Beste reizigers,
Vorig jaar juli ben ik vertrokken naar Latijns-Amerika voor mijn studie in het buitenland. Begin februari ben ik weer teruggekeerd in Nederland. In het buitenland ben ik heel veel omgegaan met de locals, waardoor ik me dus helemaal onderdompelde in de cultuur (wat ik zeer interessant vind). Ik ondervond een cultuurshock en helaas kon ik hier met niemand echt over praten (de locals daar snappen het niet, de mensen in Nederland ook niet… dat idee). Daarnaast merkte ik dat ik niet iedereen kon vertrouwen: soms werd mijn vertrouwen diep geschaad omdat iemand die ik als vriend zag compleet anders leek te zijn dan ik dacht. Ik heb me ook qua geweld in het land niet altijd even veilig gevoeld. Die combinatie heeft me een vrij zware tijd bezorgd, omdat ik me hierdoor wat onzeker en onveilig voelde.
Hierbij wil ik overigens niet compleet de indruk wekken dat ik het niet naar mijn zin heb gehad. Ik heb een geweldige tijd gehad en zo veel nieuwe dingen ervaren, gezien en geleerd! Deze tijd zou ik dan ook voor geen goud hebben willen missen.
Het lastige is dat ik me nu na terugkomst meer besef wat ik allemaal wel niet mee heb gemaakt. Ik heb nu een soort haat-liefdeverhouding opgebouwd met Latijns-Amerika en dit specifieke land. Aan de ene kant heb ik deze negatieve ervaringen (waar ik ook weer met niemand echt over kan praten) en aan de andere kant mis ik het ontzettend en blijf ik het opzoeken (met mensen afspreken die uit dit land komen, bepaalde muziek draaien, contact zoeken met mensen daar, zoeken op internet etc.). Vaak voel ik me hierdoor slecht: het voelt alsof ik alsmaar achterom blijf kijken, naar wat is geweest en wat is gebeurd. Graag wil ik dit ook wat meer loslaten zodat ik weer door kan met mijn leven, terwijl ik tegelijkertijd deze ervaringen het liefst vast wil houden. Vaak voel ik me verdrietig door het gemis, gefrustreerd en leeg.
Ik weet niet precies wat ik met al deze gevoelens en gedachten aanmoet. Is dit soms een soort héél late reversed culture shock? En heeft iemand vergelijkbare ervaringen?