Reserveren in Namibie en Botswana

Beste Lezer,
Wij gaan de gehele maand augustus naar Namibie en Botswana, we hebben een 4X4 met daktent, alleen wij reizen eigenlijk altijd zonder reserveren! Nu krijg ik verschillende signalen dat dit in deze maand niet kan, omdat alles vol zit. Ik vind het lastig om alles vast te leggen, daar ik altijd geniet van de vrijheid hoelang je ergens wel of niet wil blijven!

Kortom wie heeft ervaring en kan ons vertellen of we welf niet alles dienen te reserveren.

Wel, alles hangt ervan af waar je wil logeren. De meest populaire plaatsen zoals de 2 camping plekken in Sossusvlei en de campings in Etosha zullen wel vol zitten. Maar er zijn heel veel kampeerplekken in Namibia, soms wel een beetje off the beaten track. Dus je kan altijd wel iets vinden, maar misschien net niet naast de toeristische plaats die je wil bezoeken. Ik ben vorig jaar in Aug / Sept geweest en nergens een boeking gemaakt. Wel even vermelden dat ik al vaak in Namibia ben geweest en de populaire plaatsen niet heb gedaan.

Ik heb de app Ioverlander gedownload en daar kan je heel veel info vinden van mensen die zonder boeking gaan en de afgelegen plaatsen opzoeken waar je kan kamperen. Dat is wel handig.

Botswana is waarschijnlijk wat moeilijker zonder boeking. Vooral als je in Moremi zelf wil overnachten. Maar wat ik ook al gehoord heb is dat je bijvoorbeeld zonder boeking kan binnenrijden en proberen iets af te spreken met iemand anders om een kampeerplek te delen (en dus ook de kosten).

Dus conclusie, als je liefst geniet van vrijheid, ga zonder boeking, maar zorg dat je genoeg voorbereid bent over mogelijke andere kampplekken in een bepaald gebied. En ga er maar vanuit dat Etosha bijna onmogelijk zal zijn (kan altijd vragen bij aankomst als er een annulatie is) en ik geloof dat de NRW camping bij Sossusvlei mensen op de overflow laten staan.

Hij bedankt, ik ben bang dat ik wel aardig toeristisch ga, bij deze mijn reis, wij gaan voor het eerst, toch maar de echte drukken parken reserveren denk ik, kan jij met jou ervaring even meekijken en evt tips geven. Ik heb toch de halve wereld al geback-packed met mijn kids en dan alleen tickets boeken en lokaal vervoer, ik merk voor het eerst dat ik niet zo goed weet wat te doen met deze reis…

Dag 1: Windhoek (routeschema 2018)

Dag 2: Sesriem
Sesriem en de Namib Woestijn (Namib Naukluft Park). reis via Solitaire naar Sesriem.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand 330 km, reistijd ca. 5 uur.

Dag 3 & 4: Sossusvlei/Solitaire
zandduinen van Sossusvlei en Deadvlei bezoeken. 3e dag overnachtenin Sosuvlei omgeving & 4e dag in Solitaire.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand 170 km (totaal retour Sossusvlei en naar Solitaire), reistijd ca. 4 uur.

Dag 5: Swakopmund
Swakopmund. via de Kuisib Canyon en de uitgestrekte gravel velden van de Namib Woestijn.
B&B. Reisafstand 350 km (totaal), reistijd ca. 5 uur

Dag 6:
Spitzkoppe
Swakopmund verkennen rotsen van Spitzkoppe. tussenstop de zeerobben bij Cape Cross (omweg van ca. 130 km).
Accommodatie: kamperen. Reisafstand 140 km (totaal), reistijd ca. 3-4 uur.

Dag 7: Ugab Rhino Camp
reis steeds dieper het Damaraland in naar het community based Ugab Rhino Camp.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand ca. 275 km, reistijd ca. 4 uur.

Dag 8: Twyfelfontein
Naar Twyfelfontein door Damaraland.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand ca. 100 km, reistijd ca. 5 uur lastige route.

Dag 9: Kaokoveld/Opuwo
Accommodatie: kamperen. Reisafstand ca. … km, reistijd ca… uur

Dag 10: Etosha National Park (Okaukeujo)
Vanaf Twyfelfontein naar het Etosha National Park.
Accomodatie: kamperen. Reisafstand 240 km, reistijd ca. 3 - 4 uur.

Dag 11: Etosha National Park (Halali)
De tweede dag in Etosha National Park richting Halali te starten.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand ca. 100 km, reistijd ca. 5-6 uur (game drives).

Dag 12: Etosha National Park (Namutoni)
De derde dag van het verblijf in het Etosha National Park game drive richting Namutoni.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand ca. 100 km, reistijd ca. 5-6 uur (game drives).

Dag 13: Rundu
Naar Rundu Onderweg stop bij de Hoba meteoriet, boottocht rivier
Accommodatie: Campingsite Kavango Rivier. Reisafstand ca. 420 km, reistijd ca. 6 uur.

Dag 14: Popafalls
Popadalls watervallen
Accommodatie: omgeving Campingsite Reisafstand ca…… km, reistijd ca. … uur.

Dag 15 & Dag 16 Okavango Delta (Ngepi Camp)
Ngepi Camp aan de Okavango rivier.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand 425 km, reistijd ca. 5 uur.

Dag 17: Kasane (Botswana)
Kasane in Botswana
Accommodatie: kamperen. Reisafstand 450 km, reistijd ca. 6 uur.

Dag 18: Kasane (Victoria Falls)
dagexcursie Victoria Falls in Zimbabwe of rijden in het Chobe National Park.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand naar Victoria Falls totaal 160 km.

Dag 19: Kasane (Chobe National Park)
game drive te maken in het Chobe National Park. sunset cruise te maken op de Chobe Rivier.
Accommodatie: kamperen omgeving

Dag 20 : Chobe National Park/ Ihaha
game drive naar Ihaha
Accommodatie: kamperen. Reisafstand 38 km, reistijd ca. 2 uur.

Dag 21: Chobe National Park/ Savuti
Na de Chobe Riverfront naar het Zuiden en dieper het Chobe National Park innaar Savuti.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand: 130 km, reistijd ca. 5 uur.

Dag 22: Moremi Game Reserve/ Khwai
van Savuti naar Khwai in het Moremi Game Reserve game drive
North Gate na Khwai campsite.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand: 110 km, reistijd ca. 5-7 uur.

Dag 23: Moremi Game Reserve/ 3rd Bridge
tweede kamp, Third Bridge aan de rand van de Okavango Delta. game drives in het Moremi reservaat.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand 55 km, reistijd ca. 3 uur.

Dag 24: Maun
ochtend game drive daarna na Maun
Accommodatie: B&B. Reisafstand 125 km, reistijd ca. 3,5 uur

Dag 25: Kalahari Woestijn/ Ghanzi (Dqae Qare)
Vanaf Maun start de terugreis naar Windhoek, midden in de Kalahari Woestijn. Evt. een activiteit te ondernemen met de Bushmen.
Accommodatie: kamperen. Reisafstand 300 km, reistijd ca. 3,5 uur.

Dag 26 : Windhoek (Namibië)
Na het ontbijt rijdt terug naar Windhoek auto inleveren
Accommodatie: B&B. Reisafstand 530 km, reistijd ca. 5-6 uur.

Dag 27: Windhoek
Accommodatie: B&B. Reisafstand 530 km, reistijd ca. 5-6 uur.

De route ziet er goed uit en gaat inderdaad voornamelijk naar de plaatsen waar de meeste toeristen komen. Maar aangezien je route precies toch behoorlijk goed vastligt, zou ik op de meeste plaatsen toch al op voorhand boeken.

Als wij in Namibia reizen hebben we niet echt een schema, we weten ongeveer waar we naartoe gaan maar waar we echt uitkomen maakt niet uit. Dan is het niet echt belangrijk om vooraf als iets te hebben. Maar zoals gezegd, als je echt al weet hoe en waar, dan kan je de meeste plaatsen best wel boeken. Vaak zijn de campingplekken in Namibia vrij klein (behalve Sossusvlei en Etosha). Soms zijn er maar een paar plaatsen beschikbaar om je zoveel mogelijk open ruimte te geven. En zo kan je er de mooiste campings toch al vooraf uitkiezen :slight_smile:

Maar laat gerust even weten als iets al vol zit en dan kijk ik wel als ik nog een alternatief weet. Of kijk even op mijn website, daar staat ook redelijk wat info over Namibia in :slight_smile:

Bedankt, ik heb op je website gekeken, ook hier zie ik een beetje dezelfde reis. Eerlijk gezegd ben ik nu nog meer zoekende, want ook wij hoeven niet perse alle toeristische plekken te bezoeken, we hebben in Tanzania en Kenia, juist heel erg of track gereisd. Alleen toen met lokaal vervoer en korte georganiseerde safari’s. Kortom als jij al tips hebt hoe we toch hier en daar wat kunnen aanpassen zodat we niet het idee hebben dat we in burgers zoo zitten :-)! Daarnaast vind ik het lastig om echt campingsites te boeken, overal worden wel de lodges aangeboden, maar niet de campingsite. Terwijl ik zeker weet dat ze er dan wel zijn, heb jij nog een tip, hoe ik de camping deel kan vinden i.p.v. de lodges.

Thanks nogmaals

wij hebben precies hetzelfde. wij gaan in de maand oktober 2018 en ik merk dat heel veel al vol geboekt is. Ik hou er niet van om van te voren te boeken maar wil ook niet de mooiste plekken missen. What to do.
Nu bijv bij fish river canyon is alles al vol. weet iemand nog alternatieven/opties?

@purplesun61
Gaan jullie kamperen of verblijven jullie in accommodaties? Waar in de buurt van Fish River heb je al gekeken? Zo weet ik als ik een alternatief kan voorstellen :slight_smile:

We gaan kamperen. Hebben een auto met tentdak. Ik heb overal er om heen al gekeken. Dus mocht jij nog iets vinden dan graag