Weet iemand of je bij binnenkomst in peru iets moet kunnen overleggen waarmee je kunt aantonen wanneer je het land weer verlaat? Ik ga backpacken in zuid-amerika maar reis volgens een route zonder tijdsschema, ik ga na peru met de bus naar ecuador maar heb hier dus nog geen ticket voor. Komen hier problemen van? Ik heb wel voor 2 maanden later een hotelreservering in buenos aires… iemand ervaring mee?
De praktijk is dat je bij aankomst in Peru niets hoeft over te leggen waaruit blijkt dat je het land weer binnen 183 dagen verlaat (de maximum periode van een bij de grens, of luchthaven van Lima, af te geven toeristenvisum). Het is wél een Peruaanse regel dat je zoiets moet hebben, maar ze controleren daar niet op. Het probleem is echter dat de luchtvaartmaatschappij waarmee je naar Lima vliegt daar gewoonlijk wel op controleert omdat ze niet het risico willen nemen dat ze een boete krijgen en een passagier weer mee terug moeten nemen. In hoeverre je bij het inchecken op de luchthaven de mensen daar kunt overtuigen met een hotelreservering in Buenos Aires twee maanden later is twijfelachtig. Dat hangt er een beetje van af wie je treft. Je zou dat aan de luchtvaartmaatschapij kunnen vragen (niet wie je zult treffen, maar of ze zo’n hotelreservering accepteren).
Je zou via internet bij een busbedrijf als Cruz del Sur (www.cruzdelsur.com.pe) alvast een busticket naar Ecuador kunnen kopen (kost wel wat). Mijn ervaring is dat Cruz del Sur redelijk soepel is met het veranderen van de datum van zo’n biljet (als je eenmaal in Peru bent en je het tijdig met ze regelt).
http://www.hostellima.nl/