Ik ga dit jaar naar China en mijn planning is om ook naar Tibet te gaan. Nu lees ik veel verhalen van mensen die dan met de 4x4 overland naar Nepal gaan vanuit lhasa. Daar betalen ze vaak veel voor. Ik las ook een verhaal van iemand die met openbaar vervoer en liftend naar Nepal is gegaan vanaf lhasa. Dit was wel in 2005. Dat leek mij nou ook helemaal geweldig. Maar ik kan er niet veel over vinden of dat nu nog steeds mogelijk is. Wie kan mij helpen?
Toen in 2005 mochten toeristen ook niet zelfstandig reizen maar waren er wel trucjes voor. Heeft iemand dit pas gedaan of iemand gesproken die dit pas heeft gedaan.
Ik ben anderhalve jaar geleden van China naar Tibet en uiteindelijk Nepal gegaan. De route van Lhasa naar de Nepalese grens (de Friendship Highway) hebben we met z’n tweeën met een 4WD met chauffeur en gids afgelegd. Echt de moeite waard!
De Chinezen zijn steeds moeilijker naar toeristen toe. Ze hebben echt geen zin in pottenkijkers in Tibet waardoor het verkrijgen van een Travel permit steeds moeilijker wordt. Er worden nu ook al eisen gesteld aan het aantal personen van dezelfde nationaliteit. Ik geef je liftend weinig kans of eigenlijk geen kans. Gelukkig zijn er reisorganisaties die de 4WD tour aanbieden.
Als je wat foto’s wilt zien van onze trip van China via Tibet naar Nepal, neem dan gerust een kijkje op:
deze zomer wilden wij met 2 vriendinnen de reis overhand Lhasa Kathmandu maken maar daar er veranderde visumvoorschriften zijn moet je hier heel goed naar kijken.uiteindelijk hebben we o.a via internet en onze reisbureau’s de benodigde personen bij elkaar gekregen,waarbij we allemaal tot Chengdu afzonderlijk zijn gereisd en pas om 8 uur s’avonds in Chengdu te horen kregen dat we overland in 2 landverhuizers naar Nepal uiteindelijk konden doorreizen, voor ons allemaal was een alternatief reisplan georganiseerd in geval het niet zou lukken.de reis is uiteindelijk fantastisch geworden maar mede door onze reisorganisatie’s die heel heel erg hun best hebben gedaan ons weg te krijgen.groepen komen wat gemakkelijker binnen de individuele reiziger wordt bijna volledig geweerd .Mijn advies probeer het wel het is grimmig maar indrukwekkend!!!
Ook wij gaan dit jaar naar China en reizen vanaf Chengdu met de trein naar Lhasa en vanaf daar met een overland tour via EBC naar Kathmandu in Nepal. Ik ben nu diverse tour agencies aan het benaderen voor prijzen / afspraken en group tours, het is een hele onderneming maar ik heb nu lokale agencies die tours aanbieden vanaf 515 euro excl accomodatie in Tibet echter die guest houses zijn niet zo duur. In de Lonely Planet Tibet staat een hele lijst met agencies, ik heb er 27 aangeschreven en heb prijzen gezien van 500 - 1500 euro PP voor soortgelijke tours.
Zover ik weet is zelfstandig reizen niet mogelijk in Tibet, wat ik heb begrepen na alle emails met de tour agencies is dat je niet allemaal dezelfde nationaliteit hoeft te hebben en een groep al uit 2 personen kan bestaan mocht je prive willen reizen.