reisverslag 2

(origineel bericht op be-more.nl)

reisverslag 2

Reisverslag week 2 (Hopelijk met minder spelfouten)

Sawubona,

Ik vind het moeilijk te vertellen wat er afgelopen week allemaal is gebeurd, omdat het zoveel is, maar ga het toch proberen. Mijn laatste update was op donderdag volgens mij, dus ik begin bij de vrijdag.

Vrijdag:
Deze dag heb ik in de ochtend nog gewoon homeschooling gegeven. Daarna hebben Kels & Bambino, Kimberly en ik onze spullen gepakt, omdat we om 11.00 opgehaald zouden worden om te vertrekken naar ’ De Drakenberg’ . Uiteindelijk werden we op 12.15 opgehaald om te vertrekken. (African Time) Het regende en we moesten 3,5 uur rijden naar onze backpackershostel ’ Sani Logde’. Toen we aankwamen was het serieus maar 8 graden ofzo. Iedereen had het ijskoud. We hebben ons de eerste avond opgewarmd in het Cafe en hebben daar gegeten. De Volgende dag zou het pas echt beginnen.

Zaterdag:
Zaterdag ochtend werden we wakker op een regenachtige dag. Het was nog steeds ijskoud, maar ik had wel zin in avontuur.We ontmoeten onze gids Matthew, die ons opwachtte bij zijn oude Landrover. We vertrokken de Sani Pas op. Hoe hoger we kwamen, hoe kouder het werd. Het begon dan ook te sneeuwen. Omdat je op een onverharde pas rijdt met kuilen, werd het voor de auto onverantwoordelijk om nog langer door de sneeuw te rijden. We knden niet verder en we moesten uit de auto de sneeuw in om te lopen naar ’ Leshoto’ . Volgens de boekjes het zonnigste land van Afrika, Yeah Right. Dit was ongeveer 20 min lopen in de sneeuw en dan nog op een gladde berg omhoog. Eenmaal boven door d paspoortcontrole en en snel de pub in, *’ The highest pub of Afrika’ op 2865 meter. Daar even opwarmen met ’ Hot Chocolate’. Daarna had Matthew een dilemma. We zouden eigenlijk op de berg bij de locals in Leshoto slapen, maar als het zo bleef sneeuwen zouden we de volgende dag niet naar beneden kunnen. Als we terug gingen was het maar de vraag of de auto het zou trekken en dus moesten we misschien heel het stuk lopen. We besloten toch terug te lopen en haverwege kwamen we de auto tegen, die ons terug zou brengen. Iedereen wasverkleumd, maar het was een waaravontuur. De volgendedag gingen we dan maar Hiken. We sliepen wel in een eng huis. We dachten dat we daar alleen waren, maar later bleek dat er ook nog enge mannen sliepen, met zaklampen op hun hoofd.

Zondag:
Deze dag stonden we op met zon! Halleluja! We begonnen om 8.30 onze hike. Ik dacht hiken dat is wandelen, maar nee, hiken is avontuur. We liepen i een prachtige omgeving,echt fabelachtig, lord of the rings. We moesten over touwbruggen, door beekjes, langs steile rotsen enzovoort. Het was spannend en gaaf. Gelunched op de mooiste locatie ooit. En ’ Bushman paintings’ gezien. Het was fijn zo ontspannen te open, te kletsen en te genieten van de omgeving en het weer. Leuke gids ook. Om 15.30 terug, moe en verbrand in gezicht en nek. (doet nu nog zeer) 1 dag onder nul en 1 dag meer dan 20 graden. Trouwens nog wilde Elanden en Reebokken gezien. Daarna weer 3,5 uur terug om thuis te komen op ’ PalmTree’.*

Maandag:
Vandaag weer lekker aan de slag met de kinderen. Weer eerst homeschooling, dan arts en kraft, waar de kinderen (en ik bijna) mooie armbanden en sleutelhangers maken om te verkopen om zo geld op te halen. Dit allles onder het genot van de klanken van ’ Zahara’. In de middag wat gesjouwed voor de nieuwe ruimte. ( Ruimte voor adoptiebaby’s) Nog wat meer arts en crafts. Omdat iedereen dan ontspannen aan het werk is ontstaan er zo de mooiste gesprekken. Het is me veel waard. Ik leer ook al wat Zulu. Bloem = umbali, Namanga = niet liegen. Daarna vind ik vooral de kreten van de kids leuk. T Are you ready? I was born ready! Double times the action! People these days!

Dinsdag:
Deze dag was iets drukken. Eerst homeschooling. Miriam en ik hebben van leerling geruild, omdat deze kinderen liever van de ander les hadden en ze dan ook beter hun best doen. Ik vind dat ook leuk, omat ik zo kan zien hoe A vooruit gaat. Om 10.00 kwam Mama Ross naar ons, om ons haar levensverhaal te vertellen. Ross is de vrouw die ’ Palm Tree’ *is begonnen. Het was indrukwekkend en te veel om hier op te schrijven. Na de lunch kwam Wilma checken of alles goed met ons was en daarna gingen we aan de huiswerkbegeleiding. Dit is ook erg leuk. Na het eten gingen we even beneden kijken wat er te doen was.( en stiekem ook om te internetten op onze telefoons). De kinderen waren een danspel aan het doen. Ze dansten de poppen op de tv na. Michal Jackson, black eyed Peas. Het was aanstekelijk en al snel stonden Kelly, Kimberly en ik er ook bij. Ik hield stiekem Peter en Steve in de gaten, want ze zijn mijn competitie bij het tafeltennis. Ze moeten hun borst maar nat maken. We hebben veel gedanst met de kinderen. Het was erg gezellig. Ze deden het ook erg goed. Het was zo leuk, wij met zijn allen de kinderen. Peter en Steve aan hettafeltennisen. Ross kwam dansend de medicatie ronddelen en aan het einde zongen we met z’n allen: we are the world.

Woensdag:
Vandaag weer een aparte dag. eerst van 8.00-10.00 homeschool. Yvon kwam ons even halen om te laten zien dat ook de peuters arts en craft aan het doen waren. was zo leuk om te zien. Ze maakten ook kralenkettingen Sommige hadden niet door dat bepaalde gaatjes veel te klein waren voor hun lintje, maar toch bleven ze het stug proberen. Daarna arts en craft en toen gingen met met een van de grote jongens zijn verjaardag vieren in de ’ Galleria’ . Hij mocht voor 100 rand een cadeau uitzoeken en wij trakteerden hem op lunch (nou ja lunch) bij Mac Donalds. We werden wel aangegaapt door iedereen. Ze vonden het vast een vreemd gezelschap. Daarna huiswerkbegeleiding.Niemand had huiswerk, dus eigenlijk gewoon even gezellig met de kids kletsen als ze uit school komen. Auntie M, was aan het koken toen de apen haar kwamen vervelen. Ze moest ze iedereen keer wegjagen bij de pannen. Uitteindelijk had ze er 1 gevangen in de toiletten. De kinderen vonden het prachtig. Om 18.00 mochten we mee naar de Groep 8 Musical van vier kinderen. Vet leuk om te zien. Een soort Glee, maar dan echt. Ze waren erg goed, vooral de jongens met dansen. Was leuke ervaring om dat te mogen zien. Op de terug weg met 16 personen in de bus van Peter. Alleen dat is al een grappige ervaring. Peter zijn autorijkunsten maken de rit ook extra avontuurlijk.:wink:

Ik ga zo slapen en hoop vannacht niet weer lekgeprikt te worden. Hoewel het bij mij nog mee valt in vergelijking met de andere meiden. Er komen drukke leuke dagen aan. Morgen avond Galleria. Vrijdag ’ Durban by night’. Dat is een tour in een auto door het echte Durban. Dan komen we ook op de stukken, waar je beter niet kan komen en krijgen we de negatieve kanten van et WK 2010 te zien. Zaterdag Kimberly haar verjaardag, Victori Streetmarket en daarna Pannenkoekenbakken voor de kids. Zondag en maandag weekend, maar volgens mij gingen we klussen. Al met al geen tijd om me te vervelen.

Ik heb het nog steeds naar mijn zin en ben al weer wat meer bestand tegen alle beesten. Ik vind het zelfs al een eng idee, dat de tweede week al bijna voorbij is. Niet aan denken! Ik krijg hier zoveel energie en be continu aan het lachen. Waar is dat feestje? Op ’ Palm Tree’ is dat feestje!*

Liefs voor iedereen thuis! En als jullie een mooie sleutelhanger, armband, kerstboomhangers willen, hand made by ontwapenende kinderen met hun eigen verhaal. Let me know. Ze zijn 3/5 euro en heel mooi.

x Umbali (Als je dat zo schrijft)

(origineel bericht op be-more.nl)