Alleen naar Vietnam in november/december - tips reisschema?

Hee hoi!

Binnenkort ga ik voor het eerst alleen op reis, en wel naar het schitterende Vietnam :relaxed: Ik heb 3-4 weken de tijd, en het liefst ga ik in november of december. In die periode wil ik vooral veel mooie natuur en cultuur zien (misschien te veel…?), sfeer proeven, lekker eten, mensen ontmoeten en ontspannen. Ook wil ik mijn PADI halen. Ook wel handig om te weten: ik ben 28 en vind het heel leuk om met medereizigers op te trekken, maar wil mijn reis daar niet vanaf laten hangen.

De afgelopen weken heb ik al wat rondgeneusd hier op het forum, en word helemaal enthousiast van alle goede tips die jullie geven. Voorzichtig heb ik een concept reisschema gemaakt, en ik ben heel erg benieuwd wat jullie daarvan vinden en heb ook een aantal specifieke vragen waarmee jullie me hoop ik kunnen helpen. Eerst het schema:

1 aankomst Hanoi
2 Hanoi
3 Hanoi > Mai Chau
4 Mai Chau (trekking en homestay)
5 Mai Chau (trekking en homestay)
6 Mai Chau > Ha Long Bay
7 Ha Long Bay
8 Ha Long Bay > Hué
9 Hué > Hoi An (Easy Rider Tour)
10 Hué > Hoi An (Easy Rider Tour)
11 Hué > Hoi An (Easy Rider Tour)
12 Hoi An
13 Hoi An > Ho Chi Minh
14 Ho Chi Minh
15 Ho Chi Minh
16 Mekong Delta
17 Mekong Delta
18 – 23 Phu Quoc (duikbrevet halen)
24 Phu Quoc > Ho Chi Minh
25 Ho Cho Minh > Hanoi
26 Hanoi > Amsterdam

En dan nu mijn vragen:

[ul]
[li] Wat vinden jullie overall van het schema? Advies om het evt. heel anders aan te pakken is zeer welkom.[/li][li] Ik ben nog niet helemaal thuis in het vervoer binnen Vietnam, en hoeveel tijd dat in beslag neemt. Heb ik het te krap genomen of lukt het wel binnen deze tijd?[/li][li] Ik ben bang dat ik teveel locaties in te weinig tijd wil stoppen, wat denken jullie?[/li][li] Het zou wel fijn zijn als het lekker weer is, vooral op Phu Quoc. Is half november tot half december daarvoor een goede reistijd?[/li][li] Ik lees her en der dat één dag Ha Long Bay in principe genoeg is. Hoe denken jullie daarover? [/li][li] Op mijn lijstje staan ook nog Dam Mon, Phong Nha, Can Gio, Cat Ba, Can Dao en Mui Ne. Denken jullie dat één van deze nog ergens in mijn schema gestopt kan worden? Of moet ik daarvoor echt nog een keer naar Vietnam?[/li][li] Vinden jullie de Easy Rider tour tussen Hué en Hoi An de moeite waard?[/li][/ul]
Het is een heel verhaal, hoop dat jullie de tijd kunnen vinden om me te helpen!
Alvast heel veel dank :relaxed:

Groetjes,
Fay

Hallo fay,

ik heb je vraag gelezen.
Ik heb helaas vandaag geen tijd om deze te beantwoorden en zal er morgen op terug komen.

Hoop dat je nog een dagje kunt wachten?

gr.
Ton.

Dag Ton,

Natuurlijk, geen probleem! Ik ben al heel blij dat je de tijd neemt om me te helpen :slight_smile:

Groetjes,
Fay

Hallo Fay,

Zoals beloofd een reaktie op je vragen en schema.

Ik begin eerst even met een schema wat gebaseerd is op jouw vragen en je concept.
Zal later proberen uit te leggen waarom.

dag 1 aankomst hanoi
dag 2 Hanoi
dag 3 naar Halong Bay ( overnachten op de boot )
dag 4 Halong Bay naar Hanoi( overnachten Hanoi )
dag 5 naar Mai Chau
dag 6 Mai Chau
dag 7 van Mai chau langzaam richting Tam Coc
dag 8 Tam Coc en naar ninh Binh stad en de nachttrein naar Dong Hoi
dag 9 aankomst Dong Hoi en dan meteen naar Phong Nha park met ER
dag 10 aankomst Hue
dag 11 naar Hoi An met bus met stops op de Hai Van pass
dag 12 Hoi An
dag 13 in de middag vliegen naar Saigon
dag 14 Saigon
dag 15 Saigon / Can Gio / Saigon ( dus een dagtrip )
dag 16 naar Mekong delta
dag 17 Mekong Delta naar Saigon
dag 18 vliegen op Phu Quoc
dag 24 vliegen op Hanoi

dag 26 Hanoi / A’dam

Door te vliegen van Phu Quoc rechtstreeks op Hanoi verdien je 1 dag en wat geld.
Deze dag kan je dan gebruiken voor een lokatie die je leuk lijkt in mijn schema; bijv. 1 dag meer Hoi An.

Waarom zo

In jouw schema is het niet mogelijk om van Mai Chau meteen door te gaan naar halong.
Bedenk dat de boten om 12 uur gaan varen; Hanoi naar Halong is een uur of 3.
Zou dus betekenen dat je al om 3/4 uur moet aanrijden om in Hanoi te komen om de bus naar halong te halen.

dan rijden er dus geen bussen en wordt het prive vervoer en dus onvermijdelijk extra kosten.
Bonus om het om te draaien is dat je zo ook tam Coc ( Halong on land ) mee kan pikken.

Ook heb je met een 2 daagse trip een overnachting op de boot en gezien je aantal dagen een goed alternatief.

Om je wens van Phong Nha ook mee te nemen is vertrek vanuit Ninh Binh stad praktischer.
Je kan kiezen voor bus of trein; zou zelf de trein pakken ivm veiligheid en wat meer comfort.

Omdat je ook de Er hebt genoemd, denk ik bijv. aan deze tour.

http://www.phongnhaeasyrider.com/dong-hoi-phong-nha-cave-dmz-hue-2-days-1-night/

Zo heb je de grotten in het park, tunnels uit de oorlog, ( verschil tussen de Vin Moc tunnels en die van Cu Chi is dat de VM tunnels zijn gegraven om burgers te beschermen en Cu Chi om te vechten ).

Ook zit in deze tour een bezoek aan de citadel van Hue en een mausoleum.
Wil je nog meer mausoleums zien, dan neem je de middag bus naar Hoi An om deze in de ochtend te bezoeken.

Wanneer je in Saigon bent aangekomen, bezichtig je eerst de stad zelf op de eerste dag.
Op de tweede dag dan dus een trip naar het Can Gio NP.

Wanneer je daarvoor kiest, kijk dan wel goed uit dat je niet boekt voor het apen gedeelte, maar voor de Vam Sat tour met mangroven, vleermuizen, krokodillen.

Voor de Mekong kan je kiezen voor Cai Be, Can Tho, Chau Doc.

Zal beginnen met Can Tho
Is 4 a 5 uur rijden vanaf Saigon, maar dat doe je dan dus alleen voor de drijvende markt van Cai Rang.
Je kan dit ook doen met een bezoek aan Cai Be en dan in de middag niet terug te gaan naar Saigon, maar door te reizen naar Can Tho ( daar dan overnachten ) en in de vroege ochtend naar de drijvende markt en in de middag terug naar Saigon.

Ook kan je verblijven in Cai Be en dan daar een homestay nemen en in de middag en de ochtend erop fietsen over een eiland.

Andere optie is om naar Chau Doc te gaan
Nadeel is wel dat dit ook veel reisuren in beslag gaat nemen en je er ook een extra dag Mekong aan kwijt bent.

Maar misschien het je wel waard?
je hebt dan de Mekong, drijvend marktje, minderheden ( Cham en Kmer ), en natuurlijk het mooiste mangroven en natuur van zuidelijk Viet Nam te pakken.

Is dus een keuze.

Im stop er even mee, want denk dat je hiermee wel voldoende informatie hebt om te overpeinzen?

Zijn er nog meer vragen, stel ze AUB, beantwoord ze graag.

Gr.
Ton.

1 like

Dag Ton,

Wow, wat fantastisch dit! Echt heel fijn dat je zo uitgebreid de tijd hebt genomen, hier ben ik ontzettend mee geholpen.
Ik kan niet verwacht dat alles wat ik wil zien (en meer, wat ziet de Hai Van pass er schitterend uit) in een maand tijd past, heel erg bedankt.

Een extra dagje Hoi An spreekt me zeker aan, het lijkt me een erg leuke stad. En ik ga me verdiepen in de Mekong, best lastig om te kiezen tussen zoveel moois. Maar wat ik me wel afvraag, is of het niet een te moordend schema is? Ik wil heel graag heel veel zien, maar moet mezelf ook niet voorbij willen lopen…
En nog een vraag: is half november tot half december een goede reistijd, als ik een beetje lekker weer wil hebben (vooral op Phu Quoc bij het duiken)? Ik lees overal van wel, maar ik ben ook benieuwd naar jouw mening.

Ik ga weer verder knutselen met mijn schema. Als ik nog meer vragen heb, zie je ze verschijnen :slight_smile:
En nogmaals, dankjewel!

Groetjes,
Fay

Hallo Fay,

Ben blij dat je mijn schema als basis wilt gebruiken.

Ik vind niet dat mijn schema gehaast is, heb daar rekening mee gehouden.
In elke regio heb je echt voldoende rust.

De temperatuur in PQ is gewoon het gehele jaar gewoon goed.
Allen in Mei en de verdere zomermaanden heb je je kans dat het er veel regend.
Kan variëren van enkele uren tot en enkele dagen.

Maar voor november en december heb je kans op een bui, maar die is dan enkele minuten ( 10 a 30 ) en dan weer zonnig en warm; normaal gesproken.
Dus geen belemmering om niet naar PQ te gaan.

Ik wens je nog veel plezier met het gepuzzel aan je schema; is ook altijd leuk.
gr.
Ton.

Dag Ton,

Dat is heel fijn om te horen, dankjewel!
Het puzzelen is inderdaad echt heel leuk, lang leve de voorpet :slight_smile:

Groetjes,
Fay