Reizen in mijn eentje.

Hallo,

Ik ben tamelijk nieuw op dit forum (afgezien van de artikels die ik hier gelezen heb) en ben bezig met de voorbereidingen van mijn reis.

In eerste instanstie wil ik mijn reis alleen beginnen met een bepaald bedrag die ik in die tijd opgespaard heb.
1 april is de datum van vertrek.
Mijn plan is om met mijn backpack rond te trekken, en zien waar ik uitkom beginnend in België en vanuit daar kan ik alle kanten op.
Ook wil ik graag zo minimalistisch rondtrekken, dus door weinig geld uitgeven aan veel extra’s, goedkope hostels/herbergen/campings etc. en indien mogelijk wildkamperen (mits het in dat land is toegestaan ;)).

Op dit moment is het misschien nog erg vroeg om er zo intensief over na te denken, mede ook omdat dit al meerdere jaren als een grote droom van mij is.
Maar een goede voorbereiding is het halve werk natuurlijk :).
Met deze post zou ik graag wat informatie willen vragen over het reizen te voet/liftend etc. en ja, alle info is goed natuurlijk.

Ik vroeg mij ook af of mensen ervaring hebben met dit soort reizen, veel sparen om daarna lang weg te blijven. En alle verhalen die hier verwant aan zijn hoor ik natuurlijk ook erg graag. :slight_smile:

Ik hoop graag wat te horen van jullie en ga in de tussentijd rustig verder met mijn werk en dergelijke aangezien ik nog ± 8 maanden te gaan heb.

Met vriendelijke groet,

Knoop

Wat cool dat je dat wilt gaan doen! Ik denk dat het handig is een beetje een richtlijn te geven van waar je graag heen wil gaan en dan komen de tips vanzelf. Misschien kun je richting Oost-Europa en eventueel zelfs door naar Azië? Dat is allemaal een stuk goedkoper dan het westen :-). Ook landen als Nieuw-Zeeland en Australië zijn super voor (wild)kamperen, maar het is wel weer een stuk duurder om daar te komen.

Leuke plannen, al is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt (waar je heen wilt en wat voor soort activiteiten/dagbesteding/interesses je voor ogen hebt).

Deze thread al gelezen?

En bekijk deze website eens, over liften. (Op sommige pagina’s moet je naar beneden scrollen voordat je de tekst ziet.)
En nog eentje: http://www.hitchhikers.org/ (let wel op je veiligheid.)

Ben je een man of een vrouw? Heb je eerdere reiservaring? Waar wil je heen, hoe lang? Neem je een tent mee?

Je bent helemaal niet vroeg met voorbereiden, het zou juist wel handig zijn als je plannen nu al een wat concretere vorm krijgen want je zult nog veel moeten uitzoeken over visa, gevaren, ziektes, kosten!!, klimaat, handige routes etc.
Ik ben het eens met Backpackgek dat Oost-Europa waarschijnlijk goedkoper is om rond te trekken en kamperen dan Noord- en West-Europa.
Zuidoost Azië is ook relatief goedkoop om in rond te trekken, een hotelkamertje is vaak niet eens duurder dan kamperen of een hostelbed, dus dan kun je de tent thuis laten. Voor ongeveer 1000 euro per maand kun je in veel landen wel rondkomen en middelmatig luxe leven.
Als je vanuit België ergens heen wilt vliegen, is het ook nu de tijd om gauw op zoek te gaan naar betaalbare vliegtickets voordat de prijzen stijgen.

Kijk ook zeker naar Couchsurfing.org. Gratis slapen bij mensen thuis, waarbij het doel ook is om die mensen een beetje te leren kennen en eventueel samen wat van de stad/omgeving te zien of gewoon koffie te drinken en kletsen. Vooral voor dure landen is dit een interessante optie.
Los van slaapplaatsen, is het ook bedoeld voor meet-ups, dus andere reizigers treffen die ook daar zijn waar jij dan bent.
Je hebt eerst een profiel nodig. Je kunt aan andermans profiel via de ‘verification’ en via hun ‘references’ (opmerkingen van gasten / gastheren/-vrouwen) inschatten of diegene een beetje te vertrouwen is. Lees verder de regels op de site zelf.

Succes!