Ik ben zinnens om vanaf Brussel via chicago naar Calgary te vliegen.
Ik weet nog niet hoe lang ik in canada wil blijven dus ik zou willen gaan met een enkel ticket, is dit mogelijk of moet je altijd over een retourticket beschikken ?
Een retourticket is niet verplicht. Let wel dat veel maatschappijen ineens veel meer geld vragen voor een enkele reis dan een retourtje. Wellicht is het dan handiger om een flex-ticket te kopen en voor 100 euro je terugreisdatum te veranderen. (Maar daarvoor kun je zelf ook bij de maatschappijen op onderzoek uit. ;))
Als je Canada binnenkomt wil de douane-beambte vooral weten:
hoe lang denk je in Canada te blijven;
wat kom je doen;
heb je een retourticket;
heb je genoeg geld voor eten + accomodatie + reizen (+ retourticket) + reserve?
Als ze vinden dat je weinig geld hebt, gaan ze doorvragen hoe je denkt voor zo’n klein bedrag rond te kunnen komen. Zorg dan wel voor een goed verhaal. Natrekken zullen ze niet doen.
Nu lees ik net op een canadase website van de ambasade dat belgen,nederlanders en luxemburgers zes maanden mogen blijven met enkel internationaal paspoort, kan iemand dat bevestiggen ?
klopt.
hoef je verders niks voor te doen.
gewoon zorgen dat je binnen 6 maand weer vertrokken bent, en er is niks loos.
maar als je langer wilt blijven heb je wel een visa nodig.
en het aanvragen is niet zo heel ingewikkeld.
Misschien kan je wel een retour ticket boeken met een flexibele vertrek datum, zodat je vrij bent een vlucht terug te boeken wanneer het je past. Ik denk wel dat zowat bestaat, maar weet niet hoe dat in zijn werk gaat en ik vermoed dat je daar ook wel wat meer voor betaald. Maar misschien is het wel de moeite om het eens na te vragen.
Inderdaad je mag 6 maanden blijven zolang je paspoort geldig is tijdens die periode. Wil je langer blijven dan 6 maanden, dan kan je een verlenging van je verblijf aanvragen en dit moet je wel insturen ongeveer een maand voordat je 6 maanden voorbij zijn. Je moet wel kunnen aangeven dat je voldoende geld hebt om hier te verblijven voor die 6 maanden…maar verder hebben ze geen problemen om je verblijf te verlegen.
Helaas, zonder werkvergunning mag je geen betaald werk doen. Als ze erachter komen dat je zwart werkt, heb je een flink probleem. Onbetaald werk voor korte tijd (voor een week of 4) tegen kost en inwoning is wel toegestaan.
Als je jonger dan 30 bent, kun je heel makkelijk van het Youth Mobility Program gebruik maken. Als je ouder bent, is het ook mogelijk om een tijdelijke werkvergunning te krijgen, maar dan moet je op voorhand al een werkgever weten.
Om langer dan 6 maanden als toerist te blijven, kun je enerzijds een verlening aanvragen (zie: http://www.cic.gc.ca/english/visit/extend-stay.asp) of ‘flag-polen’ wat zoveel wil betekenen als bij een grensovergang even het land uit en daarna meteen weer in te gaan (of koppel er meteen een reisje naar de VS aan vast).
Jurgen heeft al het nodige al aangegeven. Heen en weer naar de USA kan ook, maar dat lukt niet altijd en soms geven ze je maar een paar maanden. Vriendin van mij had dat gedaan en ze kreeg maar 3 maanden in plaats van 6 maanden omdat ze pas 6 maanden was hier geweest. Dus als je wil verlengen dan denk ik dat je beter een aanvraag invuld en deze op stuurt naar Immigration Canada. Je vindt de link hierboven in Jurgen zijn antwoord.
Ook ik loop tegen dit probleem aan, ik wil een enkeltje kopen naar Canada omdat ik erna over land ga reizen richting Argentinie. Maar een enkeltje is 1500,- en een retourtje 700,-
Dat word dus een retourtje kopen en gewoon de grens overgaan en je retourvlucht laten vervallen? Of zien jullie andere opties zoals het terug verkopen van je ticket? (mits mogelijk)
Hoi Gio,
De goedkope tickets zijn niet door te verkopen (of terug) je kan dus een retourtje kopen en de terugreis te laten vallen (anders om kan niet).
Ik weet niet naar welke plaats je wil vliegen en wanneer maar er zijn maatschappijen die je tegen, zeg maar, normale prijzen een enkeltje verkopen o.a. Air Transat en Iceland Air (zo’n 350 €)
Thanks!! Dan word het even spieken bij Air Transat en Iceland Air, want een beetje belachelijk om een ticket van 1500 euro te kopen, vraag me ook af wat de reden daarachter is. Maar goed, anders dus een retourtje van 600. Maar deze optie is nog mooier! Ga direct even kijken!