar de keuken / toiletten lekt waardoor als het regent dit binnenloopt en de toiletten en keuken zijn vrij gaar. Bij Taronja hadden ze veel lokalen, alles was duidelijk gerenoveerd en mooi gemaakt (elk lokaal ook een andere kleur) er waren veel PC´s waar je achter kon zitten. De vrouw van de school was heel sympatiek en ik mocht zonder kosten meedoen aan een dag lessen. Als het me zou bevallen zou ik pas hoeven te betalen voor de week. Ik kreeg zelfs het boek gratis zonder dat ik had betaald (bij Babylon 20 euro). Uiteindelijk besloot ik daar niet door te lessen voornamelijk omdat de aansluiting niet paste aangezien zij een andere volgorde hanteerden van onderwerpen zou ik veel herhalen en een stuk wat ik nog niet had gedaan gemist hebben. Toen ik wegging mocht ik het boek houden maar dat deed ik liever niet aangezien ik niet vond dat ik ervoor had betaald. Echter, in de korte tijd dat ik de les heb bijgewoond en de school heb gezien was mijn indruk heel positief. Duidelijk dat ze het leren leuk willen maken, de studenten die ik had gesproken waren ook allemaal heel positief over deze school.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk DQ of Taronja hebben geboekt als ik het overnieuw zou kunnen doen. Voordeel van DQ is dat ze 9 lokalen hebben dus veel verschillende groepen aankunnen. Daarnaast hebben ze ook een mooie school in Valencia waarbij je gebruik kan maken van veel faciliteiten (waaronder zwembad) en zitten ze 10 min lopen van het strand. De keuze tussen DQ of Taronja zou eentje zijn van of je in het centrum wil zitten of aan het strand.
Prijs
Ik vond Babylon heel duur. Ze waren vrijwel even duur als DQ maar de faciliteiten waren vele malen minder. Ook de woning was veel minder comfortabel dan ik heb gezien van DQ studenten. Uiteindelijk is het bedrag wat je eraan wilt uitgeven en dat is per persoon verschillend. Ik vind in elk geval niet dat Babylon zijn geld waard was.
Overigens waren de mensen heel aardig maar als je veel geld neertelt verwacht je gewoon wat meer. Mochten mensen alleen prive lessen willen nemen dan kan ik Yolanda van Babylon wel aanraden. Zij is een van de beste leraren die ik ooit heb gehad.
Succes in elk geval.
Groet, Sirus