Open ticket ivm visum

volgens mijn info heb je voor een tijdelijk visum een retourticket nodig.
wie heeft ervaring met de kosten van zo’n open retourticket ticket??

Open retourtickets zijn duur. Vaak vanaf 4x de normale retourprijs. Mijn tip zou zijn: koop een enkeltje bij een maatschappij die daar geen rare prijs voor berekend (of maak je Miles op aan een enkele reis). Als je later in het voorjaar wil vertrekken, kun je met AirTransat vliegen. Afgezien van een persoonlijk afkeer tegen deze maatschappij hebben ze wel betaalbare enkele reistickets. Let goed op, want ze vliegen niet het hele jaar door op Europa!

Bij aankomst in Canada moet je alleen kunnen aantonen dat je voldoende financiën hebt om jezelf ten minste 3 maanden te kunnen onthouden èn de ticket voor je terugreis te kunnen betalen.

In veel gevallen kun je de retourdatum van een (regulier) retourticket wijzigen. Wel moet je hier dan wijzigingskosten voor betalen en deze kosten liggen meestal ergens tussen de 50-100 euro. Wel even goed nakijken in de voorwaarden of dit voor jouw mogelijke ticket geldt en tegen welke kosten. Dit kan soms goedkoper zijn dan 2 enkeltjes boeken.

Vaak zijn tickets met aanvullende voorwaarden (voor bijvoorbeeld wijzigen van de retourdatum) ook vele malen duurder dan en normale retourticket, zeker bij KLM en gelijke maatschappijen.

Dat het vele male duurder is, is in ieder geval niet mijn ervaring. Tickets die binnen het allergoedkoopste tarief vallen bieden deze mogelijkheid inderdaad vrijwel nooit, maar dit tarief is sowiezo heel snel uitverkocht. Meestal de tickets die net in een iets hoger tarief vallen bieden wel weer flexibiliteit (tegen wijzigingskosten). Maar deze tickets zijn vaak maar enkele tientjes duurder. Voor zover ik weet werkt dit bij KLM en vele vergelijkbare maatschappijen hetzelfde.

Mij werd verteld dat open retourtickets vrijwel niet meer bestaan, en de meeste nu tickets zijn waarvan je de retourdatum voor, in mijn geval, 100dollar kunt wijzigen + de kosten als het ticket voor die dag duurder is dan je geboekte (zonder dat het een extra duur ticket was, bij united airlines). Dus ik heb een retourticket geboekt, maar zal binnenkort de retourdatum moeten wijzigen naar een paar maanden later (ticket kon iets van 9 maanden vooruit geboekt worden, retour was dan in juni, terwijl ik zeker tot september blijf).

Ik kan je aanraden even contact op te nemen met United Airlines en aangeven dat je jouw retourdatum later wilt verplaatsen naar een nu nog niet te boeken datum, je kunt dan eenmalig kosteloos je retourdatum wijzigen zodra deze datum boekbaar is.

Ik heb dit zelf ook een aantal keren gedaan met tickets van United Airlines. Mijn retourdatum lag dan 12 maanden verder en deze datum was op het moment van boeken nog niet beschikbaar. Ik kon mijn vliegticket vervolgens wijzigen naar deze eerder doorgegeven datum (en alleen naar deze datum anders betaal je wel de wijzigingskosten). Ik ga ervan uit dat de meeste andere maatschappijen deze mogelijkheid ook wel bieden als je even contact met ze opneemt.

Normaal gesproken dien je wel gelijk nadat je een vliegticket hebt geboekt contact op te nemen met de vliegmaatschappij om de retourdatum door te geven. Ik weet niet hoe lang jij jouw ticket al hebt? Maar proberen kan zeker geen kwaad lijkt mij…

1 like

Dat wist ik dus niet, was een goede tip geweest. Maar ik heb m’n heenticket al gebruikt, dus ik verwacht niet dat ze het nu nog kosteloos zullen doen. Zal eens de contactgegevens opzoeken, of over een maand gelijk op het vliegveld aan de balie bespreken. Nee heb je, ja kun je krijgen he :slight_smile: .

Hoe kun je eigenlijk het beste contact opnemen, telefonisch? Voor mij is het gemakkelijkst op het vliegveld, maar ik zie enkel telefonisch staan op de website van united.

Op de luchthavens waarop ze vliegen hebben ze meestal een eigen balie en kunnen ze je ook helpen. Bij twijfel: toch even bellen (het lijkt mij dat ze in Noord-Amerika sowieso een gratis nummer hebben).

Ik heb zelf altijd telefonisch contact gehad. Als je in Canada zit kun je gewoon het Noord Amerikaanse nummer bellen en in Nederland het Nederlandse nummer.

Maar ik denk dat je dit ook bij de balie op het vliegveld kunt regelen. En inderdaad ik zou het gewoon proberen kosteloos te wijzigen. Je kunt tenslotte aantonen dat je jouw ticket hebt geboekt op een datum dat de retourdatum nog niet te kiezen was. Misschien doen ze hier niet al te moeilijk over.

Oke bedankt :slight_smile:

dag, Hello,

mag ik vragen
Hoe dient men aan te tonen over voldoende financiën te beschikken ?
en
zou je kunnen zeggen of deze regel anno 2013 nog -onveranderd- gehanteerd wordt?
of
waar ik daarover meer kan vinden?

hartelijke groet Danni

      • Updated - - -

dag, Hello,

mag ik vragen
Hoe dient men aan te tonen over voldoende financiën te beschikken ?
en
zou je kunnen zeggen of deze regel anno 2013 nog -onveranderd- gehanteerd wordt?
of
waar ik daarover meer kan vinden?

hartelijke groet Danni

De regel geldt nog steeds. Men zal vragen hoeveel geld je bij je hebt voor de duur van je verblijf. Kun je niet in voldoende mate aantonen, dat je genoeg financiële middelen hebt voor onderdak en verdere levensbehoeften, dan kan je de toegang worden geweigerd of de periode van je verblijf worden gelimiteerd.
Zonder retour-ticket zullen ze in ieder geval eerder en meer van dergelijke vragen stellen.