Voor mijn reis door Zuid Amerika heb ik een enkeltje van Amsterdam naar Lima geboekt. Ik ben van plan om een week of 4 in Peru te blijven en vervolgens over land verder te gaan naar bijv. Bolivia. Nu lees ik diverse berichten op internet over moeilijkheden van vliegtuigmaatschappijen bij vertrek vanuit NL.
Ik heb contact gehad met de vliegtuigmaatschappij en die zeggen: Wanneer u met een enkele reis gaat reizen, moet u in veel gevallen óf over speciale papieren (visa, verblijfsvergunning ed.) beschikken, óf kunnen aantonen dat u het land weer verlaat. Dit dmv het laten zien van een vliegticket. Over het algemeen wordt dit gecontroleerd vóórdat u vertrekt.
Nu wil ik vrij zijn in de keuzes die ik tijdens mijn reis maak en daarom geen retourticket op voorhand te boeken. Maarja wat moet ik nu? Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Vanwege Peruaanse voorschriften moet je inderdaad een uitreisbiljet hebben met uitreisdatum van binnen 183 dagen na aankomst in Peru. Echter de Peruaanse ambtenaren op de luchthaven controleren daar nooit op. Het probleem is echter dat de luchtvaartmaatschappij geen risico wil lopen een hoge boete te krijgen en je weer mee terug te moeten nemen. Daarom is de kans groot dat de vliegmaatschappij daarop controleert bij het inchecken. En je dus niet tot het vliegtuig toelaat. Soms doen ze je een voorstel om alsnog een retour te kopen (dat je soms in Lima gerestitueerd kunt krijgen). Soms heb je geluk en zien ze het over het hoofd. Ik heb zelf in een vergelijkbare situatie wel eens verteld dat ik met de bus naar Chili zou gaan en dat die kosten zo laag zijn en de bussen zo frequent, dat je zoiets niet van te voren gaat regelen. Dat werd door de dienstdoende jonge dame geaccepteerd (het was trouwens ook waar). Maar dat wordt lang niet altijd geaccepteerd.
Je kunt alsnog een retour kopen (gewoonlijk goedkoper dan een enkele reis). Een busticket vanuit Lima (of een andere stad in Peru) naar Ecuador, Bolivia of Chili is relatief goedkoop en zou ook goed zijn (ook al zou je het wellicht niet gebruiken). Wellicht kun je dat via internet regelen, of via een contact in Peru. Of op goed geluk met je huidig ticket naar de luchthaven gaan en zien wat er gebeurt. http://www.hostellima.nl/
Klopt helemaal wat hendrikherman zegt. Ik ben 2 keer met een enkeltje naar Peru gereisd en heb beide keren problemen gehad. Regel een ticket (bus of vliegtuig maakt niet uit) het land uit. Al is het van de ene grensstad naar de andere, als het maar iets is dat je het land weer uitgaat en dan voorkom je daarmee een hoop ellende.