Ik vertrek op 17 oktober samen met een vriendin naar Sao Paulo om van daaruit door te vliegen naar de Iguazu watervallen (braziliaanse kant), een dag later willen we naar de Argentijnse kant van de watervallen. Is het handig om van te voren hier al een excursie voor te boeken? Of zijn er genoeg mogelijkheden om dit ter plaatse te doen?
Vanaf de Argentijnse kant van de watervallen vliegen we door naar Buenos Aires en weer een dag later door naar Ushuaia en van daaruit hebben we ruim een maand de tijd om weer richting het noorden van Argentinië te reizen. Vanaf Ushuaia willen we alle afstanden met de bus gaan afleggen. Nu heb ik een aantal vragen over het reizen met de bus:
-Hoe lang is het met de bus van Ushuaia naar El Calafate? En wat zijn de prijzen van deze busreis? Kunnen we bustickets in Ushuaia zelf kopen of is het handiger om dit van te voren via internet te boeken?
Vanaf El Calafate willen we naar Puerto Madryn, is hier een rechtstreekse busverbinding naar toe? en hoe lang is deze reis? Wat is een leuke ‘tussenstop’ voor een paar dagen op weg naar Puerto Madryn?
Ik hoop dat jullie me weer een eindje op weg kunnen helpen met deze vragen…
De watervallen (beide kanten) moet je echt op eigen gelegenheid doen, het is hartstikke zonde om je bij een groep aan te sluiten en derhalve “vast” te zitten aan die groep. Vanuit Foz do Iguacu (Brazilie)gaan er bussen naar Puerto Iguazú (Argentinie). Vanaf het busstation vertrekken er iedere 20 minuten reguliere bussen naar de Argentijnse kant. Maar voor deze kant heb je écht wel een hele dag nodig! Dus als je weinig tijd hebt, sla dan de Braziliaanse kant over zou ik zeggen.
Vanaf Ushuaia vertrekken er bussen naar Rio Gallegos (12 uur geloof ik, alleen de klasse “Comun”, dus geen luxe!) en vanaf Rio Gallegos bussen naar El Calafate (4 uur, klasse comun). Qua kosten maakt het niet eens zo gek veel uit om dit stukje te vliegen (rond de EUR 150).
Van El Calafate naar Puerto MAdryn ga je ook weer via Rio Gallegos. Toevallig zitten 2 klanten van ons momenteel in de bus voor hetzelfde traject Als je de bus van 12:00 uit Calafate neemt kom je om 16:18 aan in Rio Gallegos. Daar vandaag vertrekt de luxe (Cama Suite!) bus van Andesmar naar Puerto Madryn om 20:00 en komt aan om 13:00 de volgende middag. Leuke plekken tussen El Calafate en Puerto Madryn zijn er overigens niet echt, dus ik zou direct doorgaan.
Nog een paar vragen… hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Is het ook mogelijk om van het dorpje Perito Moreno naar Puerto Madryn te reizen met de bus? Zo ja, hoe lang is deze reis met de bus?
Of is het handiger om via Perito Moreno richting Bariloche te reizen en vanuit Bariloche naar Puerto Madryn te reizen? (ik las ergens dat er ook treinen gaan vanuit Bariloche naar Puerto Madryn)
Als je wilt afzien, bezoek je Perito Moreno De Cueva de las manos is uiteraard erg interessant, maar om daar zó voor om te rijden en in een niet al te best onderkomen te overnachten… ik zou het niet doen. Er zijn nachtbussen tussen Puerto Madryn en Bariloche via Esquél. De Tren Patagonico rijdt om vrijdag van de kust naar Bariloche (vanaf San Antonio Oeste, dat ligt 2,5 uur bussen vanaf Madryn). De andere richting uit zou ik niet aanraden, omdat je dan letterlijk midden in de nacht in San Antonio aankomt en je daar maar moet zien te redden.
Hallo, hier ben ik weer… Over een weekje gaat onze reis beginnen. Nu vraag ik me af of iemand ervaring heeft met de trein naar de wolken ofwel El Tren a las Nubes. Ik heb hier veel over gelezen. Deze vertrekt vanuit Salta en schijnt tot half november te rijden. Kan iemand mij vertellen tot welke datum deze trein rijdt? En op welke dagen? Moet je reserveren voor deze trein, zo ja hoe lang van te voren en via welke site/organisatie?
Is deze treinrit echt zo spectaculair als beschreven???
…weet niet of ik deskundig ben maar heb wel ervaring met deze trein…
Heel eerlijk gezegd vind ik de prijs /kwaliteit erg uit balans, volgens mij betaal je inmiddels US$160 pp voor met de trein…
Vertrek ongeveer 07.00 en ongeveer 23.00 terug…geen circuit, maar heen en weer…
Om een uur of 18.00 /19.00 begint het hier te schemeren en dan moet je nog zolang (terwijl je niks tot niet zoveel meer ziet).
Er is ook een mogelijkheid om uit te stappen bij San Antonio de los Cobres en tegen meerprijs terug te reizen met Movitrack per truck (Movitrack is een -prijzige- agencia), ben je wel weer eerder thuis in Salta…
Zelf sterke voorkeur om deze trip met een dagexcursie (auto/combi) te doen… er zijn genoeg travelburo¨s die het volgende aanbieden:
Salta - San Antonio de los Cobres - Salinas Grandes (de Zoutvlakte) - Purmamarca en weer terug naar Salta…
Mijn mening veel meer waar voor je geld.
beste
Samen met mn vriendin heb ik een tweedaagse toch met Movitrack gemaakt
De eerste dag is het met een grote jeep
De overnachting was in Purnamarca met zicht op de zevenkleurige berg
Het was prijziger dan een daguitstap met een gewoon busje, maar prachtig mooi en elke peso/dollar waard.
Nog een tip
als je in de andes uitstappen maakt, zijn die cocablaadjes wel handig om wakker te blijven.
Zoniet dommel je sowieso in tijdens de verplaatsingen op grote hoogte