In november ga ik met drie vrienden 21 dagen naar Vietnam. Onlangs hebben wij ons georiënteerd wat de plaatsen/activiteiten zijn die wij graag zouden willen doen. Mijn vraag is of dit realistisch is binnen een tijdsbestek van drie weken en wat de meest gunstige reisroute en dagverdeling is.
De volgende dingen staan hoog op het verlanglijstje:
Hanoi
Ha long bay
Mai Chau
Ninh Binh (Tam Coc)
Hue (Phong Nha Kebang
Hoi An
Dalat (Canyoning)
Mekong Delta
Chi Chi Tunnels
Ho Chi Minh
Phu Quoc
Sapa is er bewust uitgelaten, volgens mij ligt dit ongunstig qua route en is Mai Chau een goede vervanging voor Sapa.
Jullie ideeën en kennis zouden mij erg helpen. Alvast bedankt voor de tijd en moeite
De vorige keer heb ik het mijzelf een beetje te makkelijk gemaakt, excuses daarvoor. Ik heb nu een reisschema in elkaar gezet, bij mij zijn er nog wat vragen omtrent de haalbaarheid van dit schema. Alle activiteiten die wij willen doen zitten erin. Ik kijk super erg uit naar deze reis en zou het fijn vinden om feedback van jullie te ontvangen aangezien er mensen op dit forum zitten die zeker weten meer kennis hebben over Vietnam dan ik dat heb.
Het reisschema ziet er als volgt uit:
woensdag 16 november Vertrek vanuit Nederland
donderdag 17 november Aankomst Hanoi
vrijdag 18 november Hanoi
zaterdag 19 november Hanoi Ha long bay
zondag 20 november Ha long bay Hanoi
maandag 21 november Hanoi 1-daagse Mai Chau Tour
dinsdag 22 november Hanoi 09.00 uur trein naar Ninh binh 11.19 uur. Tam Coc
woensdag 23 november Ninh binh Nachttrein naar Hue
donderdag 24 november Hue Phong Nha-Ke Bang National Park
vrijdag 25 november Hue Scooter naar Hoi An
zaterdag 26 november Hoi An
zondag 27 november Hoi An
maandag 28 november Hoi An s avonds naar Da Nang voor hostel
Dinsdag 29 november Da Nang 06:30 uur: vlucht naar Dalat
woensdag 30 november Dalat 14:10 uur vlucht naar Phu Quoc (JetStar)
donderdag 1 december Phu Quoc
vrijdag 2 december Phu Quoc
zaterdag 3 december Phu Quoc
zondag 4 december Phu Quoc: 07.45 uur vlucht naar Ho Chi Minh
maandag 5 december Ho Chi Minh Chi chi tunnels/ oorlogsmuseum
dinsdag 6 december Ho Chi Minh Mekong Delta
woensdag 7 december Ho Chi Minh 21.20 uur vlucht naar Nederland
dinsdag 8 december Aankomst Nederland
Zelf nog geen Vietnam kenner maar al veel info uitgezocht en gekregen het het forum.
Zit even naar je plannng te kijken, wij gaan ook naar phong nha. Je kunt vanuit ninh bin met de trein of bus naar Dong hoi, dat ligt vlakbij phong nha NP. Wie weet is phong nha farm stay iets voor jullie? Google maar eens. Als je ze mailt krijg je een lange mail met info over hoe er te komen vanaf allerlei plaatsen. Waar je veel aan hebt. Vanaf Hanoi kun je ook vliegen naar dong hoi, er was gister een aanbieding 7 uur vertrek maar was maar 75 euro voor 2 volwassenen en 1 kind. Dus wellicht na ninh bin avond trein naar Hanoi hotel pakken en ochtend naar dong hoi vliegen.
Je kunt trouwens ook van mai chau een transfer doen naar ninh bin…
Wij gaan april volgend jaar. Wie weet heb je wat aan de info.
Gaaf vooruitzicht! Ik heb vorige maand door Vietnam gereisd en vond het een geweldig land! Ik heb dus nog niet zoveel ervaring als Ton en hij geeft altijd goed advies over de route, maar ik kan alvast een poging wagen.
Jullie hebben toffe plekken op de planning staan, maar ik vind het schema af en toe wel behoorlijk gehaast. Waarom doe je bv. Phnog Nha vanuit Hué? Dat is een behoorlijk eind rijden voor heen en weer op één dag. Ik zou eerder, zoals Kootje ook zegt, vanuit Ninh Binh naar Phong Nha gaan en daar overnachten. Ik vond het echt de moeite waard en totaal anders dan de andere dingen in Vietnam. Hué vond ik erg tegenvallen. Het ligt eraan waar je van houdt natuurlijk, maar ik had het prima kunnen missen. En ik vond de prachtige rijstvelden in het noorden, en de gave rotsformaties in Halong Bay behoorlijk indrukwekkend, waardoor ik daarna Ninh Binh iets vond tegenvallen (heel mooi, maar een soort van ‘meer van hetzelfde’).
Hoi An is inderdaad een tof stadje om wat langer te hangen, met ook een lekker strand. Da Lat vonden we ook erg tof. Er is genoeg te doen in de omgeving! Met de easy riders op stap is ook super. En je kunt er inderdaad ook goed terecht voor canyoning. Lijkt me wel pittig als je twee dagen achter elkaar vliegt. Vooral zo’n vroege vlucht, dan kom je behoorlijk moe aan, ga je de hele dag op stap en de volgende dag weer het vliegtuig in.
Het is natuurlijk net wat je zelf wilt. Maar om een beetje relaxt te reizen zou ik misschien wat skippen. Gaan jullie dingen van tevoren vastleggen? Want anders zou ik gewoon ter plekke kijken waar je het leuk vind om wat langer te blijven. Misschien een beetje loslaten dat je alles wilt zien, want waar je ook heen gaat, het wordt sowieso een toffe reis. Succes en veel plezier met plannen nog!
Ik weinig toe te voegen aan de eerdere antwoorden op je vragen.
Maar nog 1 puntje.
Je weet dat zelf rijden op een scooter niet mag en al je verzekeringen op dat moment vervallen.
Dus een bijv. bij een van een gebroken been.
Ziekenhuiskosten worden niet vergoed door nederlandse verzekeringen.
Schade niet vergoed door reisverzekering.
Annuleringsverzekering is weg.
Eerdere vlucht voor eigen rekening.
Moet je been recht en misschien bussiness class, eigen rekening.
enz. enz.