Tips voor reizen met kind door Java

Heeft er nog iemand tips voor reizen met een kleuter door Java naar Bali?
Alvast bedankt voor de reaktie.
Eef

Does anybody have suggestions for travelling with a 4-year old child in Java and Bali?
Thans for your respons.
Eef

Hallo Eef,

Ligt een beetje aan wat je gaat doen natuurlijk. Als je in hotels op gebaande paden blijft hoef je je weinig zorgen te maken.
Het grootste gevaar levert het verkeer, ga je bijv. zelf rijden? Kinderstoeltjes is vrij onbekend in Indonesie en gordels achterin zijn er ook lang niet altijd.
Indonesiers zijn gek op kinderen, dus wat dat aangaat kun je alleen maar veel positieve aandacht verwachten. Je krijgt ook snel hulp als je dat nodig mocht hebben (stel je beklimt een vulkaan ofzo).
Als jou kind van bepaalde voedingsproducten houdt hou er dan rekening mee dat je niet alles even makkelijk kunt krijgen. In grotere plaatsen en op Bali is een ruim assortiment in supermarkten, maar de ‘smaakjes’ zijn vaak anders.
In hotels en guesthouses zijn een extra bed bijna altijd makkelijk te regelen.
Qua gezondheid, malariapillen zijn niet nodig op Java en Bali. Er komt in de grotere steden soms wel Dengue voor in het regenseizoen (ook door muggen overgebracht die overdag steken), maar nogmaals dat is toch vaker in de lokale woonwijken dan op de plekken waar toeristen komen. Neem goed muggenspul mee of koop het ter plaatse. Voor 's avonds lange kleding liefst licht want zwart trekt meer muggen aan.
De zee op veel stranden is verradelijk met name aan de zuid kust van Java, maar ook in Kuta. De golven kunnen hoog zijn en onverwacht ver ineens het strand opkomen. Laat je kind dus nooit zonder volwassene bij het water spelen. Aan de oost kant van Bali (bijv. Sanur) ligt een rif voor, dus daar is de zee rustiger.
Er is m.n. op Bali veel leuke dingen voor kinderen: een dierentuin, olifantenpark, de waterbom (kuta/Tuban) een uitgebreid park met zwembaden, speeltuin en noem maar op. In grote warenhuizen (shopping mall) vindt je bovenin soms een indoor speeltuin. In Sanur is een hele leuke speeltuin met veel schaduw (Cheeky Monkeys), het zit in een klein steegje aan de hoofdstraat waar alle winkels zitten.
Kortom er valt veel te genieten en te bekijken. Elke week wordt op Bali de Baliadvertizer gepubliceerd (ook online in te zien), die ligt bij supermarkten, hierin vindt je ook informatie over dingen die er te doen zijn.
Als je specifieke vragen hebt kun je ze altijd stellen.

Veel plezier,
Iris

Gaan jullie georganiseerd reizen of op eigen houtje? Maw wil je tips hebben over plaatsen wel/niet te bezoeken of tips mbt vervoer, of gaan jullie georganiseerd en zoek je praktische tips?

Raoul

Hoi,

Als je vlucht met een kleuter hebt gered dan komt de rest ook wel goed.
Wij zijn afgelopen zomer met twee kinderen op Bali geweest.
Tip voor een heel leuk familie vriendelijk hotel op bali waar kinderen van elke leeftijd zicht vermaken is Sanur Paradise Suites.
Grote woonkamer en keuken twee slaapkamer prachtig zwembad met
glijbaan. Heel erg kindvriendelijk.

Veel plezier

:nod:

We gaan op eigen houtje. Zelf zijn we 10 jaar geleden al in dit prachtige land geweest naar Sumba en Flores etc… Nu met kind, ja graag tips over waar wel/niet naar toe te gaan.
Alvast bedankt voor je reaktie!

Super Iris bedankt voor je goede tips! Hier kunnen we wat mee. Hebben er superveel zin in!

Ik zou op Java, waar mogelijk, de trein nemen met een kind (trouwens ook zonder kind). De treinen over wat langere afstanden hebben meestal “kelas eksekutif”, vergelijkbaar met onze 1ste klasse, air conditioning en zeer ruime plaatsen. Kaartjes zijn niet duur. Info over routes en tarieven vindt je op http://infoka.kereta-api.com/index.php?to_path=/index.php&ch_lang=en
Ik kan maar weinig specifieke dingen die leuk zijn voor kleuters bedenken, maar ik doe een poging:
Jakarta - Taman Mini Indonesia Indah: een soort Indonesië in het klein met ook speelgelegenheid voor kinderen. Makkelijkst te bereiken met een taxi

Bandung - Saung Angklung Udjo: kleine kinderen leren hier muziek maken met een angklung. Iedere middag een voorstelling, echt de moeite waard! Ook de vulkaan Tangkuban Perahu vlakbij Bandung is denk ik wel leuk voor kinderen.

Yogya - Bij de Borobudur en Prambanan zijn ook speeltuinen voor kinderen. Een ritje in een becak(fietstaxi) en/of andong(paard en wagen) is misschien ook wel leuk.

Bali - Monkey forest in Ubud of Sangeh: tussen de aapjes wandelen

Beter in Ubud dan in Sangeh of Ulu Watu: de aapjes in Ubud zijn wat tammer en minder aggressief. Ook zijn er meer toezichthouders daar die aapjes op een afstand kunnen houden… :thumbsup:

Verder zijn er natuurlijk heel veel hotels met leuke zwembadjes voor kinderen. En met een emmertje en een schepje op het strand spelen is ook altijd leuk, toch?

O ja, de dierentuin in Yogya is wellicht ook leuk voor kinderen! Houdt er wel rekening mee dat hier BIJNA geen touristen komen en dat je dus het risico loopt ZELF de grootste bezienswaardigheid te zijn van de dierentuin. (Dat had ik althans.)

Bedankt voor al deze goede tips!
Vooral de treinplanner is heel fijn. Dat gaat helemaal goed komen.
In the meanwhile overwegen we ook nog naar Ambon te gaan omdat we toch een maand hebben. De reiskoorts begint alweer te kriebelen.
In eerste instantie wilden we het alleen bij Java en Bali houden gezien het kind… Wat raad jij ons aan?
Als je nog tijd vind om te reageren, alvast bedankt!
Eef

Ik kan me prima een maand lang op Java en Bali vermaken, m.n. Java is behoorlijk uitgestrekt en het vervoer is niet altijd even snel of comfortabel (zeker niet met een kind!). Beter een keer extra stoppen onderweg of een extra rustdag, als je het mij vraagt…

Dedankt voor je tips, Zo gaan we het doen.