Met succes voor de tweede maal een WHP binnengekregen, dit keer ga ik hem wel gebruiken. Ik vroeg me af hoe het zit met een retourtje boeken – voor zover ik weet kan ik op cheaptickets iig geen retourdatum van een jaar later prikken. Ik zou eventueel bij customs kunnen laten zien dat ik genoeg geld heb om een retourticket te kunnen kopen maar dan ben ik niet zo voordelig uit. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ja, ik zie het, maar ik krijg dat ook als ik binnen die 329 dagen een retour zoek. Wellicht klopt er iets niet. Even contact opnemen en uitleggen. Misschien kun je de retourvlucht tijdens je verblijf in Canada naar een latere datum wijzigen.
hoe zit dat nu, moet je echt een retour ticket hebben bij het binnenkomen in Canada? of mag je gewoon aantonen dat je geld hebt om een one way terug te kopen ter plaatse?
en nog een unrelated vraagje: er staat dat je verzekering echt de ganse duur van je WHP geldig moet zijn. dus vanaf je binnenkomt + 1 jaar dan vermoed ik?
checken ze dat?
Je kan óf een retour ticket hebben, óf aantonen dat je genoeg geld hebt om een retourticket te kunnen kopen. Je kan dus bijv. een bankafschrift meenemen met daarop je saldo van je bankrekeningen.
En de verzekering: het is zo dat je een Work permit krijgt voor de duur zolang je verzekert bent. Dus stel je verzekert jezelf voor een half jaar, dan krijg je bij binnenkomst in Canada een Work permit voor een half jaar. Als je een jaar wilt blijven, zorg dan inderdaad dat je verzekert bent voor dat jaar (bijv. JOHO)!
Bij mij keken ze er niet echt naar, het ging allemaal heel snel en simpel, maar goed… je kan beter wel de regels volgen anders heb je kans dat je tegen grote problemen aanloopt.
maar als ze het al vragen, hoe bewijs je je verzekering eigenlijk. volstaat een plastic verzekeringskaartje (van europ) met je contractnummer en naam op, of moet je je polisvoorwaarden meenemen of …?
lijkt me ook moeilijk te controleren, zeker in een douanehal. ik ga mijn bestaande verzekering die tot 3 maand dekt gewoon verlengen indien ik langer blijf, maar dan kan niemand toch checken of ik dat effectief zou doen.
Ik had mijn Nederlandse polisblad mee, + een Engelse versie daarvan. Je kunt je verzekeraar vragen een Engelstalig bewijs te leveren, om Canada binnen te mogen komen. Maar je kunt ook met je Nederlandse polis binnenkomen, alleen is er een kans dat ze het niet kunnen lezen en dan moet je wellicht ter plekke het zien te vertalen ofzo…).
Dus je polisblad is het bewijs dat je verzekert bent. Daarop staan ook de data meestal.
Ik denk niet dat je een belofte kunt doen dat je je verzekering gaat verlengen… de Customs geeft je een WHP op basis van wat je ze op dat moment laat zien. Dus je kan beter vóór vertrek je verzekering verlengen tot het einde van je WHP-jaar, dan weet je zeker dat je een WHP krijgt voor dat jaar.
Bij sommige verzekeringen kun je betaalde polis terugkrijgen voor de periode dat je geen gebruik hebt gemaakt van de verzekering. Ik heb voor 1 jaar verzekering, en misschien ga ik eerder terug, dus dan kan ik achteraf geld van ze terugkrijgen als ik aantoon dat ik niet meer in Canada ben enzo.
zijn one way ticketjes van canada naar ams of bru eigenlijk wat voordelig? ik geraak one way wel goedkoop in vancouver maar als ik terug zoek is dat wel heel veel duurder.
Air Transat vliegt van mei t/m october. Daarvoor en daarna wordt het moeilijker iets betaalbaars te vinden.
Het beste tarief, dat ik nu kan vinden is op de Canadese site van
Expedia: CAD $ 739
Momenteel heeft KLM de WereldDealWeken, wellicht dat je daar een goedkope retour kan scoren voor eind januari of zo. Probeer om kerst en oud&nieuw te vermijden, want dat is een kleine piekperiode voor toerisme, dus hogere prijzen.