Reizen op Java en Bali met voedselallergie

Ik ga deze zomer een reis maken over Java en Bali en mijn zoon heeft last van voedselallergie voor eieren, boomnoten en steenvruchten.
Wie kan mij een beeld geven van hoe ik hem toch veilig kan laten meereizen, zonder dat hij alleen op witte rijst en bananen:) moet leven?
Als het moet moet het hoor, maar ik kan me gewoon totaal geen voorstelling maken van hoe en wat rond het eten daar.

Hangt af hoe je gaat reizen, waar je logeert.
Als je basic / backpacker achtig reist danben je vaak gedwongen om aan te passen aan de geboden akkomodatie.

Geen nood , je kan altijd in een goede restaurant of hotel binnenstappen en daar ontbijten of een middag of avondeten nemen.

Op Java en Bali heb je bijna dezelfde faciliteiten zoals in Nederland (Europa) .Soms is het beter en makkelijker toegangkelijk voor een toerist.
Je kan altijd je eigen eigen ontbijt/eten zelf samenstellen/ of laten doen als je in een goede hotel zit.
Ik zou dan een lijst maken van de in Indonesia vaak gebruikte spullen waar je zoon allergisch is.

Maak een lijst , een A4tje(?) en dan opmerking plaatsen.
Alergi , PANTANG (" verboden) , ANAK SAKIT KERAS ( zoon kan doodziek worden) .Een beetje overdrijven kan geen kwaad.:wink:

Heb jaren met mijn zoon gereisd op (West) Java en Bali , vanaf zijn 1ste jar .
Op plaatsen waar ik de kwaliteit niet goed genoeg vind ga ik zelf “samenstellen”.
Bij een hotel kan je aan de “chef” zelf vragen om iets te regelen.
Gewoon vragen

1 like

Nou overdrijven is er niet bij hoor.
Hij kan als reactie op sommige producten een anafylactische shock krijgen, dus ik kan niet genoeg overdrijven denk ik.

Zeker als het zo is.
Het gaat om je kind.
Is hij ook allergisch voor Vetsin en of Trasi ??
Een lijstje met de juiste Indonesische namen is echt handig .
Succes .

een basisbord eten ziet er zo uit:
rijst, of noedels, bami o.i.d.
met daarbij/op wat groenten (de wortel en de boontje zijn bekend en zelfs vrij populer-hebben dezelfde naam). noot=kacang )(katjang)
en wat flinters vlees,kip of wat dan ook
eigenlijk zeer goed te vergelijken met wat je in NL in de zgn. sjinees kan krijgen-maar dan wat minder rijk en gesorteerd
daarbij een soort saus, en daar kan van alles in zitten-zeker ook wat je noemt.
daarnaast is er veel soep-soto=hetzelfde, (nooit rijst-altijd noedels) in slappe bouillon.
in de gangbare toeristenrestrts wordt alles pas na order gemaakt-dus je kan specificeren wat er niet in mag. zoals boven-
in de grote steden zijn talrijke goed voorziene supermarkten (zoals Carrefour-wereldnaam) die ook diverse westerse produkten en allerlei gula-gula=snoep hebben)-dus ga er eens heen en sla wat in voor onderweg e.d.

1 like

Ik denk niet dat je een basismaaltijd (gebakken rijst=nasi goreng) in Indonesia kan vergelijken met van de sjinees in NL .
Er zijn verschillende soorten vanaf de kakilima (K5) waar je gebakken rijst met ceplok telor(gebakken ei) en eenvoudige krupuk kampung krijgt (5000 rp=40 euro cents) tot een gemiddelde NasGor(gebakken rijst) in de foodcourts en verder tot in een 5* restaurants.
En daar zit juist de belangrijke verschil in kwaliteit , **vooral voor kleine kinderen en mensen met allergie. **

In Indonesia gebruiken de mensen vaak (bijna altijd) rijst** plus** soep.

Zelfs bij toeristenrestaurants moet je ook voorzichtig zijn (i.h.b mensen met allergie) , dat in verband met het gebruik van kruiden en smaakversterkers (Vetsin etc).

In de kleine steden van Java en Bali (wat is klein ?) heb je altijd kleine buurtsupermarkten waar men “westerse” (?) spullen kan kopen.
Gula2 (snoep) kan men tot in kampungs verkrijgen , en hier moet mensen met allergie niet zo maar kopen. Dit i.v.m de gebruikte kleurstof of de niet aanwezige " warenkennis" van de verkopers .

1 like

Ik heb inmiddels een hele betrouwbare lijst (universiteit van wageningen) met vertaling van de meest foute voedingsmiddelen gevonden. Deze kan me vast helpen.
Verder kiezen we ervoor om te reizen met gids die ook goed engels/nederlands spreekt. Hiervoor zijn we nog op zoek. Deze tip kwam bij het voedingscentrum vandaan. En als ik jullie reacties goed lees begrijp ik dat ik voldoende westers aanbod moet kunnen vinden en verder de voorkeur zal geven aan puur/verse producten zonder toevoegingen.
Ennuh…de chinees is hier in Nederland voor ons sowieso uit den boze, vanwege het vele ei gebruik. Maar dank voor de reacties.

Dat kan handig zijn voor anderen .
We kunnen veel van elkaar leren en elkaar helpen.
Vwb gidsen , zou ik je willen " adviseren" om bij een** grote(re) Indonesische Reisburo** in Jakarta te informeren voor een chauffeur/gids (1 persoon) .Dat scheelt namelijk in de kosten ( voor aparte gids moet je extra betalen , voor zijn hotel eten en drinken).
Meestal spreken ze engels .
Als je iemand wil hebben met kennis van Nederlands kan je het beste kijken/vragen bij een andere site waar je ook lid ben geworden.
Mijn amsterdamse vriendin gaat a.s maart een paar weken crossen vanaf Jakarta naar Oost Java .
Ze heeft een adres van een kleine huurauto met een Nederlands sprekende chauffeur/eigenaar.
Volgens verhaal getrouwd met een Nederlandse .
Ik zal t.z.t de adres/ e-mail voor je vragen.
Perdag voor Rp450.000 (?). Moet even nacheken.
Krijg je een P.M van mij .

1 like

Goed idee, ik wacht het adres wel af.