'Reverse culture shock'?

Hallo,
Voor een essay wat ik moet schrijven ben ik benieuwd of hier mensen zijn die last hebben gehad van een zogenaamde ‘reverse culture shock’, en cultuurschok bij thuiskomst nadat men een tijdje in het buitenland is geweest. Hieronder kunnen bijvoorbeeld aanpassingsproblemen vallen. Hebben jullie last gehad van dergelijke (of andere) problemen bij thuiskomst? Zo ja, kunnen jullie beschrijven hoe jullie je voelden?
Tot slot nog een vraagje of men hier bekend is met de term ‘reverse culture shock’, hebben jullie hier misschien over gehoord bij voorlichting of iets dergelijks?
Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar studenten die in het buitenland hebben gestudeerd, maar ervaringen van andere reizigers zijn ook heel erg welkom!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, kan alle hulp gebruiken!

Hoi Clola,

Uiteraard wil ik wel antwoord geven op je vraag, maar ik zou het op prijs stellen als je dan ook een paar van mijn vragen wilt beantwoorden. Ik ben namelijk wel benieuwd voor welke studie je dit doet. Kun je daar ook iets meer over vertellen? Wellicht ook over jezelf, te beginnen met je naam. Als het voor school is en we helpen je met het project, dan mogen we die toch op z’n minst best weten???

Goed, wat betreft mijn Reverse Culture Shock. grin Klinkt zo bijna als een aandoening… :wink: :slight_smile: Maar inderdaad…

Ik heb dat ALTIJD. Iedere keer dat ik terugkom in Nederland heb ik daar ongelooflijk veel moeite mee. En dat lijkt steeds erger te worden. Ik had het bij vakanties, bij mijn lange reis (naar Zuid Amerika), bij elke andere reis (zoals Bali, Cuba en Thailand) en nu ik in Zuid Spanje woon heb ik het nog steeds, iedere keer dat ik weer terugga. Het leven lijkt zo veel sneller te zijn, zoveel onrustiger in Nederland (of wellicht in Noord Europa). Dus ja, ik heb dat wel degelijk.

Succes met je essay!

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,
ten eerste bedankt voor je reactie! Natuurlijk mogen jullie dat allemaal weten, heb er eerst niet teveel info ingezet, wist niet of jullie in die info geinteresseerd zouden zijn :wink:
Maar goed, mijn naam is Carola, ben 19 en ben tweedejaars Communicatie & Informatiewetenschappen. Voor het vak Engels moeten wij een essay schrijven, mag over elk denkbaar onderwerp gaan, als het maar met communicatie te maken heeft. Nou was ik altijd al geinteresseerd in (een studie in) het buitenland, dus het leek me leuk daar wat mee te gaan doen. Ik ben gaan zoeken naar informatie daarover, voor mijn essay, en ik kwam bij een artikel over de ‘reverse culture shock’. Maar ik had daar op alle informatiesites over studies in het buitenland nog helemaal niks over gelezen. De voorlichting lijkt zich vooral te richten op aspecten in het buitenland zelf, de reis, de kosten en dergelijke, maar er is heel weinig informatie over de thuiskomst lijkt het. Daarom was ik benieuwd of veel mensen er last van hebben bij thuiskomst. Als dat zo is, is het natuurlijk erg belangrijk dat er meer informatie over beschikbaar komt (het communicatie aspect ;).

Vrij lang verhaal geworden, maar dat is dus eigenlijk de reden dat ik dit vraag. Ben benieuwd of er meer mensen last van hebben!

Hoi Carola,

Dank je voor de toelichting! Klinkt interessant! Enne… Natuurlijk zijn we geïnteresseerd in die informatie! Ik denk zelfs dat je eerder een reactie krijgt als men ook weet WAARVOOR het is.

Wat mij zelf betreft, ik heb ook communicatie gestudeerd en vind dit soort dingen ALTIJD interessant! Dussss… Als het ook niet te veel moeite is, zou ik het erg leuk vinden als je het resultaat van je onderzoek hierna ook zou willen plaatsen. Mag gewoon heel kort hoor, maar zou wel leuk zijn.

Oh ja, voor wanneer moet je de antwoorden hebben? Dat is ook altijd wel handig om te weten!

Liefs,
Carolina

Wat leuk dat je zelf ook communicatie gestudeerd hebt! Als mijn essay af is zal ik zeker hier wat plaatsen. Het moet een essay van 2000 woorden worden, dus zal er een samenvatting van maken :wink:

Volgende week donderdag moet het af zijn (9 november is dat dacht ik), dus antwoorden voor die tijd zullen wel handig zijn, maar na die tijd mag het ook nog. Voor hetzelfde vak krijgen we als tentamen een mondeling, daarvoor mogen we ook zelf een onderwerp verzinnen, en dit onderwerp vind ik wel erg interessant.

Volgende week zal ik in ieder geval nog een samenvatting gaan plaatsen!

Leuk Carola! Ben nu al benieuwd wat het zal worden. Hoop wel dat er meer mensen gaan reageren, dat zou wel leuk zijn. Het is wel wat kortdag, maar in het weekend heeft dit forum wel meer bezoekers geloof ik.

Handig in ieder geval dat we nu weten dat het vóór 9 november gedaan moet zijn. Dat is toch wel nuttig info! :wink:

Liefs,
Carolina

Hoi Carola,

Zelf heb ik nooit informatie ontvangen van organisaties betreft een reverse culture shock. Maar ik kan je zeggen dat er die wel degelijk is.

Toen ik een jaartje in Amerika heb gezeten, highschool, toen was het erg vreemd om weer thuis te zijn. Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden, nou, niet dus, zeker niet als je jong bent. Ik moest echt weer wennen aan de vrijheid hier in Nederland. Amerika is erg gemaakt, de omgang met mensen enzo, vooral op school. Erg nep allemaal. En dat is hier niet. Dus dat kon ik zeker wel weer waarderen aan ons kikkerlandje.

Na 2 jaar in Spanje gewoond te hebben, als au-pair, Spaans te hebben geleerd op de universiteit (gewoon een cursus voor beginners) en bij een speciaal Taleninstituut waar ik ook Engels heb gedaan, was het heel naar om weer terug te zijn in Nederland. Ik kreeg een heel rotgevoel bij alles om me heen, de haast die iedereen heeft, het niet hebben van respect voor je medemens (niet iedereen hoor, maar het valt wel op op straat), ik vond Nederland toen even een hele harde wereld en vond er echt niks aan. Ik miste enorm de vriendelijkheid van het Spaanse leven, de rust en vooral het niet moeilijk doen om kleine dingen. Ik vind dat nu af en toe nog wel vervelend hier in Nederland, maar ben er ondertussen weer aan gewend. Sinds ik in Spanje heb gewoond draag ik geen horloge meer, als iemand dan begint te zeuren dat ik eens te laat ben hebben ze pech, daar maak ik me niet meer druk om, ik heb iig veel meer rust in mijn leventje gecreeerd en dat bevalt mij goed.

Na het gewone reizen/rondtrekken door andere landen heb ik niet echt een cultureshock ervaren bij terugkomst. Alleen miste ik dan wel de gemakkelijkheid van leven in andere landen. In Thailand en Zuidelijk Afrika waar ik ben geweest vond ik het zo mooi om te zien hoe mensen daar gewoon gelukkig zijn met wat ze hebben, en dat is niet veel. Maar ze doen ook niet moeilijk. Hier in Nederland begint men meteen te zeuren als de tv kapot gaat ofzo, we zijn gewoon verwend. En nu wil ik niet zeggen dat het leven in Nederland niet goed is, want in deze drukke wereld is het allemaal best goed geregeld in Nederland. Er komen niet voor niets zoveel mensen hierheen :-). En ik heb het hier ook prima naar mijn zin.

Lees net dat je de info voor 9 nov. moet hebben. Hoop dat je iets kunt met mijn input. Veel succes ermee. Ik ben ook benieuwd naar je samenvatting.

Groetjes!!

Bekend verhaal, dat '‘reverse culture shock’. Blij dat r nu een naam voor is :wink: Zeker last van als je na lange tijd (6 mnd voor studie in Zuid Afrika en daarna 8 mnd Australie/ Nieuw Zeeland) bent geweest. Duurt hele tijd voor je je oude leventje weer hebt opgepakt. Als je dat wilt tenminste maar in mijn geval is er niets anders, dus denk hard over nieuw leven, nieuwe beslissing.
Maar… ondanks dat syndroom, haha, never n moment spijt gehad dat ik ben gegaan.

Succes met je essay!

Groetjes,
mereltjes…