Niet kunnen aarden in Nederland

Volgens mij is het bij velen een gemengd gevoel, in ieder geval bij mij was dat zo. Enerzijds niet kunnen aarden in Nederland, anderzijds willen reizen en ontdekken. En dan ook nog eens niet weten wat je met je leven aanmoet.

Ik ben nu 54 en heb verschillende fasen doorgemaakt. Het begon al op de middelbare school. Waar mijn hele klas letterlijk naar dezelfde dichtsbijzijnde universiteit ging, wilde ik dat in ieder geval niet. Mijn idee was om clochard te worden… ik wilde geen deel uitmaken van onze maatschappij. Ik vond Nederland toen verschrikkelijk. Maar uiteindelijk durfde ik niet en ging toch gedwee naar Wageningen. Duurde slechts kort. Ik kwam thuis bij mijn ouders. Mijn moeder zei ‘het is je eigen keuze, maar als je niet studeert moet je wel kostgeld betalen!’. Werken dus, toen nog heel gemakkelijk via uitzendburo’s. Ik gaf niks uit… mijn eerste reis was druiven plukken, een georganiseerde reis. Mijn plan om niet mee terug naar Nederland te gaan. Weer te schijterig… Thuis boos op mezelf. Daarna een reis door Europa te voet, en nog een keer met de fiets. Maar ik ging nooit ergens heen, altijd alleen maar ‘weg’. 's-Ochtends verder trekken, geweldig gevoel van vrijheid. Maar je neemt jezelf altijd mee. Dus ik kwam mezelf steeds weer tegen. Wat wil ik, wat doe ik. Het was net als een elastiek, op het gegeven moment is de rek eruit en schiet het terug naar het beginpunt. En meestal met een rotvaart. Zat ik weer thuis, gefrustreerd. Na diensttijd, weer een heel kort bezoek aan de universiteit in Groningen, dacht ik ‘ik vlieg naar een ander continent, kan ik in ieder geval niet in een opwelling weer terug’. Ik besloot naar El Salvador te reizen. Via New York, dat was het goedkoopste ticket. Geweldige reis, ik was 23. Kwam eindelijk van mijn verlegenheid af, heel veel geleerd. In El Salvador kreeg ik de schrik te pakken, ik wilde eigenlijk met het bevrijdingsleger meedoen, maar was erg blij er heelhuids alleen maar doorheen te reizen. Dat was een week voordat die vier Ikon journalisten daar vermoord zijn. En in Nicaragua waar de revolutie een paar jaar oud was, kwam ik mezelf wederom heel erg tegen. Ik wilde heel graag iets doen, maar vond ‘ik kan eigenlijk helemaal niks’, ik loop alleen maar in de weg. In Nederland terug in een kraakpand gewoond. Vriendinnen. Uitzendwerk. Cursus van het arbeidsburo. Toen besloten de HEAO te doen en naar Afrika te gaan als ik mijn diploma had. Maar mijn grote liefde was de Sovjet Unie. Maar daar kon je niet makkelijk heen. Dus dat had ik uit mijn hoofd gezet. Komt mijn Heao ineens met een uitwisseling naar Moskou. Ik sprong er gelijk op in. Helemaal niet kritisch, het was allemaal enthousiasme, weinig inhoud dat eerste jaar. Ik wilde graag daar blijven. Ben er niet afgestudeerd, wel getrouwd. In Nederland op huwelijksreis. Bleek mijn vrouw zwanger. Dat was direct duidelijk dat we niet terug zouden gaan naar Moskou. Het was 1990 en Rusland was toen erg chaotisch, en het zag er naar uit dat ik niet zomaar een verblijfsvergunning zou krijgen. In Nederland sloeg de realiteit hard toe. Mijn ouders overleden vlak na elkaar. Mijn broer wilde weg met de erfenis. Ik kocht hem uit, mijn ouders hadden een geweldig huis in Brabant. In slechte staat dat wel. Dus met hypotheek, achterstallig onderhoud, een buitenlandse vrouw en een baby is er maar 1 ‘keus’. Werken. En ik studeerde als een gek. Maar nooit iets dat bij mijn werk paste. 7 jaar lang was onze zoon mijn leven. Prachtige tijd. En toen was de rek eruit. Nog jaren geprobeerd er iets van te maken. In mijn werk, in onze relatie. Steeds lapmiddelen. Ons huwelijk zat in het slop, ik voelde me niet thuis in Brabant, was niet gelukkig (en niet erg succesvol) in mijn werk. Ik probeerde het met sportclub en milieuclub te compenseren, maar het was gewoon niet genoeg. Eindelijk in 2005 de knoop doorgehakt. Ik ben met alles gestopt en ben gaan reizen. Van Cairo naar Capetown. Ik ben nooit aangekomen. In Dar es Salaam, Tanzania had ik het gevoel ‘dit is mijn thuis’. Ik woon hier nu ruim 6 jaar en heb dat gevoel nog steeds. En dat ondanks alle ellende (maar dat is een nog veel langer verhaal) die ik hier heb meegemaakt. Het maakt allemaal niet uit, mijn gevoel blijft: ik hoor hier. Ik denk nooit aan Nederland. Ik ben wel echt een Nederlander in denken en doen, dat besef en ervaar ik steeds duidelijker. Maar dat is ok, en in feite ook gewoon leuk.

Sorry voor het lange verhaal :slight_smile:
Wat ik nu doe: www.tanzaniavolunteersupport.com

3 likes

Hoi,

Jeroen , wat een mooi verhaal. Ben blij dat je je thuis heb gevonden.
Zelf ben ik ook nog zeer onrustig en merk dat ik niet echt kan aarden, Maar ben nog niet zo ver om de schepen achter mij te verbranden.

Hoi,

Wat leuk om alle verhalen te lezen en inderdaad zeer herkenbaar. Als je eenmaal het reisvirus te pakken hebt dan kom je er niet meer vanaf.:slight_smile:
Ik heb verschillende opleidingen gedaan(fotograaf, meao bank- en verzekeringswezen, kappersopleiding) en deze opleidingen bewust gekozen om daarmee in het buitenland te gaan werken.
Na mijn meao heb ik een jaar als backpakker door Australie gereisd. Daar ben ik verliefd geworden op Australie. Ik wist niet dat je op een land verliefd kon worden, maar dat kan dus.
Verder heb ik een paar jaar in Londen gewoond en gewerkt.
Mijn droom is om ooit in Australie te wonen, maar helaas in het erg moeilijk om een visum te krijgen.
Ik dacht altijd als Australie niet mocht lukken dan gaan ik naar de Antillen.
Toen ik mijn vriend ontmoette heb ik hem eerlijk verteld dat ik ooit naar het buitenland wil. Hij wou dat ook wel en nu wonen en werken we al bijna 1 jaar op Bonaire.
Soms denken we wel eens van we gaan weer terug naar Nederland, maar dan even later dan hebben we zoiets van wat moeten we in hemelsnaam weer in het drukke, hectische Nederland.
Voorlopig bevalt het ons hier nog prima.
Ik ben benieuwd waar we over een paar jaar zitten. Alle opties open laten.

wat een mooi verhaal , dat gevoel van hier hoor ik thuis ben ik ook naar op zoek

1 like

Ik zit net op deze site. Maar war herken ik me in alle berichten. Net een week terug van een zeilvaartuig in Griekenland. En oh wat wil ik terug. Ik kan maar niet wennen in Nederland. Ben nu aan het kijken om er te gaan werken. Iemand wie ik ken in Griekenland houdt zijn ogen en oren open voor me#heelblijmee. Maar vind het nog wel een lastige keuze. Je laat wel veel achter. Hoe denken jullie er nu over. Wat van keuzes hebben jullie gemaakt?

Geweldige topic! leuk om alle vorige verhalen te lezen van al die jaren terug. Heel fijn om mee te lezen over iets wat ik zo herken :chin:

Ik ben ook zo iemand. Of ik permanent in het buitenland zou willen wonen, weet ik nog niet zeker, daar heb ik nog te weinig ervaring en kennis van landen over. Wat ik wel weet, is dat ik elke dag denk aan mijn droombestemmingen en andere landen die ik zo graag wil zien. Ik ben 23 en het avontuur wil ik graag aangaan. Ik heb een leuke baan met goed salaris en heel veel vakantiedagen, dit is op dat moment wat mij tegenhoudt. Mijn collega’s zijn heel blij dat ik er ben aangezien de voorganger wat romme had achtergelaten. Als ik daarover complimenten krijg ben ik toch eigenlijk wel heel blij met mijn baan. Ook kan ik zomers als ik wil 4 weken weg, en tussendoor ook af en toe nog een weekje of een paar dagen. Ik zou dus echt helemaal niks te klagen moeten hebben

Maar als ik dan even nadenk, of thuis ben, in de auto of het ov, waar dan ook, dwalen de gedachtes meteen af naar reizen, de wereld zien, avontuur en gewoon eens kijken wat er gebeurt als ik in mijn eentje ergens anders naartoe ga! Ik kan het niet loslaten en hoe meer ouders en familie vragen ‘wanneer ga je nou eens op jezelf, wanneer krijg je nou weer een vriend? Lekker aan het sparen ben je, gaat goed misschien kan je ook kijken voor een koophuis!’ hoe meer ik weg wil. Aan de ene kant denk ik bij mezelf van goh, je hebt toch niks te klagen! je hebt juist super veel mazzel met alles wat je hebt, wat een verwend iemand ben ik toch dat ik daarover durf te klagen!.
Maar toch kan ik het buitenland en het avontuur niet uit mijn hoofd zetten. Ik heb nu wat werkervaring maar niet het goede diploma. En het is crisis. Dit kan dus lastig worden, maar ik zit er toch echt over te denken als mijn jaarcontract afloopt, op 9 maanden naar Azie/Oceanie te gaan en daar ook te werken. Wauw, hoe gaaf zou dat zijn! al die ervaringen. De shikoku 88 lopen, naar Nieuw zeeland en daar werken en backpacken, wie weet wat nog meer! De reiskriebels draag ik dagelijks met me mee. Ik vind het een hele moeilijke keuze, maar jeetje wat zal ik een spijt hebben als dit me nou nooit gaat lukken of als ik deze knoop niet ga doorhakken!

Nooit uitstellen, volg je hart!!! Ben nu 67 en reis nog steeds overal naartoe, zelfs vroeger met 3 kinderen, ben weinig in ned. Wat je gehad hebt kunnen ze je niet meer afpakken. Succes.

1 like

Dit onderwerp spreekt me zeer aan. Ik ben op mijn 23e uit NL vertrokken op een oude Jawa 250 cc met als doel Indonesia. Indonesia heb ik pas vele jaren bezocht, omdat ik ben blijven steken met een kapotte motor en met weinig geld in Teheran, Iran. Werk gevonden in Hilton Hotel (ik praat over 1963). Na vele omzwervingen over de hele wereld -met of zonder baan- door en in 55 landen, woon ik nu in Colombia, waar ik een eenvoudig guesthouse/house heb voor mensen zoals u en ik. Maar de reiskoorts is nog steeds niet uit mijn bloed. Ik ben inmiddels 75 jaar en vertrek in januari voor een trip - per bus - door Centraal Amerika waar ik - voor de tweede of derde keer overigens. Ik ga daar naartoe om vrienden te bezoeken om te zien hoe het daar nu is na er zoveel jaren te hebben gewoond en gewerkt.
En daarna? Wherever the wind blows.

Ik heb op een bus in Vietnam een gedichtje geschreven over het waarom van reizen en reiskoorts. Zal het de volgende keer opsturen.

Ronald

MY RESTLESS HEART MY RESTLESS SOUL
When I was young I was quite wild
I was restless as a child
My father, he was always wise
One could see that in his eyes
But not wise enough to have a clue
Of what with me he had to do
Was it a fever that I had?
Why I wanted out so bad?
It was more than 50 years ago today
When I had my first long holiday
This fever once you have it caught
To go against it is for naught
The chance to cure it is remote
As there is no known antidote
Its bite works quick and is severe
And soon enough you know it’s here
The travel bug that is its name
To make you move that is its fame
When I escaped the confines of my life
I found my lovers and my wife
They hardly solved the problem none
And soon enough they too were gone
Maybe you can keep me here
Without remorse or any fear
Perhaps with love you can control
My restless heart, my restless soul
Long enough to hold me still
Until one day I surely will
Wake up and run again away
To take another holiday
I must go far, far away
I need to take a holiday
I need to see another place
Another friend, another face
But I have no clue yet where to go
At this time I really do not know
But maybe I’ll be back someday
After my latest holiday.

By Ronald Boesaart, On the road in Vietnam, 2010
Dedicated to my loved ones wherever they are for keeping up with me.
With thanks to an unknown fellow traveler whose words were an inspiration.
And to you, reader, who kept asking me as to why I travel so long and so often.

2 likes

Dit is voor mij een herkenbaar verhaal. Mijn ouders zijn met de Praagse lente vanuit Tsjechie naar Nederland gevlucht en ben toen later hier geboren. Mijn ouders hebben mij goed opgevoed maar natuurlijk niet op de nederlandse manier en zeker niet met de calvinistische trekken. Al op vroege leeftijd viel mij altijd op, hoe alles sober en somber was, bescheidenheid belangrijks was omdat hoge bomen veel wind vangen. Aangestoken door mijn broer ben ik ook de hele wereld gaan afreizen, en ben ik er achtergekomen dat nederland een wel heel erg klein land is, met zijn soberheden. Overal ter wereld bijvoorbeeld feesten meegemaakt waar mensen uitbundig vierden maar hier in nederland… verschrikkelijk zeg! Mijn broer woont inmiddels al 20 jaar in de VS, waar alles mogelijk is en heeft Nederland allang achter zich gelaten en heeft gezegd nooit meer hierheen te komen.

Nederland kun je vergelijken met grote bedrijven en kleine bedrijven. Bij kleine bedrijven is het misschien knusser, maar moet je je aanpassen want anders val je buiten de boot (en de gewoonlijke kneuterigheden) en in een groter bedrijf is het misschien onpersoonlijker maar is alles mogelijk, niets onmogelijk en ook nog uitbundig kwa levensstijl zonder dat er iemand commentaar opgeeft.

Nederland heeft voor mij geen charmes en het buitenland trekt aan mij meerdere malen per jaar. Misschien dat ik nog een keer het lef zal hebben, de knopen door te hakken.

Hier nog iemand. Geboren en getogen in NL maar geen klik met NL. Kan hier niet aarden en heb niks met de cultuur. Heb al wat gereisd en belandde in Vietnam. Daar ontdekte ik hoe het voelt om je écht ergens thuis te voelen. Heimwee eversince. Dáár hoor ik. Niet in NL. Wil eerst meer reizen om echt zeker te weten dat het VN is wat mijn hart heeft gestolen. Als ik over ± 10 jaar dit gevoel nog steeds heb en ik hopelijk een hele hoop reizen verder ben, dan wil ik weg uit NL en voorgoed naar VN. Ik vind geen aansluiting in NL. Begrijp je dus heel goed. Ben zo blij voor je dat je je geluk in Dar es Salaam hebt gevonden!!

1 like

Hele interessante verhalen! Ik kan me er ook wel in herkennen.

Ik ben nu bijna 3 jaar geleden vertrokken. Het jaar ervoor was ik voor het eerst alleen op reis geweest eerst 3 weken VS/Canada en later dat jaar 2,5 week Griekenland en die morgen wou ik gewoon echt helemaal niet terug naar NL. Het eerste wat ik deed toen ik thuiskwam is het internet afgestruind naar mogelijkheden om langer weg te gaan.

Toen heb ik besloten om naar Australie te gaan, ongeveer een week misschien 2 weken nadat ik terug was uit Griekenland heb ik mijn tickets geboekt. Ik vond supergoedkope one-way tickets met Airasia vanaf Parijs en toen wat gaan zoeken over Maleisie en kwam erachter dat dat me wel wat leek en heb toen een stopover van 6 weken in Maleisie gemaakt voor ik in Australie aankwam.

Australie vond ik echter niet veel aan maar ik was vastbesloten om niet terug te gaan naar NL. Voor ik wegging heb ik min of meer besloten nooit meer terug te gaan voor meer dan een bezoekje, nu ben ik al bijna 3 jaar weg en nog steeds heb ik niet eens een datum voor een bezoek aan NL, ik blijf het voor me uitschuiven.

Na 2 maanden in Australie te hebben gereisd en niet veel werk te hebben kunnen vinden ben ik weer terug naar Azie gegaan voor 4 maanden, o.m. nog is een maand in Borneo, omdat ik het daar zo geweldig vond. Toen vond ik dat ik teveel geld had uitgegeven en besloten terug te vliegen naar Australie waar ik daarna zo’n 1 jaar en 3 maanden ben gebleven, puur om te werken. Daar mijn Koreaanse vriendin ontmoet (nu al ruim 2 jaar geleden) en na Australie samen gereisd in ZO-Azie en daarna ben ik 4 maanden in Korea geweest en nog een klein reisje door Japan.

Nu gaat het helaas wat minder tussen ons en ik kon ook absoluut geen baan vinden in Korea en werk nu in China als Engelse leraar. Ik ben van plan om, hoewel het idee alleen al mijn rugharen overeind doet staan, terug naar NL te gaan om te studeren. Ik heb nl niet eens mijn middelbare school (VWO) afgemaakt. En wil waarschijnlijk gaan proberen een HBO studie te doen en zo mijn kansen op een baan in het buitenland te vergroten. Ik ben nu 26, bijna 27 en voel dat het nu toch wel mijn laatste kans is om een studie te gaan volgen. Ook mijn familie kan me dan weer is zien :slight_smile:

Ik heb het zo ontzettend naar mijn zin in deze landen, Taiwan, Hong Kong, Korea en Japan en heb er ook zoveel vrienden overal dat ik me echt niet voor kan stellen terug naar NL te gaan. Ik denk dat het superzwaar zal zijn om 3 of 4 jaar te gaan studeren (IN NL!), ookal ik dan wel voor stage misschien een halfjaar deze kant op kan komen.

Wauw wat een geweldig topic!
Heel herkenbaar; ik ben 31, maar van kleins af aan al een enorme reisdrang. (Anderen noemen het onrust:) Op mijn 18e ben ik tegen ieders advies in, in Turkije gaan werken, een nog niet zo bekend vakantieland toen. Daarna 5 jaar af en aan buitenland, NL. En nu…nu al 7 jaar in Nederland, maar het breekt me op. Ik vond het verschrikkelijk om me weer aan te passen aan alle regeltjes, haast en drukte. Uiteindelijk daar wel een aardige weg in gevonden. Maar ik hoor veel; : “maar je bent al 31…koophuis, settelen etc…” daar krijg ik de kriebels van! Na een reis door Australie 2 jaar geleden besloten eens te bedenken wat werkt voor mij, maar helaas vlak daarna een ongeluk gehad en nog 2 jaar aan NL gekluisterd. Ik heb geprobeerd me te passen in het keurslijf, een leven te leven zoals het hoort met een goede baan, huisje, vriend, maar het werkt niet. Geen idee wat wel, maar ik weet wel dat ik heel gelukkig ben als ik reis! Maar hoe ouder ik word, hoe moeilijker ik het ook vind om mijn ouders, familie en vrienden in NL te laten. Ik weet door mijn ervaring ook dat je, ook al is het aan de andere kant van de wereld soms nog vaker/beter contact met ze hebt dan als je in NL bent, maar toch. Lastiglastig. Gelukkig ben ik weer aardig hersteld en ga ik nu echt aan mijn plannen werken, de wereld ligt aan mijn voeten! Goed om het eens te kunnen delen met mensen die het begrijpen…

1 like

Geweldig verhaal, ik leef me daar zo in. Met mijn was het identiek. Maar mijn probleem is niet weg. Ik woon nu in COlombia, ben gehuwd, we hebben een hostal, toevallig kwam er van de week een Zwitser opduiken, die woon in Canada en nu per fiets onderweg is naar Tierra del Fuego.Fantastisch. Hoewel ik hier woon, en mijn vrouw heel lief is voor me, goed voot me zorgt, etc., jeukt het nog steeds. VOlgende week ga ik naar Centraal Amerika om per bus van Panama naar Guatemala te gaan, hoewel ik de meeste landen wel ken. EN daarna? Ik ben nog nooit in Nieuw Zeeland geweest, en van CHina ken ik slechts de zuidelijke provincies. Dus… ze zeggen dat men met de jaren de onrust wel verdwijnt: vergget het maar. Ik word in Augustus 76, maar de onrust is er nog steeds. IK heb enkele jaren in Tanzania gewoond en ik begrijp je gevoelens heel goed. Ik had het leuk daar. Maar er nog zoveel te zien van de wereld, dus …

Vietnam, fantastisch land. een goed land om je thuis te voelen. Ik was er en ik wil weer terug. Schrijf me en vertel me meer daarover.