Reizen op de bonnefooi in januari door Vietnam

Dag allemaal,

Onlangs heb ik een ticket geboekt naar Vietnam. Ik vertrek begin januari voor 3 weken.
Ik vlieg aan op Hanoi en terug vanaf Ho Chi Minh.
Ik ben normaal een groot voorstander van het reizen op de bonnefooi. Lonely Planet mee en je hart volgen.
Het liefst zou ik dat nu ook op deze manier doen, maar ik vraag me af, gezien het ‘korte’ tijdsbestek, of dat wel verstandig is als je veel wilt zien en bezoeken. Klopt het dat het ook hoogseizoen is in Vietnam?
Nu ben ik ook veel aan het kijken op de website van Riskja: vietnamonline.nl. Hier kan je bouwstenen maken of gewoon een rondreis boeken. Superleuk!
Ik ben er dus niet over uit of ik een bouwsteen zal boeken (of meerdere) of gewoon NIKS vantevoren zal vastleggen of in ieder geval toch een schema zal aanhouden.
Wat is het beste aan te raden in januari in Vietnam? Komt er dus op neer dat ik niet aan een schema wil vastzitten en eigenlijk ook niet vantevoren iets zou willen boeken. Behalve de eerste nachten in Hanoi. Maar ik wil ook niet het risico lopen om dingen mis te lopen doordat bepaalde plekken vol zitten of uiteindelijk de hoofdprijs betaal.
Kan iemand mij advies geven?

Groetjes, Laura

Riksja is behoorlijk prijzig ten opzichte van zelf als regelen.

Bij een reis van 3 weken van Hanoi naar HCMC kom je al vrij snel uit een ‘standaardroute’ en zou je toch wel wat meer vast kunnen leggen of hotels/hostels uitzoeken. Helemaal wanneer je bijvoorbeeld een binnenlandse vlucht wil. Vietnam is een langgerekt land en er gaat nog aardig wat reistijd in zitten en het beter is om de tijd goed te verdelen. Nachttreinen zijn ook een optie en voor kortere stukken een (hop on) bus overdag.

3 weken zijn snel gevuld.
Voor SaPa en Halong Bay kan januari fris zijn. Dus daar zou ik de meeste twijfel bij hebben en eventueel kort houden.
(globaal volgen dan: Mai Chau, Ninh Binh, Hue)
Hoi An ligt voor de hand om een paar dagen te blijven.
Van Hoi An (DaNang) naar Nha Trang zou ik nooit in 1 dag doen tenzij je vliegt.
Wanneer je ook naar Mui Ne gaat, dan zou ik Nha Trang kort houden.
Dalat kan ook fris zijn, maar een aangename verkoeling wanneer je de warmte even zat bent.
HCMC en Mekong Delta zijn zeker de moeite waard in januari.
In het zuiden heb je een grote kans op perfect weer.
Ga je helemaal naar Phu Quoc, dan zeker rekening houden met het hoogseizoen daar.
Je kunt ook enkele nationale parken meepikken, dan zou ik in die regio’s wat meer tijd nemen en goed inlezen.

Het Nieuwjaar en Tet vallen van 27 januari tot en met 1 februari, maar misschien ben je dan het land al weer uit.

Johan

Hallo Laura,

Je hebt helemaal gelijk, is hoogseizoen, en dat betekend dat de prijzen wat hoger zullen zijn dan bijv. eind februari en maart.

Wil je Halong Bay, kan koud zijn zoals Johan melde, dus waarom zwemmen daar; kies iets daarom een andere goedkopere trip daar misschien.

Maar voor al het andere, gebruik de duurdere Riksja als leidraad, of Fox ( beste vietnam ) wat je kan doen in 3 weken.
Je kan echt van alles boeken in Januari met een beetje flexibiliteit.

Ben net gisteren terug gekomen uit Viet Nam en heb met diverse mensen uit de touristische branche gesproken en zij verwachten een moeilijk 2017.
Boekingen vanuit Rusland zijn terug gelopen met 30 a 40 %, dus zitten de mogelijkheden voor wat gunstigere prijzen te plekke.

Dus even kijken wat je wilt, Halong misschien vooraf en de rest via de LP.

Gr.
Ton.

Dag Johan en Ton,

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik heb besloten om een schema te maken en een aantal dingen vooraf te boeken. Toch wil ik Halong Bay en Sapa zeker niet mis lopen.

Zouden jullie mijn schema eens willen bekijken en jullie mening erover willen geven?
Uiteraard is dit meer een globale schema dan dat nu alles al vast staat. Maar doordat ik zo razend enthouisast ben vind ik het heerlijk om nu alles al hoe of wat te bekijken.

Vertrek AMS - HANOI
dag 1 Aankomst Hanoi
dag 2 Hanoi
dag 3 Hanoi - Sapa (nachttrein)
dag 4 Sapa
dag 5 Sapa - Hanoi (nachttrein)
dag 6 Hanoi
dag 7 Hanoi - Halong Bay
dag 8 Halong Bay - Hanoi
dag 9 Hanoi - Hue (vlucht)
dag 10 Hue - Hoi An (bus)
dag 11 Hoi An
dag 12 Hoi An
dag 13 Hoi An - HCMC (vlucht)
dag 14 HCMC
dag 15 HCMC
dag 16 HCMC
dag 17 HCMC - Phu Quoc (boot)
dag 18 Phu Quoc
dag 19 Phu Quoc
dag 20 Phu Quoc - HCMC (boot)
dag 21 HCMC - AMS vertek
Aankomst AMS 12:40 uur

Hallo Laura,

Zoals je vraagt mijn mening.

Zit een beetje met Hue.
Wanneer je een vroege vlucht neemt vanaf hanoi, kom je wel vroeg aan, naar je hotel en meteen door naar de citadel en de mausoleums.
Wordt wat haasten.

Bus naar Hoi An zo rond 10 a 11 uur, dus die dag is weg voor Hue; misschien 1 dag minder Hoi An; is toch niet echt zwem weer in Hoi An in Januari.

Ook zou ik je ter overweging geven om terug te vliegen vanaf PQ ( vooraf boeken )
Is een lange reis met de boot en bus naar Saigon; denk een uur of 10.

Neem ook aan dat je in de dagen Saigon ook de dagen naar Rach Gia hebt bedoelt en dus een overnachting ergens in de Delta?

Ander idee is misschien om retour te vliegen op PQ en de delta vv Saigon te bezoeken?

Voor het overige ziet het schema er zeker goed uit en haalbaar.

gr.
Ton.

PS
Zit in die periode ook weer in die regio, misschien komen we elkaar wel tegen?

Hallo Ton!

Bedankt voor uw reactie. Ik heb eigenlijk het schema alweer aangepast omdat ik het toch ietwat teveel Hanoi vind uiteindelijk. Ik heb gelezen dat Hue niet zo spannend is, en dat het leuk is voor een tussenstop. Vandaar dat ik er één nachtje van maak. Puur omdat het de verboden stad is en voor de paleizen. Maar wellicht is het idee om toch een dagje korter in Hoi An door te brengen.
Had eigenlijk niet gedacht dat het vanaf Saigon naar PQ met de bus en boot zo’n lange reis is. En tijdens de Mekong Delta, inderdaad een nachtje daar.
Dit is hoe het schema nu is:

dag 1 Aankomst Hanoi
dag 2 Hanoi
dag 3 Hanoi - Halong Bay
dag 4 Halong Bay - Hanoi
dag 5 Hanoi - Sapa (nachttrein)
dag 6 Sapa
dag 7 Sapa - Hanoi (nachttrein)
dag 8 Hanoi - Hue (vlucht)
dag 9 Hue - Hoi An (bus)
dag 10 Hoi An
dag 11 Hoi An
dag 12 Hoi An
dag 13 Hoi An - HCMC (vlucht)
dag 14 HCMC
dag 15 HCMC (Mekong Delta)
dag 16 HCMC (Mekong Delta)
dag 17 HCMC - Phu Quoc (boot via Rach Gia of vlucht?)
dag 18 Phu Quoc
dag 19 Phu Quoc
dag 20 Phu Quoc - HCMC (boot via Rach Gia of vlucht?)
dag 21 vertrek HCMC - AMS vertrek 23:55 uur

Hallo Laura,

Het verkeer over de weg ( en spoor ) is vrij langzaam; reken op een gemiddelde van 40 a 50 km/hr.
Van Saigon naar Can Tho kost je 5 uur, van can Tho naar Rach Gia 2 a 3 uur, boottocht 2 uur.
Dit alleen met perfecte aansluitingen en dus meteen overstappen naar de volgende bus of boot.

Goed dat je een dagje meer PQ hebt gekozen.
Valt het weer tegen, in het noorden en midden, dan heb je voor het eerst temperaturen boven de 20 graden pas op dag 13.

Wanneer je zou kiezen om te vliegen vanaf PQ naar Saigon, is een vooraf geregelde vlucht een aanrader; is tenslotte hoogseizoen en zoveel vluchten gaan er niet per dag,
Van Danang ( hoi An ) vliegen alle maatschappijen op saigon, dus daar vind je wel een vlucht, misschien wat flexibel zijn.

Voor het overige geen opmerkingen meer over het schema.

gr.
Ton.