Reizen met 5 kinderen naar Sumatra, Java, Bali en Lombok?

In de zomer van 2013 willen we met onze 5 kinderen naar Indonesie. Wij zijn op zoek naar mensen die ervaring hebben met het reizen met een groot gezin. Liefst willen we alleen de vliegtickets boeken, en de rest ter plekke regelen. Is dat te doen?

Ik heb geen ervaring met het reizen met een groot gezin (wij hebben slechts twee kinderen) maar ik zou persoonlijk niet op de bonnefooi naar Indonesie gaan met 5 kinderen. In sommige toeristische gebieden kan prima bij lokale reisburo’s dagtochten en transfers e.d. worden geregeld (Midden Java en Bali bijvoorbeeld). Echter zal dit niet in alle gebieden gemakkelijk gaan (e.e.a. zal dus afhangen waar je precies naar toe wilt). Als je dus op de bonnefooi gaat, hou er dan rekening mee dat je soms je reisschema zal moeten aanpassen, je van tijd-tot-tijd (veel) tijd kwijt zal zijn met het regelen van je volgende reistraject cq overnachting en dat je misschien niet alles zal kunnen doen, wat je had willen doen. Ook kan men lokaal misbruik maken van de situatie. Als men ziet dat je met 5 kinderen reist en niets hebt geregeld kon het wel eens zo zijn dat de prijs ineens een stuk hoger is. Voordeel is wel dat het veel avontuurlijker is en je misschien op plaatsen komt die je anders nooit had gezien. Ook hangt het er vanaf hoe ervaren het gezin is met reizen (naar de tropen). Jonge kinderen (zoals bij onze kinderen het geval was) kunnen last hebben van de warmte, het eten en de andere omstandigheden (bijv. hygiene). Als je dus avontuurlijk bent, reiservaring hebt en flexibel bent, kan je het doen. Als dat niet het geval is zou ik toch alvast e.e.a. van te voren regelen. Je kan dit doen bij reisburo’s in Nederland (bijv. Van Verre Reizen) of reisburo’s in Indonesie (zoals bijv. Tirta Bianca Tours en Travel waar wij goede ervaringen mee hebben).

Bedankt, ik ga kijken op die site. We willen natuurlijk niet alleen maar bezig zijn met hete regelen van vervoer, slaapplaatsen ed. En ik weet ook dat we op Java zijn als het suikerfeest is. Het schijnt dan extra druk te zijn. Dus dan is het handig om wel eea al van te voren te regelen. En dan het liefst low budget, want bij ons is alles x7…

De eigenaar van Tirta Bianca Tours en Travel kennen wij goed en spreekt prima Nederlands. Hij reageert snel op e-mails. Ze bezitten twee reisburo’s en een apart transportbedrijf. Ook werken ze o.a. samen met Go East Travel. Go East Travel is met name gericht op Bali (de eigenaar is een Belg die getrouwd is met een Balinese en op Bali woont). Rechtstreeks boeken bij een Indonesische organisatie is meestal goedkoper dan bij een Nederlandse reisorganisatie. Nederlandse reisorganisaties kopen bij Indonesische organisatie hun reizen in en leggen er vervolgens provisie bovenop.
Reizen rond het suikerfeest (het einde van de Ramadan) is een drama. Bussen, treinen en vliegtuigen zijn overvol. Last minute kaartjes kopen is vrijwel onmogelijk. Overal enorme files. Zo’n beetje heel Java is zich dan aan het verplaatsen en ook hotels zijn veelal volgeboekt. Overheidsdiensten zijn over het algemeen een paar dagen gesloten en sommige winkels zijn ook dicht. Dit is dus zeker een periode waarin je e.e.a. al geregeld moet hebben.
Het suikerfeest is te vergelijken met Kerstmis. Iedereen gaat op familiebezoek en geeft elkaar kleine kadootjes en/of geld. Mensen spreken hun goede voornemens uit gaan bij elkaar op bezoek om o.a. lekker te eten.
Hou er tijdens de Ramadan rekening mee dat alles soberder is. Veel lokale (en goedkopere) restaurants zijn overdag meestal niet geopend en 's avonds (na zonsondergang) heel druk.

Hallo,

Wij hebben afgelopen zomer met 6 personen een rondreis gemaakt. Wij zaten met het suikerfeest op Java. Wanneer je dit kunt omzeilen, zou ik het zeker doen. Veel dingen waren een aantal dagen dicht. Het is echt heeeeel druk op de weg en ook bij de bezienswaardigheden.
Ik heb van t te voren alles uitgezocht en een aantal hotels vast gelegd. Vliegtickets ook van tevoren geboekt, scheelt veel geld. Wij hebben alles zelf geregeld,zonder een reisbureau, dit is zeer aan te bevelen!

groetjes Claudia

1 like

Hallo Aanmast

Alles is te doen maar als geboren Javaan die de Indonesische taal spreekt en regelmatig terugkom weet ik dat je ter plaatse heel diep in de buidel moet tasten.
Mocht je in de toekomst weer Indonesië bezoeken neem dan contact met mij op omdat ik ook reis zaken doe met Indonesië.
Dit is speciaal omdat het georganiseerd wordt door een zeer ervaren vrouw en niet door een groot bedrijf.
Door de zeer grote netwerk die zij bezit is zij tot veel in staat.
Zelfs als je ter plaatse bent en er niet uitkomt of problemen hebt dan kunnen we je altijd helpen en dit is toch UNIEK.

Groet Frans

Hebben jullie inmiddels de reis gemaakt? Hier ook reiskriebels weer na een week honkong zonder kinderen zouden we onze kinderen graag mee naar Azie nemen.
Groetjes
Astrid
Mama van 5 (12-11-11-6-4)

He Mama van 5…

Zelf heb ik geen kinderen, maar ik heb ik Indonesie opvallend veel gezinnen gezien! Met jonge en oudere kinderen, ook in Sumatra en Java!
Het is in ieder geval veilig, maar… de reisafstanden zijn soms wel erg lang. Dus ik zou dan de reisroute wel zo afstemmen dat het niet te heftig is voor de kids.

Groetjes,
Evy

Dank je, ik ben benieuwd naar ervaringen van gezinnen. Onze kinderen rijden minimaal 1 x per jaar 1500km heen en terug, en 1x 800km heen en terug. Het scheelt dus al dat ze wel wat gewend zijn ������

Beste Frans,

Ik las uw bericht. Is het mogelijk mij in contact te brengen die ervaren vrouw? Ik wil op korte termijn een rondreis maken van Denpasar naar Jakarta en ben op zoek naar een privé chauffeur oid voor de reis. We zijn met 4 volw. en 1 kind.
Mvg Menno