In december 2002 en januari 2003 ben ik in Nieuw Zeeland geweest gedurende een week of 6, waarvan ik de 1e ca 3 weken heb gereisd met lijnbussen, vervolgens ca 2,5 weken met een touringcar met Travelmarvel en de laatste dagen weer met lijnbussen. Ik had een lijnbussenabonnement inclusief 2 treinreizen. Tijdens het zelfstandig reizen heb ik veelal andere gebieden opgezocht dan in de periode van het reizen met Travelmarvel.
Ik wil in deze topic een aantal tips geven en stellingen verkondigen, die wellicht prikkelen tot discussies. Ik doe dat gefaceerd.
Nieuw Zeeland heeft weinig plaatsen met autovrije of autoarme centra. In een stad als Auckland komen drukke wegen dwars door het centrum, als ik mij niet vergis. Als je rustig wilt winkelen in Auckland zonder veel verkeer, dan lijkt mij dat niet mogelijk. Neem dan de boot naar Devonport voor ontspannen winkelen.
Cromwell en Queenstown behoren tot de weinige plaatsen met een autovrij centrum. Of weten jullie er meer?
Cor. Als ik wil winkelen ga ik daar wel voor naar NY, maar veel steden in NZ zijn gewoon een hoofdstraat met de belangrijkste winkels voor dagelijks gebruik. Met de grote supermarkten en de Wharehouse in de buitengebieden. Je hebt plaatsen als Hastings die een klein afgesloten winkelgebied heeft, maar er staan de zelfde winkels als in de rest van het gebied. Bedenk dat je maar een paar grote steden in NZ hebt en wat kleinere steden en die gewoon dienen als regio functie. Een NZlander is niet erg geinteresseerd in winkelen als hier, maar wil effectief zijn. Daarom de grote supermarkten en Wharehouse. Je hebt in Auckland wel een paar shoppingmalls zitten Cor.
Veel NZlanders zijn geboren en getogen in Nederland en andere Europese landen, waar die gezelligwinkelsfeer wel bestaat. Dus ik neem aan, dat er toch wel behoefte hieraan bestaat. Cromwell is herbouwd na een verschrikkelijke dambreuk. In het centrum is een autovrij winkelgebied gemaakt met parkeergelegenheid aan de rand. De projectontwikkelaar zag kennelijk, dat daar behoefte aan was. Verder vind ik Queenstown wat dat betreft heel gezellig met ook straatmuzikanten. Het ombouwen van winkelstraten met druk verkeer tot autoarme of autovrije winkelgebieden is kennelijk een hele toer, wat men daar kennelijk niet aandurft. Wat is een shoppingmall? En wat is NY?
Het openbaar vervoer in NZ is lang niet zo goed als in Nederland. Toch moeten er ook daar behoorlijk wat mensen zijn, die geen auto kunnen rijden. Hoe moeten die mensen dan vervoerd worden? Met een deeltaxi?
Waarom wordt het oostelijk deel van het Noordereiland meestal overgeslagen, alsof het niet bestaat? Ook daar zijn prachtige gebieden, zoals White Island, de East Cape regio, de Waioeka Gorge, de route Napier - Gisborne, Lake Waikaremoana, Te Urewera NP, Mahia Peninsula, enz. De route Rotorua - Opotiki is m.i. minder mooi, maar daar moet men maar even doorheen bijten. Sommige gebieden heb ik zelf bezocht, andere bekeken via google en youtube. Het Noordereiland is dichter bevolkt dan het Zuidereiland, maar het oosten van het Noordereiland is wel dun bevolkt met veel mooie natuur en landschappen. Het lijkt mij onzin om het Noordereiland maar even af te raffelen om meer tijd vrij te maken voor het Zuidereiland.
De touringcarrondreis door NZ ging niet naar het Abel Tasman NP. Ik wilde daar toch eens kijken met een lijnbus(je). Ik kwam tot Marahau. De plaats stelde niet zoveel voor. Er waren wel mooie houten beelden te zien. Ik overnachtte in een backpackers, 1 nacht. Er was een houten vlonder zonder afscherming in een waterig gebied. Al gauw durfde ik daar niet over, want ik had valangst. Ik hield ook niet van die lange wandelingen in eenzame gebieden. Bovendien reisde ik alleen. Verder vind ik smalle bergpaden heel angstig, vooral langs afgronden. Van het Abel Tasman NP had ik dus vrijwel niets gezien. Ik denk, dat mensen, die geen lange wandelingen ondernemen, beter door kunnen rijden naar Collingwood en Cape Farewell. Dat moet heel leuk zijn. Ik had zelf nog andere dingen op mijn programma, voordat ik met de tourincarreis ging. Dat waren de Trans Alpine treinreis van Greymouth naar Christchurch, logeren bij een tante van een vriend van mij in Christchurch, Stewart Island en Queenstown. Queenstown zat ook al in het schema van de touringcarreis, maar ik wilde daar ook zelf nog een aantal dagen naar toe.
Cor een shoppingmall is een overdekt winkelcentrum waar je rustig kan winkelen en vaak in NZ met een foodcourt. En NY is de Nieuw Amsterdam, the big Apple, the city that never sleeps aan de overkant van de grote plas. En queenstown is ook een regiofunctie en uitvalsbasis voor de Fjorden of de wandelroutes en voor de adrialinejunkies. Queenstown is niks meer dan een toeristendorp.
Het verblijf in Queenstown behoorde wel tot de hoogtepunten van mijn reis, ook al is het “niks meer dan een toeristendorp”. Er is veel gezelligheid. Je kunt lekker slenteren door levendige winkelstraten, de kade en lekker wandelen in de omgeving. Je kunt met een ouderwetse stoomboot naar een schapenboerderij, verder naar bungeejumpen kijken op de Kawarau Bridge niet ver met de auto of bus, het oude dorp Arrowtown bekijken, met een stoeltjeslift naar een uitzichtspunt vanuit Queenstown, enz. In Queenstown is vaak levend straatmuziek. Binnen één of meer café’s of restaurants is in de avond vaak levend muziek. Kortom, ik heb die dagen genoten. Het was ook leuk in McFees Waterfront Lodge in het centrum van Queenstown met op kerstavond een gezellig samenzijn met gratis hapjes en drankjes. Ondanks dat ik een paar dagen voor kerst mij onaangekondigd meldde bij McFees, bleken daar nog kamers vrij te zijn. Een kamer met meerzicht was iets duurder dan een kamer zonder meerzicht. Ik kon zelfs nog kiezen. Volgens mij moest ik 60 of 70 Nieuwzeelandse dollars per nacht betalen, volgens mij inclusief ontbijt. Een Nieuwzeelandse dollar is of was ongeveer net zo veel waard als een voormalige Nederlandse gulden. Dus ongeveer 30 of 35 euro. En McFees vond ik heel aardige mensen. Andere hotels liggen buiten het centrum met busverbindingen van de hotels met het centrum.
Wollie, woon jij in Nieuw Zeeland? In welke plaats? Zit je in een mooie omgeving?
Nee. Ik woon niet in NZ, maar in een dorp in de Veluwe. Ik ben 3x naar NZ geweest voor 2 maanden. En heb veel familie wonen verspreid over NZ. Ik heb ook alles gedaan in Queenstown. Van bungy tot de TSS earnshaw. Ik ben dol op de bakeries in de straatjes van dorpen en steden. NZ is het voorbeeld hoe toerisme werkt met als voorbeeld de i-site. Maar voor NZ ga ik naar het landschap en wandelen en niet slenteren door winkelstraten. Sorry Cor ik volg je post graag en hou van je alternatieve insteek.
Op mijn Nieuzeelandreis was ik eerst een kleine week in en rond Melbourne, Australië, o.m. voor familiebezoek. Toen ik op een maandagochtend daar aankwam, ging ik de eerste dag besteden aan bezoeken aan winkelcentra. Zo kwam ik in een boekenzaak terecht van Dymocks, waar ik rondkeek of ik boeken zag over Nederland e.d. Ineens hoorde ik muziek. Het bleek, dat de daar bekende popzanger Jimmy Barnes daar optrad met gitaarbegeleider. Hij ging 4 songs ten gehore brengen.Maar waarom in een boekenzaak? Hij had een boek geschreven, die hij na het optreden aan kopers ging signeren.
Verder heb ik in Wellington een dag besteed aan een bezoek aan de botanische tuin inclusief rosarium. Ik wilde een hotel vlak bij de cablecar in het centrum, wat ik tegen de taxichauffeur zei. Zo gezegd zo gedaan. Na de overnachting liep ik naar de vrijwel naastgelegen startpunt van de cablecar. Daarmee ging ik naar boven naar die tuinen. Leuke dag gehad. Weliswaar is in Winschoten ook een rosarium, maar neemt niet weg, dat ik het er leuk vond. En waarom zou je iets laten wat je eigenlijk wel leuk vindt. En in een stad rond te zeulen met al dat verkeer leek mij niks, want ik heb ook nog last van oversteekangst. De dag daarop nam ik de boot naar Picton. Ik had ook een dag eerder naar Picton kunnen gaan, maar dat heb ik niet gedaan. In Melbourne was het oversteken niet zo´n probleem.
In Christchurch ging ik logeren bij een tante van een vriend van mij. Ik kwam met de trein uit Greymouth. Het station van Christchurch ligt in the middle of nowhere. Ik liet mij met een taxi naar haar huis brengen. De taxichauffeuze wist de weg niet goed. Ze reed wat rond door de mooie buitenwijk St. Martins, veelal langs een rivier met bruggetjes. Het zag er nogal Nederlands uit. Toch vond ik het er mooi. Na enige omzwervingen kwam ik te slotte toch aan bij haar huis. Ik heb er ook nog lekker gewandeld.
In Wanganui heb ik met het reisgezelschap in een hotel bij een spoorwegovergang gezeten. Ik heb daar even gewandeld in een woonwijk aan de andere kant van het spoor. Ik voelde wat overeenkomst met een mooie woonwijk met vrijstaande huizen vlak bij mij in Groningen. Dit soort dingen vind ik ook leuk.
In Noorwegen zijn veel fjorden, die omgeven zijn door bergen. Vaak zijn ze goed van lengte. Milford Sound is een daarop gelijkende fjord. Heel mooi, maar je bent er gauw doorheen. Ik ben van mening, dat je Milford Sound of Doubtfull Sound beslist kunt bezoeken, ondanks het feit dat er in Noorwegen meer fjordenpracht is te bewonderen. Maar ik vind het geen must om daar heen te gaan.
Er zijn zelfs mensen, die het Noordereiland doen voor de cultuur en het Zuidereiland voor de natuur. Ze vergeten, dat beide ruimschoots aanwezig zijn op beide eilanden. Weliswaar is het N.E. dichter bevolkt dan het Z.E., maar de bevolking is vaak geconcentreerd op bepaalde gebieden.
Zelf ben ik vrijgezel, maar er gaan ook mensen naar NZ met kinderen. Om die kinderen alleen natuur aan te bieden lijkt mij wat ver gaan. Zij willen ook wel eens naar een attractiepark. Ik vind dat zelf ook wel leuk.
In de rubriek Reisblogs Nieuw-Zeeland staat een topic van Reizenin. Hierin wordt geadviseerd om het oosten van het Noordereiland alleen te bezoeken als de reis langer dan 8 weken duurt. Ik ben het hier niet mee eens. Ook bij een reis van zeg maar 4 weken kan het oosten van het Noordereiland er volgens mij best bij. Het kan namelijk m.i. geen kwaad als een aantal van die vastgeroeste highlights van N.Z. niet worden gehaald. En wie bepaalt wat de highlights zijn?
Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar wat zal jij doen. Iets doen wat 99% mooi vindt. Of gok je op wat je niet kent en niet is beschreven. Als ik een hotel boek en de referenties zijn niet goed. Dan ga ik er toch ook niet heen om het te proberen. Je wilt zoveel mogelijk waar voor je geld. De meerderheid en de pr en natuurlijk het enthousiasme van andere reizigers bepalen de highlights. Waarom gaan er zoveel toeristen naar Giethoorn en niet naar Meerssen. Juist de eerder aangegeven voorbeelden voor het bepalen van highlights.
Niet is beschreven? Vaak zijn alternatieve mooie plekken wel beschreven in een (goede) reisgids. Voordat ik naar Nieuw-Zeeland ging, viel mijn oog in een reisgids op Gisborne en omgeving. Ik dacht, dat lijkt mij wel wat. En terecht. Verder geven tegenwoordig beelden via youtube en google wel een beeld van een alternatieve streek. Ook als je plaatsnamen intoetst in youtube, kan je vaak al een indruk krijgen van gebieden. Vul b.v. in in youtube East Cape New Zealand, of Te Urewera National Park, of Waioeka Gorge, of Mahia Peninsula, of een plaatsnaam aldaar, dan zie je wel wat.
Wat zingt een straatmuzikant(e), als hij/zij bij de haven van Queenstown staat, op het moment dat het schip is vertrokken vanuit Walter Peak schapenboerderij?