Wij willen volgend jaar augustus met ons gezin eerst naar Salta en daar circa 10 dagen rond trekken. Vervolgens met de bus naar San Pedro de Atamaca en daar 3 dagen dagtrips maken.
Omdat we met zijn vijven zijn is het dan voordeliger om daar een auto te huren of wordt het aangeraden om excursies te doen (we spreken overigens geen Spaans)?
De wens is om de trip naar Uyuni te maken met een privé tour met een Engels sprekende chauffeur.
Kan je je dan laten terugbrengen naar Salta? ( anders moeten we weer met de bus van SPdA naar Salta en het scheelt weer een dag).
Kost het veel meer om te overnachten in lodges waar je een warme douches hebt en genoeg dekens zodat je geen slaapzak hoeft mee te nemen? Ik zie tours maar die zijn denk ik erg basic, waar je dus slaapzakken moet meenemen.
Elke tip of advies is zeer welkom!
San Pedro de Atacama
Als je de ruime omgeving van San Pedro met een huurauto wil verkennen, dan bij voorkeur met een 4WD, of minstens een stevige wagen met verhoogd chassis. Op eigen houtje naar bijvoorbeeld de Tatio geisers kan best, maar ’t is een hele rit en gaat (heen) in het donker (vertrek omstreeks 4am).
Excursies om en rond San Pedro is een onderwerp dat al meermaals aan bod kwam op dit forum. O.m. hier.
’t Kan dus handig zijn om ook eens de zoekfuncties van het forum te gebruiken.
Ingavevakjes vind je :
(algemeen) bovenaan dit scherm in de menubalk (naast de loep).
(specifiek) boven elk forum of onderwerp : ‘doorzoek dit forum’ of ‘onderwerp doorzoeken’
In San Pedro zijn er tal van aanbieders. Vergelijken is dus de boodschap, maar zorg er wel voor dat je niet inboet aan veiligheid. In het plaatselijke informatiebureau voor toerisme kan je een klachtenboek inkijken en de recente don’ts erop nalezen.
Uyuni
Een enkeltje van San Pedro naar Salar de Uyuni duurt 3 dagen. Onderweg moet je immers beslist ook o.m. ‘Laguna Colorada’ en ‘Laguna Verde’ bezoeken. Prachtig !
O.m. aanbieder Cordillera Traveller, niet de goedkoopste, heeft een behoorlijke reputatie.
Terug naar Salta
Vanuit Uyuni (Tupiza) terug naar Salta met OV (of shuttlebus) duurt zowat 10 à 12 uur. Via grensovergang Villazón (Bolivië) – La Quiaca (Argentinië). Eventueel met overnachting in Villazón of, beter in het pittoreske Yavi op zowat 16 km van La Quiaca.
Misschien is het toch handiger om terug te gaan naar SPdA want qua tijd schiet je er niet veel mee op.
De trip van SPdA naar uiteindelijk Villazón duurt ook 4 dagen?
Terug van Uyuni naar Salta via San Pedro de Atacama !? Dan ben je ongeveer dubbel zolang onderweg en heb je een extra grensovergang. Vergeet niet dat je reistijd van je geniettijd afgaat.
In SPdA vind je, zoals gezegd, vele aanbieders van ‘Salar de Uyuni tours’ : basic, private, luxury, …
Maar, je zou ook je tour vanuit Bolivia kunnen regelen. Is vast beterkoop.
‘Ruta Verde’ in Bolivia lijkt me wel wat. Wordt gerund door Nederlanders. Als ik het goed heb, pikken zij ook reizigers op in SPdA. ‘k Heb geen persoonlijke ervaring met ze.
“Valle de la luna” en “Laguna de Cejar” zijn ook met de fiets bereikbaar, daar heb je niet persé een auto voor nodig.
Vraag wel om een goede kaart en instructies, vooral de laguna is best moeilijk te vinden, hoewel het eigenlijk best dichtbij San Pedro ligt.
Bedankt voor de tip Van “Ruta Verde” want dat lijkt mij wel wat om een privé tour door hun te regelen.
Ik zie verder geen prijzen dus dat zal wel wat kosten.
De bustrip van Salta naar SPdA doet er zo’n 10 uur over? Er is maar één busmaatschappij voor deze reis? Moet je dit van tevoren regelen of kan je een dag voordien nog een kaartje kopen?
Omdat jullie met zijn vijven reizen en een vrij strak reisschema beogen, zou ik wel vooraf boeken. Zo kunnen jullie meteen ook jullie seats kiezen.
Weet dat het traject over de ‘Paso de Jama’ bergpas (> 4.000 m) gaat. Het durft daar wel eens sneeuwen en dan gebeurt het dat de pas korte tijd gesloten is.
als je naar Forum Argentina gaat zie je veel tips. er gaat toevallig iemand in oktober. kun je misschien aan hun wat informatie vragen na dat ze geweest zijn in en rondom Salta;)
Begrijp ik goed dat het maar zo kan zijn dat je de pas niet overkomt ivm de sneeuwval zodat je die dag niet in SPdA komt?
Omdat we de tour naar Uyuni willen maken wil ik graag horen of de alle excursies in SPdA meerwaarde hebben of dat je dan een bepaalde trip achterwege kan laten omdat je dat op de tour ook al ziet.
Ik vraag dit omdat de excursies vrij prijzig zijn en bovendien vind ik het niet nodig om 2 keer “dezelfde soort natuur” te zien.
Ja, 't kan gebeuren dat de bus niet rijdt of rechtsomkeer moet maken. Soms wordt er in konvooi gereden en duurt de rit langer dan normaal. Ter illustratie : krantenknipsels 1 (juni 2013) en 2 (augustus 2014).
De weg is erg belangrijk voor het vrachtverkeer tussen Chili en Argentinië en wordt daarom wel zo snel mogelijk weer vrijgemaakt.
Maar, ‘k zou dus zeker wat marge inbouwen.
Da’s een lastige voor me :). Prachtige natuurfenomenen vind ik al snel uniek en gaan me zelden vervelen.
Overigens, ‘k heb die drie regio’s (Salta, San Pedro de Atacama en Salar de Uyuni) niet in één enkele reis bezocht.
Als je de zonsondergang in Valle de Luna gaat bekijken zie je op de achtergrond enkele vulkanen en tijdens de Uyuni toer rijdt je bijna over de voet van één van deze vulkanen. Tijdens de Uyuni toer kom je langs een geiser (dampende gaten in de grond) die in schril contrast staat met Tatio (niet geweest). Iedere toer heeft zijn eigen identiteit en daarom uniek maar het is wel allemaal in die grote ‘zandbak’. Een toer is altijd beter dan een dag in SPdA!!
San Pedro de Atacama bezoek je dan ook niet om alleen maar in het stadje te blijven natuurlijk, ook daar boek je excursies voor in de (directe) omgeving.
Beetje late reactie, maar je bent nog niet geweest
Ik heb Salar Uyuni vanuit Bolivia (Uyuni) bezocht. Een geweldige trip, en de prijs viel best mee.
Op de twee plekken waar ik overnachtte was 1 keer wel een douche aanwezig (maar je moest betalen om te mogen douchen) en de andere locatie was geen douche aanwezig. Die locatie was slecht onderhouden (zag wat smerig uit), ijskoud, donker (we kwamen laat aan en gingen vroeg weg), dus ook als er een douche zou zijn zou ik hem niet willen gebruiken. Je kan je beter wassen in de warme bronnen.
Een slaapzak kan je ter plekke huren. Ik was op plekken waar dekens waren, dus eigenlijk had ik de slaapzak niet echt nodig. Maar ik zou er voor de zekerheid gewoon eentje huren, zo duur is het niet.