'Reizigers afgeperst op luchthavens Filipijnen'(seal je baggage dus)

Tientallen reizigers zouden op de Filipijnen zijn afgeperst door beveiligers op luchthavens. Zij verstopten volgens CNN munitie in de bagage van nietsvermoedende mensen, die vervolgens grote sommen geld moesten afstaan. 5 november 2015, 03:29 - Bron: ANP

Bij de Filipijnse politie zou alleen al dit jaar zeker dertig keer aangifte zijn gedaan van dergelijke afpersingspraktijken, die lokaal bekend staan als 'tanim bala'. Volgens overheidsmedewerkers wordt de kwestie onderzocht.

De autoriteiten zijn inmiddels al met maatregelen gekomen om te voorkomen dat meer mensen plotseling worden geconfronteerd met kogels in hun bagage. Zo kunnen reizigers hun spullen in plastic laten inwikkelen op terminals van vliegvelden.

Bij de Internationale luchthaven van Manila werden de afgelopen twee weken vijf van deze zaken gemeld. Het zonder vergunning bezitten van wapens of munitie is strafbaar op de Filipijnen.

1 like

Het is ongeloofelijk maar waar, pure maffia de beveiliging op de luchthavens in Filippijnen. Vooral ouderen en mensen met een connecting flight zouden de klos zijn. Men gaat er vanuit dat die eerder geneigd zouden zijn te betalen, immers betaal je niet, doet men aangifte en mis je de aansluitende vlucht. Hoewel er nu volop media aandacht voor deze scam is , die al meer dan 1 jaar aan de gang is, is men zo brutaal gewoon door te gaan. Vrijwel dagelijks duiken nieuwe gevallen op.

één remedie wegblijven uit dit corrupte land!!

Ja, dat is een keuze die toeristen kunnen maken wegblijven daar. Voor de mensen die er werken en wonen ligt het anders, die kunnen die keuze niet zo makkelijk maken .

Het lijkt erop, dat men deze corruptie nu toch gaat aanpakken, 10 man personeel van de luchthaven beveiliging zijn wegens verdenking van betrokkenheid op non-actief gesteld.

Maar het is allemaal veel te laat, het speelt al meer dan een jaar, en duizenden slachtoffers van deze scam. Hoe groot het aantal benadeelden is zal men wel nooit teweten komen.

Maar ik wist al jaren dat ze niet te vertrouwen waren. Ik moest in 2008 meijn portefeulle openen, en men trachtte toen een greep hierin te doen. OOk ik deed geen aangite, want ik wilde mijn vlucht niet missen, maar ik wist toen al dat het goed mis was daar.

Weer een aantal immigration officers gearresteerd, maar men gaat er toch mee door (men is nu overgestapt op xtc pillen) zeker nu met de drukke kerst valt er veel geld te verdienen.

Was wel te verwachten dat men op iets anders dan een kogel zou overstappen, de zaken van mensen die niet wilden betalen , en bij de politie werden gemeld, zijn massaal door de rechtbank geseponeerd.

maar het blijft een lastige keuze, betaal je niet uit principe omdat je niet aan corruptie wil meewerken mis je dus je vlucht, wil je persee je vlucht halen, rest je slechts de keus van betalen.

Tijd dat er schoon schip word gemaakt onder luchthaven beveiliging., feit dat die mensen omkoopbaar zijn , betekend ook dat kwaadwilligen tegen betaling van groot bedrag, explosieven eventueel door de controle kunnen laten gaan. met alle gevolgen van dien. Moet er niet aan denken.

Luchthaven personeel moet onkreukbaar zijn en van onbesproken gedrag. Aan het grote aantal ingesealde koffers is goed te zien dat de mensen schrik hebben op deze luchthaven.

Dat is het enige goede en juiste advies. Ik woon hier al sinds 2007, dus mij zullen ze dat geintje niet flikken. Niettemin is het een optelsom aan het worden van andere negatieve ervaringen in de loop der jaren. Het gezegde de laatste druppel doet de emmer overlopen, geldt dus net zo goed voor mij.
Veel expats hier willen, kunnen of durven die optelsom niet te maken om veel uiteenlopende redenen.
Zoals, een stuk grond (op naam van partner) en daarop een huis.
Inkomen nog wel toereikend voor de Ph maar beslist onvoldoende voor menig ander land.
Voor hun betekent het “rekken en er bij blijven”.
Voor een toerist gaat dit allemaal niet op.
Wil je iets van Z.O. Azie zien, zijn er betere bestemmingen dan dit achterlijke en tot de 3e graads of meer corrupte land met slechte infra structuur, over priced accommodatie, onveilige ferry’s, een luchtverontreiniging waar ze in Parijs geen weet van hebben. en die PH vertegenwoordiger maar lekker mee slap O H en in plaats van eerst orde op zaken stellen in eigen land waar die, wegens gebrek aan law enforcing nog decennia mee bezig zal zijn.
Moet ik nog even doorgaan…???

Tja het is natuurlijk moeilijk in te schatten voor welke reizigers de PH geschikt is. Uiteraard wel voor erg avontuurlijk ingestelde reizigers. Ook al ken ik ervaren backpackers die het al na twee dagen voor gezien hielden. Feit is wel dat de PH toeristisch niet zo geschikt zijn al was het alleen maar vanwege de erbarmelijk slechte infrastructuur. Mogen wij dan zeuren over files, die zijn dan tenminste 3-5 km lang, ga er maar vanuit dat alle wegen rond manila en Cebu 1 grote file zijn. Het is niet zo ongebruikelijk om er 3 uur over te doen van het vliegveld tot aan het centrum van manila. Dit is dan nog geen 10KM! Op Cebu hetzelde laken en pak en doe je er twee uur over, nog geen 6 km. Rondreizen doe je er dus niet ff in 3 weken, denk dan in Maanden. alleen dat is in de rest van ZO azie beter, zelfs de wegen zijn beter in india! Ijn india kun je tenminste normal een metro of taxi nemen vanaf het vliegveld, zonder de wild west tafrelen van NIAA.
Toch ga ik er vanuit dat mensen van hun rust willen genieten op hun zuurverdiende vakantie en waar doe je dit beter dan in de prachtige natuur van Palwan. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het prettig toeven is tussen de straathonden, bedelaars, zwervers, prosti’s vol etterende zweren en idem junks in metro manila (of Cebu), daarom adviseer ik ook zie de mooie kant van de filippijnen mijdt Cebu en manila ga naar het platteland van Palawan, bohol en boracay!

Ik ben het in grote lijnen wel met je eens. Het is veelal de nuancering enerzijds en persoonlijke perceptie anderzijds wat op persoonlijke basis al dan niet doorslaggevend kan zijn. Manilla ben ik niet bekend en mijd ik als de pest. Cebu city en de rest van het eiland (Noord of Zuid) daarentegen valt echt wel mee. Kwestie van verkeerde plaatsen gewoon mijden. Ook Palawan ken ik niet, dus daar een oordeel over vellen, laat ik graag aan anderen over.
Boracay zou ik persoonlijk niet aanraden te toeristisch en veelal overpriced oftewel no value for money.
Als ik wat eilandjes zou moeten noemen dan deze Camiguin, Sijuihor, Guimareas. En vooruit al gaat het op Boracay lijken, Panglao.
Er zijn natuurlijk nog zat andere eilanden, keuze zat met ca. 7000 stuks.

Allen,
De Filippijnen, ieder maakt er van wat hij er van wilt maken.
Na de lag-lag bala nu ook drug of andere mafia praktijken… een gewaarschuwd person is iemand die zijn goederen nooit uit het oog verliest of andere havikken aan NAIA hun baggage laat sleuren… Ik zeg altijd wat ik zelf doe doe ik beter en iedereen blijft met zijn vingers van mijn stuff (ook de taxichauffer hoe goed ook). Bij de security gaat eerst de vrouw en ik steek pas de baggage door de security als ik zeker ben als zij reeds staat te wachten…dan ga ik pas door de sluis.
Corruptie daar geeft ik niet aan toe en als het niet anders kan sla ik met de vuist op tafel en verhef mijn stem… meestal verwachten ze dat niet en denizen ze terug. De Filippijnen bezit veel armoede en buiten de grootstad zullen de armen je ook niet lasting vallen, iedere geeft wat hij zelf wilt geven en sommigen springen een gat in de lucht als je ze reeds een doggybag na een resto bezoek geeft. Het is er ook niet minder gevaarlijk of onveilig als in andere landen… een gedachte in het achterhoofd, blijf steeds opletten waar je loopt en ga het gore buurt tijdens de nacht dan ook niet opzoeken… aanvaard ook niet zomaar drankjes van een vreemde want anders wordt je ook naakt wakker beroofd van alles… Blank staat gelijk met rijk. Al 9 keer spendeerde ik enige maanden op de Filippijnen, reisde ik over de archipel en nog nooit heb ik enig problemen Mogen ervaren. Denk er aan hoe toeristischer hoe duurder.

Deze keer raak op Cebu een aantal immigrationofficers opgepakt wegen misbruik en corruptie, hadden kans gezien de vakantie van honderden toeristen te vergallen!Zo moest er oa een duitser twee weken de gevangenis in voor vermeend drugsbezit (was in zijn koffer gestopt)

Alleen een kort berichtje om jullie voor te stellen aan het weeshuis welke mijn moeder in 2007 heeft opgericht op de Filippijnen.
Zie haar website: ‘BAHAY NG MALAKING PAMILYA’ (HUIS VAN DE GROTE FAMILIE)
van de stichting ‘Pag-amoma’ op de Filippijnen
Als je LinkedIn hebt, zou je dan he stem willen uitbrengen op dit project Childrens Home (is natuurlijk gratis en annoniem en is snel gedaan), want daarmee kan er ruim €25.000 voor het weeshuis gewonnen worden! Stemmen kan hier: http://voor.nl/voorbeeld-projecten?code=AQSDu8ejNJS5uhdvcwJ8vE-MBML2jsS5mMnAqXJvnI_uMuB0lhnfOF6Cgb9vXiXG_lxiPAiEjJ9uQRRtDBxkNQ8Ahv7gKzoUP1YnlO6YCcHASdE9Iak&state=56f1a5ed78ff66.66322859

Alvast bedankt!

Groeten
Astrid

Reis al bijna 12 jaar 2 x per jaar naar Mindanao, in het begin via Manilla, maar de laatste 8 jaar via Cebu.
Ben 1 x zelf corrup[ geweest, toen had ik op de terugreis naar Ned. verse mango’s in mijn ruimbagage.
De guard bij het scanapparaat hield mij tegen. Heb hem 100 peso, = 2 euro gegeven en mocht door.
Verder heb ik nog nooit met corruptie door de Filippijnse mensen te maken gehad. Vind het een heerlijk land om te leven.

Dat klingt onrustbarend, 100 peso voor mango’s 1000 misschien voor een bom, je kunt er op wachten! gelukkig vlieg ik nu van Singapore naar davou, de terugvlucht naar hong kong, want ik wil zo min mogelijk binnenlandse vluchten vanwege de risico’s, doe ik wel met angst en beven!

• Updated - - -

Dat klinkt onrustbarend, 100 peso voor mango’s 1000 voor een bom je kunt er op wachten. Mijn tip probeer zoveel mogelijk binnenlandse vluchten te mijden op de ph want het is er duidelijk niet veilig!

De nieuwe president heeft iig niet geholpen tav de corruptie van douane ambtenaren in Manilla, gisteren weer een onrustbarende reportage hierover, veel toeristen en ofw moeten hoge extra boetes betalen tot 10.000 dollar… Overigens heeft men gisteren een man (backpacker) uit australie gepakt met 5 kg coke in zijn bagage (terecht of onterecht), waarschijnlijk is hij de eerste die de nieuwe doodstraf zal gaan krijgen door middel van verwurgende (extra pijnlijk en in de azie cultuur onterend want gezichtsverlies, pijnlijk gezicht op tv) ophanging, Duterte heeft hiervoor het in manila beruchte executie eiland weer in ere hersteld en schijnt het zelfs live op tv te willen uitzenden! Gisteren is er ook een vrouw uit Engeland op de luchthaven van Cebu gepakt met drugs, waar zij haar gaan ophangen is nog niet bekend, mogelijk ook op het executie eiland in Manila.

Jammer, balen!:bang: De situatie wordt echt met de dag slechter op de fillies, hoe is de situatie op de luchthaven van DVO?

Die is iets beter geworden, de nieuwe gouverneur heeft duidelijk controle over de beambten daar, worden ze betrapt op het planten van drugs (handencontrole) dan worden ze zonder pardon doodgeschoten. De situatie in Manila en Cebu is even slecht, soms worden de douaniers vervangen maar iedere keer is het al weer na een paar weken raak en worden er weer toeristen afgeperst. De bedragen zijn ook aanmerkelijk omhoog gegaan naar het schijnt.
Het lijkt erop dat er deze week een Nederlander is vermoord te luzon (bij manila) een oudere man/opa op bezoek bij kleinkinderen waarschijnlijk een vergismoord.

Deze keer goed nieuws, overheidsonderzoek heeft uitgewezen dat Angeles airport 100% corruptie vrij is. Manilla blijft een hardnekkig probleem, net als CEB EN ILO