Reizen door Thailand en Cambodja

hoi hoi
volgende week maandag vertrekken mijn vriend en ik voor 4 weken naar Azie.
We hebben nog letterlijk niks gepland of geboekt, behalve de 1e nacht in Bangkok om bij te komen.

Het idee is om eerst van bangkok richtig het Noorden te gaan, wat we daar precies willen doen weten we nog niet. Van daaruit willen we naar Cambodja. Wat raden jullie aan? vliegtuig,bus? daar willen we 1 tot 1,5 week blijven.
Van daaruit waarschijnlijk naar het Zuiden van Thailand om de eilanden te bekijken en te relaxen en de laatste paar dagen nog in Bangkok (of dit net andersom, tips?)

Is dit een fijne manier van reizen, wat zijn jullie ervaringen?!
En wie weet hoe het zit met het visum voor Cambodja en Thailand?
Veel tips zijn welkom!!

BTW. we gaan 4 weken

Niemand tips of informatie? :slight_smile:

Hopelijk heb je je vliegreis geboekt. In Cambodja heb je een Visum nodig, dat je aan de grens kunt kopen. Voor Thailand krijg je een Visum vrij entree voor 30 dagen als je per vliegtuig binnenkomt. Er kan echter wel gevraagd worden naar een terugreisticket, dus als je een retourtje geboekt hebt, is er niets aan de Hand. Verlaat je echter Thailand voor een bezoek aan Cambodja, dan krijg je wanneer je opnieuw in Thailand binnenkomt per vliegtuig wederom een 30 dagen Visum vrij entree. Over land echter Maar voor 15 dagen. In Noord Thailand vind ik Chiang Mai de moeite waard. In die omgeving kun je je wel vermaken. Van Zuid Thailand kann ik alleen Maar zeggen, dat het lekker relaxen is op Koh Samui of een van de andere eilanden daar in de buurt. Vanuit Chumpon vaart de boot naar Koh Samui o.a. via Kao Tao. In Cambodja ben ik nog niet geweest, Maar Angkor Wat bij Siem Reap moet de moeite waard zijn. Veel plezier!

Als aanvulling op Bruce: voor Cambodja kun je tevens een e-visum kopen, zie http://www.mfaic.gov.kh/evisa/ Chiang Mai is laid-back en inderdaad de moeite waard, zeker na de hectiek van Bangkok.

Maar waar liggen jullie interesses? Probeer van daaruit een (paar) logische route(s) te maken.

Let op het budget, het makkelijkst en (gezien jullie korte termijn) het duurst is om te vliegen op Cambodja. Over land is het goedkoopst en vereist goede voorbereiding. Bijvoorbeeld, van Siem Reap naar Bangkok hoeft niet duurder te zijn dan $10 met de bus. Aan de andere kant is Aranyapratet/Poipet bijvoorbeeld een beruchte grensovergang. Gebruik de zoekfunctie in het forum.

Ben er nooit geweest maar Ko Samui schijnt een relatief duur eiland te zijn (Westerse prijzen). Een interessanter alternatief voor Ko Samui is Ko Pha-Ngan, dat bekend is om de volle (kwart, halve…) maan feesten. Wellicht is het een praktisch idee om naar Ko Chang te gaan (voor ieder wat wils), onderweg vanuit Siem Reap naar Thailand of juist vanuit Bangkok richting Cambodja.

Kijk naast interesses, budget ook goed naar het klimaat en weerbericht. Zo uit m’n hoofd is het Zuiden nu een wat grotere gok door de regentijd.

Ben benieuwd naar jullie route, laat nog eens wat weten. Veel plezier!