Reizen voor 2 a 3 weken vanaf Cuzco

Hoi allemaal,

In september ga ik voor 3 maanden naar Peru (Cuzco.) Ik zal dan een maand spaanse les volgen en 2 maanden vrijwilligerswek doen. Voordat ik terug naar Nederland ga, wil ik graag nog 2 a 3 weken reizen door peru of een buurland. De eindbestemming wil ik vastzetten zodat ik van tevoren een vlucht kan boeken.

Ik zit nu te denken aan Chili of Bolivia. Heeft iemand tips voor me over wat de moeite waard is om een bezoek te brengen?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Donna

Donna!

ik ga ook per 1 september naar Cusco om eerst een maand taalcursus te doen, gevolgd door 2 maanden vrijwilligerswerk! Ik heb daarna 3 weken de tijd om rond te reizen en ben zelf van plan om richting Bolivia te vertrekken… Misschien dat wij elkaar rond die tijd eens moeten opzoeken.

Groetjes Charlotte

Waarom niet gewoon Peru zelf? Het lijkt erop dat je daar niet zoveel ziet vanwege de cursus en het werken.

Idd waarom niet gewoon Peru?
Trouwens Chili is nu ook niet meteen het land om te verblijven op dit moment , aardbevingen en tsunamies remember?
Voor de 100sre keer…Peru is meer (veel meer)dan de Machu Pichu of Cusco hoor !!!

Blijf inderdaad lekker in Peru, geweldig mooi land en heel divers in landschappen! En 2 a 3 weken is niet erg lang om verschillende landen aan te doen. In 3 weken kun je zelfs maar een deel van Peru zien.

Je kunt je ook afvragen waarom 2 maanden vrijwilligerswerk en niet die 2 maanden gebruiken om te reizen, dan heb je tijd zat om ook bijvoorbeeld naar Bolivia te gaan en een mooi deel van Peru te bekijken.

Een maand les om de spaanse taal een beetje onder de knie te krijgen is wel goed en wenselijk als je daar rondtrekt maar die hype van vrijwilligerswerk snap ik niet goed. Generatie kloof waarschijnlijk. Ik zou wel beter mijn tijd benutten en zoveel mogelijk gaan reizen, mijn mening.

Gr. Frank

Ik ga zelf nog 3 maanden reizen naar mijn tijd in cusco en vindt het wel leuk om behalve Peru uitgebreid te zien nog wat verder te gaan… Vandaar ook mijn keuze ook Bolivia te bezoeken.

In je eerdere post zeg je dat je drie weken de tijd hebt om te reizen na je tijd in Cuzco.

Frank

Nee dat is iemand anders.

Maar ik begrijp die hype van vrijwilligerswerk ook niet zo goed, in mijn ogen is het ene heel lukratief fenomeen voor de organisaties die het aanbieden, maar veel gedoe voor het weeshuis of schooltje waar je uiteindelijk terecht komt: voordat de mensen goed en wel opgeleid zijn, vertrekken ze alweer.

Vrijwilligerswerk zat te doen in Nederland en België (voor langere duur en dus veel effectiever), dus waarom zou je dat helemaal in Peru gaan doen en je kostbare tijd daaraan besteden in plaats van rondreizen? Maar goed, iedereen moet het zelf beslissen.

3 weken is inderdaad zelfs voor Peru al weinig, laat staan nog een extra land erbij.

Hoi,

misschien is het zo dat men vrijwilligerswerk gaat doen omdat het een stuk goedkoper is in vergelijking met rondreizen. Zodoende kunnen ze zonder een groot budget toch een paar maanden gaan reizen. Dat ze dan niet veel gezien hebben in die tijd is waarschijnlijk minder van belang. Het is ook niet mijn vorm van reizen.

Frank

en een eerdere post zegt ze:

ik ga ook per 1 september naar Cusco om eerst een maand taalcursus te doen, gevolgd door 2 maanden vrijwilligerswerk! Ik heb daarna 3 weken de tijd om rond te reizen en ben zelf van plan om richting Bolivia te vertrekken… Misschien dat wij elkaar rond die tijd eens moeten opzoeken.

Groetjes Charlotte

Dit bedoelde ik.

Frank

De laatste 2 maanden ga ik met mijn vriend rondreizen door Peru, vandaar dat ik maar voor 3 weken op zoek ben naar een reismaat voor bolivia…

Ok, helemaal duidelijk.

Succes verder met je planning.

Frank

Meestal betaal je je juist helemaal scheel om vrijwilligerswerk te ‘mogen’ doen. Geld dat allemaal in de zak van die bemiddelende organisatie terecht komt.
Ik snap nooit zo goed waarom je dat zou betalen, volgens mij kun je net zo goed zelf bij een winkel of boer of schooltje of weet ik veel wie langsgaan en vragen of je er gratis mag werken.

Zo hoorde ik een keer van een meisje van 17 in Cusco dat zij veel geld had betaald voor een vrijwilligersbaan en toen werd zij de jungle in gestuurd om te helpen wegen te bouwen, in haar eentje tussen allemaal ruige kerels in de jungle. Ten eerste niet helemaal verantwoord (je weet nooit wat die kerels zich in hun hoofd halen) en ten tweede had ze dat ook gratis kunnen doen of zelfs voor geld, zonder dat een (Nederlandse) organisatie in Cusco er veel geld aan verdient. Maarja ze kan wel op haar cv zetten ‘vrijwilligerswerk gedaan in Peru’… en dat is volgens mij waarom mensen het doen.

Ik heb zelf het meest bewondering voor de mensen die zich gewoon in Nederland inzetten voor minder bedeelden en daar nooit iets over zeggen of opscheppen.

Ik ben het helemaal eens met je ,Cecile.
Ik snap ook niet dat je moet gaan betalen om te gaan werken!!!
En tis nog niet eens goedkoop ook niet !
Tis wel een mooie ervaring denk ik…en je leert er vast wel wat van…maar ik zou toch liever rondtrekken …voor die ene keer dat je hier eens bent!!!

Neem eens een kijkje op www.mijnbestemmingperu.nl…

…“Je betaalt echter niet voor het doen van vrijwilligerswerk. Wij en de projecten zijn natuurlijk hartstikke blij met jullie hulp, en ookal vinden sommige organisaties dat vrijwilligers moeten betalen voor het doen van vrijwilligerswerk, wij vinden het uitserst ongepast dat sommige vrijwilligers moeten betalen om te helpen. Bij ons is het doen van vrijwilligerswerk helemaal gratis. De prijs die je betaalt voor het programma bestaat uit de kosten van de Spaanse les en van je accommodatie.”

Ook de organisatie waar ik mijn vrijwilligerswerk via doe: het andere reizen, is geen dure organisatie. Je betaalt voor onderdak, eten en de spaanse les. Daarbij wordt er veel voor je geregeld en kan je altijd bij iemand terecht. Dat vind ik ook wat waard. In totaal betaal ik € 995,- voor 3 maanden en vind dat best meevallen.

En vrijwilligerswerk of rondtrekken… Het is net wat je wilt. Ik wil graag een kliniek van binnen zien in een armer land dan nederland en weten wat de kennis en opvattingen daar zijn over gezondheidszorg. Ik ben dan net gediplomeerd verpleegkundige en heb mooi de tijd om een paar maanden van een andere cultuur te proeven. En natuurlijk ga ik als ik in Cuzco ben allerlei uitstapjes maken!

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Donna

Donna, dat valt inderdaad wel mee, blijkbaar zijn er ook organisaties die niet slapend rijk worden over de rug van anderen. En ook duidelijk waarom je daar wilt werken.

Blijft wel mijn standpunt overeind dat je met die drie weken beter in Peru kunt rondreizen dan ver weg naar Chili, bijvoorbeeld naar stukken van het zuiden die je nog niet gezien hebt (Arequipa & Colca Canyon, Titicacameer, Ica, Islas Ballestas) of naar het noorden.
Logistiek gezien is het ook niet heel moeilijk te combineren met Bolivia, vanuit Puno kun je oversteken naar Copacabana en dan naar La Paz. Vooral de Salar de Uyuni is uniek en overweldigend. Een van de mooiste en bizarste landschappen die ik ooit op aarde heb gezien, behalve IJsland.
Wellicht kun je wel de Salar de Uyuni tour starten in Uyuni en eindigen in San Pedro de Atacama in Chili, en van daaruit terug Peru in reizen zodat je niet via het Titicacameer weer dezelfde weg terug moet. Maar zuidelijker dan dat reizen lijkt me echt veel teveel gedoe en tijd kosten, bovendien is er net in dat stuk tot aan Santiago niet zo heel veel te zien, pas daar onder wordt het mooier. Dan kun je dus beter Peru en/of Bolivia zien.