Advies rondreis 20 dagen

Hallo mede Vietnam reizigers,

Begin januari gaan wij 3 weken rondreizen door Vietnam en we zouden graag advies willen :slight_smile:

We vliegen heen en terug op Ho Chi Min City.
Plaatsen die we graag zouden aan doen (als dat goed in het programma past):

-Ho Chi Min
-Mekong Delta
-Sapa
-Hanoi
-Halong bay / Cat ba
-Ninh Binh
-Een mooie strand accommodatie om de laatste 2/3 dagen te relaxen (snorkelen)

eventueel
-Hoi an (omgeving)
-Mue ne (omgeving)

vervoer hebben we niet echt een voorkeur voor. Binnenlandse vluchten vinden we ook geen probleem.

Alvast heel erg bedankt en alle tips zijn natuurlijk van harte welkom!

Hallo B,

Dus je gaat al over een week of 2 a 3.

Strand
Dit wordt dan echt in het zuiden, denk aan Mui Nee of bijv. Phu Quoc.
Snorkelen in Mui Nee is wat moeilijk omdat de zee daar nogal onstuimig kan zijn.

Maar wanneer je wilt vliegen zijn alle.door jouw genoemde plaatsen, makkelijk te bezoeken in de 3 weken.

Moet het hier even bij laten, want vertrek over 8 uur naar Frankfurt om vandaar naar Viet Nam te vliegen.
Ga dan naar Saigon, Mekong Delta ( Chau Doc ) en Phu Quoc.

Ik den dat ik 25-12 weer zal reageren op je vragen.

Gr.
Ton.

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor je snelle reactie!
Leuk om te lezen dat je ook weer naar Vietnam bent, een echte liefhebber dus :slight_smile:
We vertrekken inderdaad al over 2 weken! We hoeven niet per se alles vast te leggen, dus we hebben wat ruimte in het programma om hier en daar een dag langer/korter te blijven.
Het gaat er ons met name om dat we een logisch reisplan hebben en dat we niet onnodig tijd en kilometers verspillen.
We willen liever ook niet meer dan 3 uur reizen op een dag als dat gaat. Ik heb zelf onderstaand schema opgezet, maar geen idee of dat reΓ«el is.

DAG VAN – NAAR
Dag 1 – 6 jan Amsterdam – Ho Chi Min City
Dag 2 – 7 jan Ho Chi min city
Dag 3 – 8 jan Ho Chi min City - Hanoi
Dag 4 – 9 jan Hanoi
Dag 5 – 10 jan Hanoi – Sapa
Dag 6 – 11 jan Sapa
Dag 7 – 12 jan Sapa
Dag 8 – 13 jan Sapa – Ha Long bay
Dag 9 – 14 jan Ha Long bay/Cat Ba
Dag 10 – 15 jan Ha Long Bay – ninh Binh
Dag 11 – 16 jan Ninh Binh
Dag 12 – 17 jan Ninh Binh - Hanoi
Dag 13 – 18 jan Hanoi – Hoi An
Dag 14 – 19 jan Hoi An
Dag 15 – 20 jan Hoi An
Dag 16 – 21 jan Hoi An –Ho Chi Min
Dag 17 – 22 jan Ho Chi Min city
Dag 18 – 23 jan Ho Chi min city – Phu Quoc
Dag 19 – 24 jan Phu Quoc
Dag 20 – 25 jan Phu Quoc – Ho Chi Mon City
Dag 21 – 26 jan Ho Chi Min City - Amsterdam

Ik ben heel benieuwd of bovenstaand logisch is en vooral wat het beste/leukste/snelste vervoersmiddel is om de afstand te overbruggen.

Heb je toevallig ervaring met de volgende plaatsten? We twijfelen namelijk om deze aan te doen:

Beklimming Fansipan (of bv. een tweedaagse trektocht)
My Son
Lantaarn Festival Hoi An (dan moeten we ons schema zo aanpassen dat we daar op de 14e van de maand zijn begreep ik)

Alvast hartelijk dank voor al je moeite!!!

.

Hallo B,

Je zou me een echte liefhebber kunnen noemen; geloof dat dit de 14e of 15e keer is.

Ik heb je schema bekeken en je wens om 3 uur per dag te reizen geprobeerd te bereiken.
Dat is in bijna al de transfers niet te doen in je schema.
Er zit zelfs een transfer van minimaal 12 uur bij; Sapa naar Halong.

Het lataarn festival in januari is op 30-1, dus dat is geen optie.
De 14e in je vraag komt uit de maankalender die ook in Viet Nam wordt gebruikt.

Ik heb na zitten te denken hoe je vraag te beantwoorden en het beste leek me gewoon zelf gevoelsmatig een schema te maken diejouw schema het best benaderd.

dag 1 A’dam - Saigon - Hanoi
dag 2 Hanoi
dag 3 Hanoi - Sapa overdag over de weg; vroeg vertrekken
dag 4 Sapa
dag 5 Sapa; avond trein naar Hanoi; overnachten Hanoi
dag 6 Hanoi - Halong
dag 7 Cat Ba
dag 8 Cat Ba - Ninh Binh
dag 9 Ninh Binh
dag 10 Ninh Binh - Danang - Hoi An; met de nachttrein
dag 11 Hoi An
dag 12 Hoi An
dag 13 Hoi An - Saigon; vliegen
dag 14 Saigon
dag 15 Phu Quoc
dag 16 Phu Quoc
dag 17 Phu Quoc
dag 18 Phu Quoc - Can Tho; met boot en over de weg of vliegen op Can Tho
dag 19 Can Tho floating market en door naar Cai Be ( overnachten ).
dag 20 cai Be - Saigon
dag 21 Saigon - A’dam

Ik heb er de Meking delta erbij gedaan als optie, anders was ik op dag 18 al door mijn schema heen.
Je kan de dagen Meking natuurlijk naar believen gebruiken in andere plaatsten.

Maar ben ook uitgegaan van het weer in het noorden; op dit moment is het in Sapa bijv minus 5 graden volgens de lokale kranten hier.
Ook is het best wel regenachtig vanaf Halong tot zeg t/m Hoi An; dus daarom meer wat zuidelijkere dagen.

Fanispan heb ik ook gedaan en was best indrukwekkend, maar gezien de reisperiode van jullie zou ik het weer goed volgen; minus 10 is geen uitzondering in januari.

My Son zou ik altijd gaan bekijken; is een halve dagtrip vanuit Hoi An.

Ik hoop dat je mijn idee gegrijpt en dit kan helpen met jullie schema.

Veel plezier met het puzzelen.

Gr.
Ton.

Hoi Ton,

Super bedankt voor je input, we zijn al druk bezig met puzzelen :slight_smile:
We hebben nog wel een paar praktische vragen, wellicht kun je ons op sommige hiervan ook van een antwoord voorzien.

• wat voor kleding moeten we mee nemen? Ik zie in jouw bericht temperaturen van 5 graden staan. veel laagjes dus? Ik kom overigens op internet allemaal temperaturen rond de 15 tegen. zijn die dan niet actueel of scheelt dat echt zo veel lokaal?
  • is Hoi An geschikt om te snorkelen deze tijd van het jaar? Ik denk dat we Phu Quoc gaan overslaan
  • Mekong Delta lijkt ons ook een erg mooie optie.
  • Is een bezoek aan de Phong Na grotten aan te raden vanuit Hue als we daar stoppen met de nachttrein? Of is dit erg ver? Ik las dat het 4 uur enkel reis is vanuit Hue. Ik kon zo snel niet vinden of er mooie grotten dichter bij zijn.

Nogmaals hartelijk dank voor je informatie, we zijn hier erg mee geholpen.

Groeten, Bart

Hallo Bart,

Weer fijn om te lezen dat mijn reaktie jullie weer geholpen heeft.

Het weer in Sapa.
Enkele dagen geleden las ik in de Vietnamese kranten dat het onder nul was in Sapa en er sneeuw viel.
Kan natuurlijk volgende week anders zijn , maar misschien ook maar enkele graden warmer; zeg 5 tot 10 graden.
Het weer kan zomaar compleet veranderen.

Snorkelen Hoi An.
Ik ben helemaal niet van het snorkelen, maar zag de snorkelaars, toen ik in Hoi A n was, bijna allemaal richting Cham Island gaan.
Heb even moeten spieken op internet en het blijkt niet de meest fantastische periode te zijn in januari maar het snorkelen staat te boek als gemiddeld.
Niet te vergelijken natuurlijk met Phu Quoc, waar het een graad od 15 a 20 warmer zal zijn en de zee rustiger.

Phong Nha
Wanneer je mijn schema bekijkt, dan had ik de nachttrein naar Danang staan.
Het makkelijksst lijkt me dat je die neemt en dan uitstapt in Dong Hoi en vandaa naar het NP gaat.
Ben je in Hue, dan ga 3x het traject af.

Namelijk
Van Ninh Binh naar Hue, dan van Hue weer richting Dong Ho en dan weer van Dong Hoi naar Hue of Danang.
Scheelt je zo al snel een uur of 10 reizen.

Mekong Delta is altijd goed in deze periode; weinig kans op regen en zon.

Waarschijnlijk de laatste post en daarom al een goed uiteinde en een reislustig 2018.

Gr.
Ton.

Goede avond Ton,

Nou, het is bijna zo ver en het gepuzzel lijkt ver klaar :slight_smile:
Onderstaand is het geworden. Ik ben benieuwd wat je er van denkt en wil je in ieder geval hartelijk danken voor alle heldere uitleg!

6 januari Amsterdam – Ho chi minh city
7 januari Ho chi minh city
8 januari Vanuit ho chi minh met de bus naar my Tho, op het eind van de dag naar Can Tho
9 januari Can Tho
10 januari Can tho – Ho chi minh city – Hanoi
11 januari Hanoi
12 januari Hanoi - Sapa
13 januari Sapa
14 januari Sapa
15 januari Sapa – ha long Bay
16 januari Ha long bay
17 januari Ha long bay – cat ba
18 januari Cat ba – ninh Binh
19 januari Ninh binh
20 januari Ninh binh – Hue
21 januari Hue
22 januari Hue – Hoi An
23 januari Hoi An
24 januari Hoi An
25 januari Hoi An – Ho chi minh city
26 januari Ho chi minh city – Amsterdam

groeten, Bart

Hallo Bart,

Is inderdaad een mooi schema geworden en met vele bezienswaardigheden in zowel noorden, centraal en zuiden.
Neem aan dat je op 10 januarie een rechtstreekse vlucht neemt van Can Tho naar Hanoi?

Wens jullie een heel fijne vakantie en misschien komen we elkaar wel tegen in Saigon.
Ik land 7-1 in Saigon na 8 dagen Phu Quoc.
Zal rond een uur of 5 wel op het terras van hotel Continental zitten bij het opera house.

Veel plezier,
Ton.