Reserveren San Pedro - Uyuni tour?

Over een week of twee vertrek ik vanuit Santiago, na hier een semester gestudeerd te hebben, met twee vrienden richting het Noorden. We willen daar vanuit San Pedro de Atacama een 4x4 tour naar Uyuni doen (half juli). Vanuit Uyuni gaan we vervolgens verder Bolivia in, waar we uiteindelijk vanuit Rurrenabaque het Madidi national park in willen voor 3 dagen (eind juli). Nu is mijn vraag moeten we voor deze tours van tevoren reserveren, of is er zoveel aanbod dat we dit beter ter plekke kunnen doen?
Saludos, Floris

Floris, wat zijn jouw ervaringen? Wij Willen namelijk in september bijna hetzelfde doen en ik heb dezelfde vragen.

Inmiddels zijn we in Peru en reserveren is niet nodig, zeker in september zal het nog wel wat rustiger zijn in beide plaatsen. Zorg dat je voordat beide tours beginnen een dag of 3 hebt in San Pedro dan wel La Paz, dan heb je tijd genoeg om alles te regelen. En er is in beide plekken genoeg leuks te beleven om in die 3 dagen te doen. Onze jungle tour is uiteindelijk niet doorgegaan, omdat het ineens hevig begon te regenen in Rurrenabaque. Ze wilden daarom de hele tour 1 dag uitstellen, maar daar hadden we geen tijd voor in ons al gereserveerde programma in Peru. We hebben wel al ons geld terug gekregen van wonderland Bolivia. Dus ook 1 of 2 dagen speling na de jungle tour is wel aan te raden.

Met welke organisatie ben je gegaan? Wat zijn je ervaringen en wat waren de kosten?

Estrella del Sur, de ervaringen waren goed, leuke gids, prima auto. Je zult wel een beetje Spaans moeten kunnen, want geen enkele organisatie biedt Engelse gidsen. De 2e avond bouwen wel alle gidsen een feestje, met alcohol. Onze gids was niet dronken de volgende dag, maar wel heel moe. Een andere gids was wel echt nog dronken de volgende morgen. Helaas is ook dit een probleem bij alle touroperators. Je moet dus net geluk hebben met een gids met een beetje verantwoordelijkheidsgevoel. Gelukkig is de laatste dag bijna alleen maar zoutvlaktes rijden, dus ergens tegenaan rijden lukt niet. De prijs was overigens rond de 70-80 euro geloof ik.
Veel plezier alvast!

Bij Cordillera tours en ook Blue line onlangs absoluut geen problemen met dronken/feestende gidsen, wel alles in het Spaans. Red Planet biedt Engelse gidsen maar is ruim duurder dan de rest (maar ik weet niet of dit ook vanuit San Pedro kan of alleen via Uyuni)

Have fun!