Vrijwilligerswerk Peru 2014

Hallo,

Het duurt nog even maar ik ben van plan om volgend jaar september (2014) voor 3 maanden naar Zuid-Amerika te gaan. Ik wil daar beginnen in Peru om daar voor ongeveer 8 weken vrijwilligerswerk te gaan doen in Cuzco. De overige tijd wil ik nog wat rondtrekken. Ik ben vandaag op een intake gesprek geweest bij ‘vrijwillig wereldwijd’. Deze organisatie spreekt mij erg aan. Het is een kleine organisatie en de kosten vallen ook erg mee.

Nu ben ik ook van plan om alleen te gaan, wat ik best wel spannend vind maar ook een hele uitdading!! Als ik met deze organisatie ga dan kom ik terecht in een gastgezin, wat me echt geweldig lijkt om de cultuur en lokale bevolking te leren kennen. Maar goed als nog wil ik graag wel contact met andere vrijwilligers en backpackers.
Dus is er iemand die ook toevallig in diezelfde periode naar Cuzco gaat? Of weet iemand plekken waar veel vrijwilligers en backpackers komen (buiten mijn project om)?

Alle tips zijn welkom!!
Groetjes Robin

Hoi Robin, daar hoef je je in Cuzco niet echt zorgen over te maken. Er zijn heel veel backpackers en je komt altijd en overal ‘gelijkgestemden’ tegen die daar Spaans leren of vrijwilligerswerk doen en dus voor langere tijd verblijven. Ik zou zeker eerst Spaans gaan leren; leuke manier om een beetje ingeburgerd te raken, het contact met de Peruanen en tijdens de rest van je reis.

Ik geloof dat Sander iets belangrijks zegt met “ik zou zeker eerst Spaans gaan leren”. Die backpackers en vrijwilligers kom je in Cuzco echt wel tegen. Hoewel het te begrijpen is dat je het spannend vindt en een uitdaging, gebrek aan contact hoef je daar niet te hebben. Je zou, als je eenmaal daar bent, zelfs tot de conclusie kunnen komen dat je vanwege al die buitenlandse backpackers, enz. je je oorspronkelijke doelstellingen uit het oog dreigt te verliezen. Dat je meer omgaat met buitenlanders dan met Peruanen, meer Nederlands en Engels spreekt dan Spaans. Je nadruk moet dus aanvankelijk vooral liggen op een zo goed mogelijke kennis van het Spaans (misschien heb je die al). Dat je plannen hebt om in een gastgezin te verblijven is vanuit dat gezichtspunt een goed teken.
Het is ook goed te bedenken dat Cuzco niet alleen als een magneet werkt op buitenlandse reizigers, maar ook op de Peruaanse “bricheras” en “bricheros”. Jonge vrouwen en mannen, vaak niet afkomstig uit Cuzco zelf maar uit bij voorbeeld Lima en Iquitos, die wel brood zien in relaties met relatief welgestelde buitenlanders. Dat kan variëren van doodgewone prostitutie tot het zoeken van en streven naar een (tijdelijke) serieuze relatie, of zelfs een huwelijk. Wees je bewust van hun aanwezigheid en hun charmante benaderingen (niet zonder bijbedoelingen dus), denk ervan wat je ervan denken wilt, maar van hen kan je aan de bar en in de sponde ook wel een aardig mondje Spaans leren.
Tenslotte schreef je “alle tips zijn welkom”.
http://www.hostellima.nl/

Hee robin,

Ik ga zelf ook vrijwilligerswerk doen in Peru, maar dan wel in Trujillo. Ik heb zelf ook heel lang gezocht naar iets wat redelijk betaalbaar was en op een leuke plek is dus uiteindelijk ben ik uitgekomen bij horizon school peru. Ik ga er in Maart heen dus als ik daar ben kan ik je wel laten weten hoe het is. Ben zelf pas net begonnen met spaans lessen maar eigenlijk zeggen alle vrijwilligers die daar nu al zijn dat je er ook prima mee weg komt als je nog geen spaans kan, maar dat is dan ook persoonlijk natuurlijk.

Hoi!

Ik werkte zelf een tijdje bij Proyecto Peru, een taalschool in het centrum van Cusco dat ook met verschillende vrijwilligersprojecten werkt!
Zeker de moeite waard om eens naar te mailen, Donny is één van de bazen en is Nederlands, dus dit is ook altijd handig!

Succes!

Hoi,

Ik heb vorig jaar vrijwilligerswerk gedaan in Peru bij een project Oye Lena dat ligt in Curahuasi, 2 uur met een busje van Cuzco.
Vooraleer ik begonnen ben met vrijwilligerswerk heb ik eerst een maand bij een gastgezin gezeten om Spaans te leren, dit heeft me echt ontzettend hard gelopen! Hoewel om eerlijk te zijn een maand wel wat langs was om bij een gezin te wonen ! :slight_smile: Ik ben ook in December vertrokken wat betekend regenseizoen in Cuzco, mijn eigen schuld natuurlijk, maar het heeft me toch wat tegengestoken ! Aan de andere kant is Cuzco een heel bruisende stad, het toerisme draait op dit moment op volle toeren dus aan mensen ontmoeten geen tekort ! :slight_smile:

Het Project Oye Lena was een top project ! Ik was op die moment 1 van de eerste vrijwilligers en heb nog helpen bouwen aan het schooltje dat op dit moment af is. De locatie is PRACHTIG, het schooltje is gebouwd op een berg waar je een immens uitzicht hebt. Daarnaast zijn de meisjes va de organisatie ook echt topgrieten ! :slight_smile: Als je interesse hebt in met kindjes te werken in een schooltje kun je bij hen ook altijd eens luisteren.

Veeel succes en vooral geniet van je reis !!!

1 like

Hoi!
Ik ga in september eerst naar Bolivia en vanaf 18 september ben ik ook in Cusco te vinden :slight_smile: ik ga ook in me eentje, en ik ga vrijwilligerswerk doen bij Volunteering Peru (leuke organisatie, kun je ook eens kijken!). Dus misschien is het leuk om contact te houden?

Via Wereldwijzer app