hallo
Ik zit met een dringende vraag .
Mijn broer zit momenteel illegaal in mexico door zo stom te zijn om via de vs de grens over te gaan zonder een toeristen visum aan te vragen .
nu wil hij graag naar nederland terug komen maar weet niet of ze hem zomaar laten gaan .
wie heeft hier ervaring mee en weet misschien wat hij het beste kan doen?
en wat zullen evt de gevolgen zijn?
alvast bedankt voor jullie reaktie’s :chin:
nogal dom.
Ik denk dat ie wat geld moet laten zien…
lijkt me een boete ja
Lastig!
Hij kan naar het kantoor de van de INM (Intituto Nacional de Migración) stappen en proberen de zaken in order te brengen alvorens te vertrekken. Ik weet dat ze daar een programma hadden/hebben voor illegalen…
Of hij kan naar de luchthaven gaan en het regelen in laatste instantie (moet dan wel goed op tijd vertrekken zou ik zeggen, en pesos meenemen). Ze zullen hem naar een kantoortje leiden, wat tijd verliezen, wat moeilijk doen… en een boete opleggen. Best wel een vliegticket kopen dat kan geannuleerd/gewijzigd worden in geval het uit de hand loopt.
Hij moet gewoon even naar de immigratie gaan. In zijn paspoort zit als het goed is een stempel met de datum van binnenkomst + het aantal dagen dat ze hem hebben gegeven. Voor de extra dagen moet hij een boete betalen.
Indien hij deze stempel niet heeft, dan heeft hij wel een probleem.
Je kunt natuurlijk ook altijd je paspoort zijn kwijtgeraakt en dit aangeven bij de politie en vervolgens via de immigratie een uitreisvisum aanvragen.
Succes
is het niet makkelijker om terug te gaan naar de VS (ik weet niet precies waar hij zit).
ik weet dat er daar zo’n hele strenge grens zit enzo maar niet-mexicanen komen toch wel makkelijk de grens over.
en dan vanuit de vs terug naar huis
dat is mij eens overkomen in 1998: stempel in het paspoort maar het papiertje (visum) kwijt… werd dan geregeld bij vertrek in de luchthaven
Als je net als wij van San Diego naar Tijuana (Mexico) bent gegaan dan heb je waarschijnlijk totaal geen controle gehad, dus geen stempel. Je moet hier zelf stoppen en een Tourist Card (visum) kopen. Ik weet niet waar je nu zit maar wat je kan doen is terug gaan naar (deze) of dezelfde grensovergang waar jij bent doorgekomen (en geen stempel hebt gehad), doen of je pas de grens bent overgegaan en een Tourist Card kopen. Ik denk dat je dit in ieder geval moet proberen in een immigration office bij een grensovergang. Lukt dit niet dan komt het neer op een boete betalen per dag, alleen kunnen ze zonder stempel nooit bepalen wanneer je Mexico bent binnengegaan, dus maak je er wat van…
Succes,
Eddy
Dit bericht heb ik nog gevonden is dus misschien ook een optie om het bij een vliegveld te proberen.
¨Ronna and I forgot to get one this year so we took the road through the town of Guerro Negro that goes behind the airport and comes back to the highway north of the immigration office. About a 10 minute detour that saved us a few dollars in visas and penalties. Gerald¨
Zoals Mirened zegt, er is totaal geen Mexicaanse controle bij de grensovergangen met de VS. Alleen op wat je invoert wordt soms gecontroleerd. En duidelijk staat het er al helemaal niet aangegeven. Is dus dom dat hij het niet heeft, maar zeker niet geheel onoverkomelijk. Ben zelf inmiddels ook al meerdere keren de grens overgestoken met de VS zonder dat ik dat in mijn visum FM2 laat zetten wat eigenlijk hoort. Dit komt voornamelijk uit luiheid om niet een parkeerplaats te zoeken en ik weet niet hoe ver terug moet lopen om die stempel voor mijn visum op te halen.
Beste is inderdaad om of terug naar een grensovergang te gaan en alsnog een visum aanvragen en zeggen dat je die dag binnen bent gekomen als ze daar om vragen. Want een stempel in zijn paspoort zal hij alleen krijgen als hij ook het visum krijgt en dan nog krijg je niet altijd een stempel, ik heb zelf bijvoorbeeld nog maar 1 keer een stempel in mijn paspoort gehad terwijl ik al vele keren met vliegtuig/auto Mexico ben binnengekomen.
Andere mogelijkheid is terug naar de VS gaan. Als hij ook niet meer de visum van de VS (het groene kaartje) heeft moet hij daar een nieuwe aanvragen. Dit kost iets van 7 dollar en is dus niet zoals in het vliegtuig “gratis” en is alleen contant te betalen.
En anders zo snel mogelijk naar een INM kantoor gaan of op het vliegveld voor vertrek regelen maar dan zul je wel een boete krijgen denk ik. Dus kwestie van geld meenemen dan.
allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.
het via de vs proberen is geen optie want daar vanuit was hij dus ook al te laat met vertrekken dus daar was zijn visum ook al verlopen .
Hij vertelde me zelf dat als je illegaal bent daar en je naar huis wilt dat je eerst een poosje de bak ik moet maar dat geloof ik toch niet helemaal .
Zeker nu ik jullie reacties lees krijgt ie misschien een boete maar dat is te overkomen ahoewel hij geen rooie cent heeft en wij dat dan maar moeten ophoesten.domme domme jongen.
Ben benieuwd wat ie gaat doen en hoe het afloopt zal eerlijk gezegt wel blij zijn als ie weer een voet op nederlandse bodem zet want al die landen je weet maar nooit .
En wil zelf best wel een keer naar mexico maar nie om hem uit de problemen te halen
allemaal nogmaals bedankt en andere tips enz zijn natuurlijk welkom .
Zodra ie thuis is zal ik laten weten wat ie gedaan heeft en wat de concequenties geweest waren .
Zodat jullie er misschien (hoop ik niet) mocht het ooit nodig zijn wat aan hebben
thanks groetjes vinkje
Het is mij ook eens gebeurd een x aantal jaren geleden ik heb toen wat geld tussen mijn paspoort gedaan en kon zo doorlopen. Het kan zijn dat inmiddels de regels wat strenger zijn, maar met geld kan je altijd iets bereiken.
Groeten
John
De post waar je op reageert is 8 maanden oud, ik denk dat hij nu wel daar weg is…
Ik was vergeten naar de datum te kijken:D
John
hey bedankt voor je reactie.
Tja dat is ook een probleem geld heeft hij ook niet ene helaas is hij daar nog steeds niet weg dus ook niet na bijna 8 mnd
Maar zal hem dit ook gelijk doorgeven om hoeveel geld ging het dan ongeveer?
nogmaals bedankt ene alle andere tips kunnen nog gewoon gepost worden hoor.
thanks
Het ging toen over een bedrag van 500 pesos.wat hij ook kan doen is contact opnemen met de Nederlandse ambassade, en het probleem uitleggen 8 maanden is een lange tijd.
** Adres:**
Avenida Vasco de Quiroga 3000, 7de verdieping
Edificio Calakmul
Colonia Santa Fe
01210 Mexico Stad
Postadres: Apartado Postal 10-656
11000 México D.F.
Telefoon: (+52) 55 5258-9921
Fax: (+52) 55 5258-8138
E-mail: [EMAIL=“mex-info@minbuza.nl”]mex-info@minbuza.nl
John