Reizen met 5 kinderen naar Sumatra, Java, Bali en Lombok?

In de zomer van 2013 willen we met onze 5 kinderen naar Indonesie. Wij zijn op zoek naar mensen die ervaring hebben met het reizen met een groot gezin. Liefst willen we alleen de vliegtickets boeken, en de rest ter plekke regelen. Is dat te doen?

Ik heb geen ervaring met het reizen met een groot gezin (wij hebben slechts twee kinderen) maar ik zou persoonlijk niet op de bonnefooi naar Indonesie gaan met 5 kinderen. In sommige toeristische gebieden kan prima bij lokale reisburo’s dagtochten en transfers e.d. worden geregeld (Midden Java en Bali bijvoorbeeld). Echter zal dit niet in alle gebieden gemakkelijk gaan (e.e.a. zal dus afhangen waar je precies naar toe wilt). Als je dus op de bonnefooi gaat, hou er dan rekening mee dat je soms je reisschema zal moeten aanpassen, je van tijd-tot-tijd (veel) tijd kwijt zal zijn met het regelen van je volgende reistraject cq overnachting en dat je misschien niet alles zal kunnen doen, wat je had willen doen. Ook kan men lokaal misbruik maken van de situatie. Als men ziet dat je met 5 kinderen reist en niets hebt geregeld kon het wel eens zo zijn dat de prijs ineens een stuk hoger is. Voordeel is wel dat het veel avontuurlijker is en je misschien op plaatsen komt die je anders nooit had gezien. Ook hangt het er vanaf hoe ervaren het gezin is met reizen (naar de tropen). Jonge kinderen (zoals bij onze kinderen het geval was) kunnen last hebben van de warmte, het eten en de andere omstandigheden (bijv. hygiene). Als je dus avontuurlijk bent, reiservaring hebt en flexibel bent, kan je het doen. Als dat niet het geval is zou ik toch alvast e.e.a. van te voren regelen. Je kan dit doen bij reisburo’s in Nederland (bijv. Van Verre Reizen) of reisburo’s in Indonesie (zoals bijv. Tirta Bianca Tours en Travel waar wij goede ervaringen mee hebben).