De laatste weken van oktober bezoeken mijn vriend en ik Vietnam.
In de voorbereidingen op deze reis heb ik al heel veel nuttige informatie gelezen op dit forum!
Nu ben ik ook nieuwsgierig naar tips rondom mijn reisschema. Daarnaast hoop ik dat dit topic ook weer anderen kan helpen met het maken van een mooie reis!
Het globale reisschema dat ik tot nu toe heb opgesteld ziet er als volgt uit;
14/10 Vlucht naar Ho Chi Minh Vliegtuig
15/10 Aankomst Ho Chi Minh – Vlucht naar Hanoi
16/10 Hanoi
17/10 Hanoi
18/10 Hanoi > Ninh Binh
19/10 Ninh Binh - o.a. Trangh Anh
20/10 Ninh Binh - Cuc Phuong
21/10 Ninh Binh - Nachttrein naar Hué ?
22/10 Hué
23/10 Hué - Verboden stad
24/10 Hué - Perfume River ?
25/10 Hué > Hoi An (Via Danang?)
26/10 Hoi An
27/10 Hoi An
28/10 Hoi An
29/10 Hoi An > Ho Chi Minh (vlucht via Danang ?)
30/10 Ho Chi Minh - o.a. Chu Chi tunnels
31/10 Ho Chi Minh - Mekong delta
01/11 Ho Chi Minh
02/11 Terugvlucht naar Amsterdam
Zoals zichtbaar is, zijn er nog wat dingen niet zeker of duidelijk uitgezocht, maar dat geeft juist ruimte voor alternatieve ideeën! Ik ben verder vooral benieuwd wat jullie denken van de dag tot dag planning. Missen we iets of besteden we ergens te veel tijd aan? Ik heb het enigszins ruim opgezet omdat we de afgelopen vakanties zoveel wilden zien dat we moe terugkwamen. Daarom op de dag van reizen/aankomst geen activiteiten opgenomen zodat we de omgeving goed op ons in kunnen laten werken en bedenken wat we er graag willen zien.
We houden van zowel cultuur; m.n. geschiedenis en huidige levenswijze, als natuur; m.n. van dieren en indrukwekkende landschappen.
O ja; moeten we nog ergens rekening houden met het weer? Lastig te zeggen natuurlijk, maar het kan wel van invloed zijn op de lengte van een verblijf of het opstellen van een plan B. Ik las bijvoorbeeld over het orkaanseizoen in Hoi An. Als het weer daar tegenvalt kunnen we het aantal dagen beter verkorten en ergens in het zuiden nog stranddagen inlassen?
Alvast erg bedankt voor de eventuele tips! Ik heb nog niet erg gerichte vragen gesteld, maar ik ben blij met alles wat jullie ervan denken.
Groet, Noor
P.S. Ik ben me ervan bewust dat we Halong Bay niet hebben opgenomen in de planning. Ik heb over de tours en het toeristengehalte misschien iets te veel negatieve verhalen gelezen. Ik denk dat we ter plekke bekijken of we nog een tour regelen waar we vertrouwen in hebben.
Ik zie aan je schema dat je je goed ingelezen hebt.
Na je post helemaal gelezen te hebben misschien wat overwegingen.
Zou Cuc Phuong schrappen.
Om wat meer indrukwekkendere natuur te zien in Mai Chau.
Zou dan worden.
8/10 Hanoi > Mai Chau
19/10 Mai Chau
20/10 Mai Chau naar Trang Ahn
21/10 Trang Ahn naar Ninh Binh - Nachttrein naar Hué ?
Word de nachttrein, bus is in mijn ogen gevaarlijk en minder comfortabel.
Het aantal dagen hue is best lang.
Je zou de aankomst dag hue ook kunnen gebruiken voor de verboden stad.
Dag erop de mausoleums en varen.
Dag daarop naar Hoi An via de Hai Van pass.
Zo houd je een dag over en deze dan misschien voor een overnachting in de Mekong Delta.
Of 1 dag minder hoi An + de gewonnen dag Hue voor wat strand in misschien Can Gio?
Daar heb je ook een natuurpark met krokodillen, apen, vogels enz.
Heb je 2 slagen in 1.
Voor nu laat ik het er even bij en wacht je gerichte vragen met belangstelling af.
Ontzettend bedankt voor de reactie! Het raakt precies de punten waar ik nog twijfels over had.
Ik zou Mai Chau ook graag bezoeken, maar als ik het zo zie betekent dit ook dat we in plaats van 1 verblijfplaats, 3 verschillende overnachtingen hebben?
Wat betreft Hué had ik zelf inderdaad ook bedacht dat dit wat lang was en dat we deze extra dag goed in de Mekong Delta konden gebruiken, fijn dat dit vermoeden bevestigd wordt! Als we nog een dag willen inleveren van Hoi An hebben we inderdaad ruimte om strand te bezoeken, Can Gio lijkt me een goede tip!
Ik wil er alleen nog steeds voor waken dat we niet weer helemaal gesloopt terugkomen, maar dat is lastig als er zoveel te zien is…
Ik neem alle ideeën mee en ga er dit weekend nog een keer voor zitten, mogelijk kom ik daarna nog met wat vragen.
Alvast erg bedankt!
Noor
P.S. Ik zie dat we dezelfde woonplaats hebben, toevallig!
Leuk om weer een plaatstgenoot te ontmoeten op onze site.
Misschien nog wat om mee te nemen.
Can Gio is maar 1.5 uur vanaf hartje Saigon, dus deze reis is te overzien.
Met Mai Chau zou je ook de dagen kunnen overnachten in Mai Chau en vanaf je hotel diverse trips in die dagen kunnen doen.
Denk dan aan een dag fietsen, markt ( op zondag is het mooist met de etnische bevolkingsgroepen ), dagje kayakken, de grotten en de bergen enz.
Op weg naar Ninh Bing voor de treinreis zou je deze kunnen onderbreken met de Trang Ahn grotten en vaartocht.
Heb je zo toch maar 1 overnachtingsplaats.
Misschien zo een betere overwegingsmogelijkheid erbij ?