Soms heb ik na een heerlijke reis last van omgekeerde cultuurschok. Waar maken die Nederlanders zich toch druk om, al die onbelangrijke dingen? En wat is het saai om weer terug te vallen in een routine en weer te moeten werken, en je maakt opeens minder vaak nieuwe dingen en ontmoetingen mee.
Maar bij mij gaat het altijd wel weer over en kan ik toch ook weer erg genieten van mijn heerlijke internationale woonplaats (Amsterdam) waar altijd wat te beleven is en waar ik andere culturen makkelijk kan opzoeken; mijn vrienden, mijn katten, mijn eigen huis, het volleyballen, het fietsen, het eten hier…
En ‘met reizen bezig zijn’ doe ik via forums (zoals deze), en door toe te leven naar mijn volgende reis (meestal heb ik al wel een idee of een plan, of zelfs een ticket).
Als dat bij jou niet gebeurt, is het denk ik tijd om eens goed naar je eigen leven in Nederland te kijken.
- Woon je wel in een huis waar je blij van wordt?
- Woon je in je favoriete stad of dorp van Nederland?
- Ben je blij met je werk? Is het misschien tijd voor een (heel) andere baan, eventueel eerst een opleiding?
- Misschien geeft vrijwilligerswerk je wel veel voldoening? Bijvoorbeeld bij een organisatie in Nederland die ook effect heeft op Azië?
- Ben je tevreden met hoe vaak je je vrienden ziet en besteed je echt de meeste tijd aan de leukste mensen waar je energie van krijgt?
- Neem je wel genoeg tijd voor je hobby’s en andere dingen waar jij energie van krijgt? Of ben je vooral bezig met wat andere mensen van jou verwachten / willen?
Zijn er dingen die je kunt veranderen in je leven in Nederland waar je gelukkiger van zou worden? Bijvoorbeeld van baan of huis veranderen, leuke vrienden vaker zien, op yoga of Thaise kookles gaan, of wat dan ook???
Of zit het nog dieper en ben je op dit continent niet gelukkig? Dan zou je emigreren kunnen overwegen, maar denk niet dat het vanzelf al je problemen oplost. Ook daar kom je lastige dingen en cultuurverschillen tegen (veel meer dan wanneer je reist en lekker leuke dingen kunt doen), en je neemt ‘jezelf’ natuurlijk gewoon mee dus als je zelf een beetje in de knoop zit, zal dat niet opeens over zijn.
Misschien helpt het om de komende tijd een soort dagboekje bij te houden en op te schrijven waar je mee zit, te kijken of je concreet kunt aanwijzen waar het aan ligt, ook dingen opschrijven die je wel leuk vindt aan je leven hier, en dan te kijken hoe het zich de komende weken ontwikkelt. Dan wordt het wel duidelijker hoe diep het probleem zit toch? En of het op te lossen is door een leukere baan of opleiding of nieuw huis, of dat je echt moet emigreren of meer reizen ofzo… en dan is er misschien werk wat je onderweg kunt doen om jezelf te onderhouden… Engelse les geven ofzo? Waarvoor je bijvoorbeeld een TEFL-cursus zou kunnen volgen.
Overigens kan het ook helpen om bij je volgende reis rekening te houden met de periode waarin je terugkomt. Het is bijvoorbeeld wel lekker om in de winter weg te zijn en bij het begin van de lente weer naar NL te komen, als er veel vrije dagen zijn en het weer beter wordt en iedereen vrolijker is. Terugkomen in een wat depressievere tijd van het jaar, kan het sombere effect juist versterken.
“Every passing minute is another chance to throw it all around”
Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!