Backpacken vs. vrijwilligerswerk

Halloo Allemaal,

In november wil ik naar Zuid Amerika en met name naar Peru. Nu zit ik er heel erg over te twijfelen of ik wil gaan rondreizen of vrijwilligerswerk gaan doen of het gaan combineren. Veel projecten die je via Nederland kan regelen zijn voor minstens een half jaar. Voor mij wordt het dan moeilijk om het nog te combineren met reizen. Ik ben 21 jaar en heb nog geen backpack ervaring. Ik hoor ook veel meningen om mij heen, dat ik niet alleen moet gaan rondreizen in Zuid Amerika. Hierdoor ben ik op het idee gekomen om misschien eerst vrijwilligerswerk te gaan doen om zo de manieren van omgaan een beetje te leren kennen en dan vervolgens rond te gaan reizen. Ik wil sowieso eerst beginnen met een Spaanse taalcursus. Wat ik nu van jullie wil weten is wat zijn jullie backpackervaringen en wat zijn jullie vrijwilligerswerk ervaringen en wat zouden jullie aanraden?

groetjes,

Annemieke

Je kan bij hetanderereizen informeren www.hetanderereizen.nl, zijn erg behulpzaam hier! Hier organiseren ze vrijwilligerswerk, o.a. in Cusco. Mijn zus heeft het gedaan voor 1 maand en vantevoren 1 maand cursus spaans gedaan…Ze heeft een super tijd gehad! Ikzelf heb alleen 2 weken cursus gedaan in Cusco. Momenteel aan het rondtrekken met mn zus voor 2 maandjes… Zou ook niet alleen gaan backpacken als jongevrouw…! Altijd leuk om iemand bij je te hebben waarmee je het kan delen, plus de veiligheid, al heb ik nog weinig gemerkt van onveilige dingen tijdens het reizen. Zelf goed opletten en savonds niet alleen over straat, dan kom je al een heel eind :p!
Succes ;)!

Wat voor vrijwilligerswerk is dat dan ?Je zal toch enige voorkennis moeten hebben ofzo ?Hoe werkt dat ? Ben nieuwsgierig !

Op de site staan allerlei projecten, zelf ff checken…hier nog n x de site www.hetanderereizen.nl ! Mn zus werkte met gehandicapte kinderen (Chaska Wasi project op de site). Was meestal een halve dag vrijwilligerswerk(ochtend) en de rest van de dag mooi vrij…

Ik wil ook in september vrijwilligerswerk gaan doen. Mijn oog is inderdaad gevallen op ‘het andere reizen’. Heb jij misschien een contactadres (van je zus) waar ik wat dingen kan vragen over hoe het bij hen geregeld is e.d.? Heeft jouw zus alles goed ervaren? Zij kunnen mij namelijk geen contactgegevens doorgeven voordat ik mijzelf voor een project heb aangemeld.

Hoi,

Ik heb een aantal jaren geleden zelf backpackend door Peru getrokken en woon er nu alweer zo’n 6 jaar.
Ik heb toen 5 maanden alleen gereisd, maar dat doen zoveel mensen dat je eigenlijk nooit alleen bent. In mijn ogen geen enkel probleem, als je het gevaar maar niet op gaat zoeken, maar dat moet je gewoon in Nederland ook niet doen natuurlijk. Het is zeker een goed idee om met spaanse les te beginnen, en meestal is dat ook te combineren met vrijwilligerswerk.
Ik woon nu met mijn Peruaanse man in het Noorden van Peru, in Celendín, een nog erg traditioneel stadje met weinig toeristen. Mocht zo’n omgeving je aanspreken, dan kun je eens kijken op onze homepage http://www.celendinperu.com, wij kunnen ook vrijwilligerswerk regelen. De minimumtijd is eigenlijk een maand, maar meestal is er ook wel wat te doen voor mensen die korter blijven, je moet je wel bedenken dat het dan meer gaat om een uitwisseling van culturen, ideeën, leefwijze, veel meer dan dat je echt “werkt”.

Succes,
Susan

Ik vertrek de 13de april met de moto en doe eigenlijk de bekende toeristenroute …Lima,Paracas ,ica,Nasca ,Arequipa,puno ,Cusco ,Puerto Maldonado…ik zou in Cusco graag wel een paar of 1tje maar van die organisaties willen bezoeken …die zo kinderen opvangen ofzo !!! Zou dat kunnen ?

Je kan ook via www.joho.nl informeren naar vrijwilligerswerk.
Vaak is het natuurlijk voor langere periode omdat je anders alleen maar een last bent. Mensen moeten jou inwerken en alles uitleggen. Tegen de tijd dat je zelfstandig kan draaien (en de kinderen / dieren / wat dan ook aan jou gehecht raken), ga je alweer weg… daar hebben ze natuurlijk niet veel aan… dan is de ervaring alleen maar iets waar jij zelf wat aan hebt… no offence!

Voor het voorbereiden van een eerste backpackreis kun je tips lezen in mijn tips, zie de link in mijn handtekening.