Voor de tweede helft van januari heb ik het volgende schema in gedachten.
Vragen:
Is dit een realistisch schema? Zie ik dingen over het hoofd (ik kan een dag extra invoegen)?
Overnachtingen: is het nodig om van te voren hotels te reseveren of kan dat net zo goed na aankomst?
Reizen: is het nodig om van te voren binnenlandse vluchten te reserveren of kan dat net zo goed na aankomst in Vietnam?
Dezelfde vraag voor binnenlandse reizen met de bus of met de trein.
Alvast bedankt,
Nr Datum
14-Jan Vertrek uit Amsterdam
15-Jan Aankomst in Hanoi
16-Jan Hanoi => Sapa
17-Jan Sapa
18-Jan Sapa => Hanoi
19-Jan Hanoi => Halong Bay
20-Jan Halong Bay
21-Jan Halong Bay => Hanoi
22-Jan Hanoi => Hue (vliegtuig)
23-Jan Hue
24-Jan Hue => Hoi An (trein)
25-Jan Hoi An / Danang => Ho Chi Min City (vliegtuig)
26-Jan Ho Chi Min City
27-Jan Ho Chi Min City => Mekong => Ho Chi Min City
Naar mijn idee heb je erg weinig tijd ingepland voor je bezoeken. Ik denk niet dat je veel van de plekken zult zien dan. Ik denk dat je voor Sapa en Hoi An misschien wat meer tijd in kunt plannen. Ben je trouwens van plan om tours te boeken of alles op eigen houtje te doen? Zo kun je best vanuit HCMC een dagtour door de Mekong doen, maar ik vraag me af hoeveel je zult zien als je vanuit Hanoi naar Sapa en Halong Bay een tour zal doen.
Je reisschema zou kunnen, maar weet dat je dan weinig van de plekken zult zien.
Wat betreft van tevoren hotels en reizen boeken, dat is in januari denk ik wel handig voor de trein, wil je een softsleeper (hardsleepers zijn ook nog te doen, is mijn mening). Je kunt voor de andere reizen per bus een open bus ticket halen en kun je zelf aangeven wanneer je wilt reizen. In januari is het (ook) hoogseizoen in Vietnam (je bent wel net weg voordat het Vietnamese nieuwjaar wordt gevierd dit jaar, in die tijd is het wel verstandig hotels en reizen van tevoren te boeken), dus kan het in sommige plaatsen wel handig zijn om van tevoren een hotel te boeken. Misschien weet een medeforummer precieze ins & outs wat betreft het van tevoren boeken van hotels en reizen in januari?
Een voorbeeld van wanneer het wel handig is om van tevoren te boeken ;): zelf ben ik er in juni en juli geweest. In juli begint de vakantie van Vietnamezen zelf en is het ook hoogseizoen bij de favoriete vakantiebestemmingen van Vietnamezen: prijzen van hotels liepen hoog op en ik heb zelfs op Cat Ba Island ‘anti-kraak’ overnacht.
Hoi,
Ik ga van 5 t/m 28 januri naar Vietnam met een vriendin. Ik heb ervoor gekozen om wel alvast binnenlandse vluchten, treinticket en het eerste hotel te boeken. Wat ik op anderen forums tegenkom is dat het erg druk kan zijn. Gezien mijn strakke planning wil ik er zeker van zijn dat ik niks mis dus bouw ik wat extra zekerheid in. Op de dagen dat ik meer tijd heb zal ik ter plaatste de dingen regelen. Dit is mijn eerste trip naar vietnam.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes Jetske
Je hebt er wel een strak schema van gemaakt en zoals Anne-Jitske al schreef is het vooral veel reizen.
Zelf zou ik van Halong Bai 1 dag afhalen en deze besteden in Hoi An.
Je hebt dan toch een goede indruk van Halong Bai en ook 1 overnachting en je hebt een gehele dag in Hoi An.
De reis van Hue naar Hoi An zou ik maken met een prive busje; kost niet echt veel.
Je kan dan over de Hai Van pas ( wel afspreken ), is ëën van de mooiste ritten die er te maken is in Vietnam. De bussen nemen gewoonlijk de tunnel door de bergen, de trein altijd. Is maar een ritje van 4/5 uur maar wel de moeite waard.
De trein naar Sapa zou ik zeker vooraf regelen zoals Anne-Jitske al adviseerde.
Ook de vluchten vooraf zou ik zeker doen met dit strakke schema zoals Jetske al schreef.
Eigenlijk zou je je beter kunnen beperken tot het zuiden of het noorden; heb je meteen weer een reisdoel voor een volgend jaar. Is natuurlijk een persoonlijke keuze.