Hallo allemaal, ik ben sinds 11 oktober weer terug in Nederland na iets meer dan een jaar alleen gereisd te hebben in Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, Nieuw Zeeland, Australië, Tasmanië en Zuid Afrika. Het was een jaar van intens gelukkig zijn, misschien dat dan de klap nu juist weer harder is omdat het leven hier zo oppervlakkig is. Niets is meer zoals het toen was. Stappen boeit me niet, kleding niet en alle andere dingen waar ik voorheen zo blij van werd. Ik heb weer twee banen, mijn auto, ouders, vrienden en een eigen bed maar hoe ondankbaar het ook zal klinken… het zal mij allemaal een worst zijn. Ik weet dat ik nu niet meteen weer kan gaan reizen omdat ik me hier dan nooit weer thuis zal voelen maar als het kon stapte ik nu nog in het vliegtuig. Het voelt alsof ik hier nergens meer thuis hoor. Iedereen heeft zijn leven en ik val overal buiten de boot. Het enige waar ik aan kan denken zijn andere landen, vliegvelden, m’n backpack, flightbag, stinkwc’s, cultuur en puur geluk. Niemand die me hier begrijpt… heeft iemand dit ook meegemaakt en wordt het uiteindelijk weer beter of ben ik nu dan toch echt onherstelbaar geinfecteerd geraakt met the travel bug…
Reizen, vakantie, wereld zien, mensen ontmoeten, etc of de sleur van alle dag waar weer van alles moet.
Gevoel dat je hebt lijkt me best normaal na een fantastische trip.
Ja, ik ken het gevoel. In 2001 woonde ik een half jaar in Indonesie en in 2006 was ik een jaar op reis. 2008-2009 werkte ik in Engeland.
Sindsdien reis ik nog steeds de hele wereld rond, maar maximaal 5-6 weken per keer. Ik heb een koophuis, een relatie, en (sinds gisteren ;)) een vaste baan. Bang deze dingen op te zeggen? Nee. Maar het hoeft nu even niet.
Elke 1-2 maanden ben ik (even) weg. Een weekendje, een midweek of een paar weken. Ik maak leuke tripjes in Nederland. Ik bezoek nu bestemmingen die ik tijdens mijn trip van een jaar niet durfde te bezoeken, omdat ze toen niet binnen mijn budget paste. Ik kan vaker duiken, en ik hoef niet meer in gammele nachtbussen en kamers met gedeelde toiletten (gat in de grond) te logeren als ik dat niet wil. Ik heb duurdere bestemmingen kunnen bezoeken als Papua. En ik ben tevreden zoals het nu gaat.
Sleur? Nee. Ik ben blij met mijn vrienden hier, al waren de kortstondige ontmoetingen op reis ook altijd leuk.
Voor mijn gevoel combineer ik het beste uit twee werelden ![]()