We gaan in de zomer voor 5 weken naar Argentinië.
Na een verblijf van een paar dagen in Buenos Aires en in Puerto Madryn gaan we naar Mendoza
Vanuit Mendoza willen we in 4 weken langzaam naar het noorden trekken richting Salta en de diverse parken bezoeken (inclusief Iguazu met vliegtuig vanaf Salta)
Mijn vraag is of het goed te doen is met een normale auto om de parken (uiteraard slechts daar waar toegestaan) in te gaan.
Ik lees nog wel eens wat tegenstrijdige berichten over de kwaliteit van de wegen.
Hoe is de weg bijvoorbeeld van San Antonio de los Cobres naar Purmamarca via de EX-RN40 en de weg van Salta naar Iurya, en dan met name het laatste stuk.
De vraag is of je in de Argentijnse zomer (jan/feb) reist of in de Europese zomer? Dit is relevant omdat in de Argentijnse zomer de onverharde wegen veel slechter zijn, het is regenseizoen en dat heeft zijn weerslag op de wegen.
In het noordwesten van Argentinië kun je gelukkig veel zien door over verharde wegen te rijden. Het hele traject Mendoza - Salta is te doen over geasfalteerde wegen, alleen in Catamarca is nog een stukje route 40 dat onverhard is (wordt momenteel ook geasfalteerd). Helaas is de ruta 40 in Salta en Jujuy bijna geheel onverhard en overwegend lastig te berijden zonder 4x4. Alleen het populaire traject Cafayate - Cachi is goed te doen met een gewone personenauto, daarna is het volgen van de ruta 40 af te raden zonder 4x4.
Als jullie een 4x4 huren dan is het traject San Antonio de los Cobres - Purmamarca en naar Iruya eventueel te doen (stuk naar Iruya is wel heel slecht). Andere optie is gebruik te maken op de lastige stukken van een privégids die gebruik maakt van een 4x4 en ook de staat van de wegen op zijn duimpje kent. Als dat een werkelijke otpie is zou ik je ook de onvergetelijk trip naar de Puna willen aanbevelen (kan alleen met gids).
We reizen in de Europese zomer, vertrekken hier in Nederland 16 juli en komen 22 augustus terug.
Zijn de wegen dan ook zo slecht dat je een 4x4 nodig hebt op de door jou genoemde trajecten.
De optie om de excursie DE PUNA te doen is niet mogelijk voor ons, vergt te veel tijd en past niet in ons programma. Lijkt me overigens wel schitterend.
In de Argentijnse winter (NL zomer) zijn de onverharde wegen over het algemeen beter omdat het al langere tijd niet heeft geregend en omdat er tussen de regenperiode (dec/jan/feb) en de winter tijd is geweest om reparaties uit te voeren. Toch zou ik de trajecten die jij beschrijf, San Antonio de los Cobres - Purmamarca en naar Iruya niet doen met een gewone personenauto, minimaal met een 4x4. En als je dan toch per sé die trajecten wilt doen met een 4x4, hou dan ook rekening met hoogte, koude, en bij eventuele pech de complicatie dat je zonder mobiel signaal komt te zitten (of je moet een satelliettelefoon hebben). Ik zou het je dus niet aanraden.
Wat ik je wél kan adviseren te doen in de winter is: huur een goede personenauto, doe het rondje Salta - Cafayate - Cachi - Salta (dus retour over de ruta 33, Cuesta de Obispo). Vervolgens de Quebrada de Humahuaca via San Salvador de Jujuy, Tilcara en de Cuesta de Lipan richting Salinas Grandes. Is allemaal asfalt. Retour naar Salta via Tilcara en San Salvador de Jujuy.