Reisverhalen, algemene tips en informatie

Hi,

Wij zijn Lars & Dasja en hebben in 2010/2011 een goede zes maanden door Nieuw-Zeeland gereisd. Na terugkomst konden we niet ophouden over onze ervaringen, belevenissen en de prachtige natuur. Nadat iedereen onze verhalen al zo vaak had aan moeten horen hebben we besloten om er een website over te beginnen. Eerst met onze eigen reisverhalen, maar al snel werd dit meer. Nu bieden we reisroutes, informatie per regio, praktische informatie als het kopen of huren van een camper maar ook de mooiste bezienswaardigheden. Mochten jullie nog aanbevelingen hebben dan horen we het natuurlijk graag!

Je kunt onze website hier vinden:

Hopelijk kunnen we je helpen om de mooiste Nieuw-Zeeland reis voor te bereiden!

Lars & Dasja

Waarom zou je het oostelijk deel van het Noordereiland alleen bezoeken, als de reis langer dan 8 weken duurt? Ga je korter, dan moet je meer laten vallen. Ik geloof, dat mensen zich te veel laten leiden door de zogenaamde highlights. Andere plekken kunnen minstens even mooi of boeiend zijn.
Waarom wel Abel Tasman NP en Tongariro NP en niet Te Urewera NP en de Waioeka Gorge?
Waarom wel Lake Taupo en niet Lake Waikaremoana?
Waarom wel Rotorua en niet White Island?
Waarom wel Cape Reinga en niet de East Cape en Cape Farewell?
Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Leg me dat eens uit.
Misschien kan je alternatieve reisschema´s samenstellen.
Verder, als je Southland bezoekt, moet je m.i. ook Stewart Island bezoeken.
Banks Peninsula incl. Akaroa vind ik ook zeer de moeite waard. Valt buiten je beschrijving.
Kaikoura hoort er m.i. ook bij met o.m. de woeste kust.
Naast kustroutes vind ik zigzagroutes ook leuk. Doe b.v. in de noordelijke helft van het zuidereiland een aantal dwarsverbindingen, nl. Nelson - Westport, Westport - Hanmer Springs - Kaikoura, Christchurch - Greymouth (kan ook per trein).
Nederlandse Nieuwzeelandbezoekers kan je wel vergelijken met Amerikaanse Nederlandbezoekers. De laatsten bezoeken vooral het westen van Nederland, b.v. de Keukenhof, Madurodam, Amsterdam, Kinderdijk, de Zaanse Schans, Marken, Volendam, enz. Er is zoveel moois elders in Nederland, b.v. de Friese meren, Sloten, Ootmarsum, Groningen, Maastricht, het Zuidlimburgs heuvelland, enz.

Beste Cor,

Bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, er zijn voldoende plekken die even mooi en boeiend zijn als sommige highlights. Maar het zijn niet voor niets highlights, als je naar New York gaat wil je ook het Empire State Building zien en niet een andere random wolkenkrabber. Highlights zijn meestal de punten waarvoor mensen een land/regio bezoeken. Wij geven middels onze reisroutes enkel een leidraad van wat je allemaal zou kunnen zien in een bepaald tijdsbestek. Maar stimuleren iedereen er zijn eigen route van te maken. Daarom ook dat we er geen dag indeling of iets dergelijks bij vermelden. Het is puur ter illustratie over wat kan in een bepaalde tijd, en welke highlights je zou kunnen aandoen.

Aangezien voor sommige mensen de tijd beperkt is kan helaas niet alles worden bezocht, en dan vinden wij persoonlijk bijvoorbeeld Cape Reinga meer de moeite waard als East Cape. Aangezien we keuzes moeten maken hebben we ons beperkt tot de drie reisroutes met een verschillend tijdsbestek die op de website staan. Het is niet te doen om negen verschillende reisroutes voor 4 weken op te stellen met net een paar andere hoogtepunten. Ons inziens kan iemand dat zelf veel beter bepalen als hij/zij weet wat ze niet willen missen. We willen niet alles gaan uitkauwen en bij wijze van verplichten tot de route.

Maar zoals eerder al gezegd, je hebt gelijk het zijn voornamelijk de hoogtepunten. Maar Nieuw-Zeeland bezoeken zonder de hoogtepunten te zien is ook niet aan te raden. Eigenlijk zou je de tijd moeten nemen om alles te kunnen ontdekken (zoals wij hebben gedaan in de zes maanden dat we door Nieuw-Zeeland reden), maar helaas is dat niet voor iedereen een optie.

Bedankt voor je input en mochten we nieuwe reisroutes samenstellen dan nemen we je input zeker mee en brengen we je op de hoogte!

Groeten,

Lars & Dasja

Wat maakt voor jullie Cape Reinga interessanter dan East Cape en mogelijk Cape Farewell? Ik kan mij goed voorstellen, als jullie Cape Reinga leuker vinden dan de zuidkaap van het zuidereiland te Bluff. Daar staat wel tegenover, dat ik het bewoonde deel van Stewart Island, dat ten zuiden van die zuidkaap ligt, wel zeer de moeite waard vind. Zijn jullie wel eens op Stewart Island geweest? Hoe vonden jullie het daar? Voor mij is dat juist een highlight. Er is weelderige begroeiing, er zijn uitzichten op prachtige baaien, enz. Daar mag best wel een standaard highlight voor vallen.

Een vakantie van 5 weken in Nieuw Zeeland kan zeer geslaagd zijn, als slechts de helft van de standaard highlights wordt bezocht.

Misschien is het zinvol, dat jullie een reisschema maken voor mensen die niet goed ter been zijn. Ik heb de indruk, dat veel reissschema’s zijn gericht op zo nu en dan een pittige wandeling. Misschien ook een reisschema die rekening houdt met naast mooie natuur ook met wat vertier. Je kunt kinderen niet alleen natuur aanbieden, maar ook b.v. attractieparken.

Verder ben ik voorstander van een andere manier van reizen. Men gaat een goede reisgids nemen, leest die door en noteert een aantal persoonlijke highlights. Die brengt men vervolgens in in het reisforum. Mensen kunnen daar een oordeel over geven. Vervolgens gaat men een schema opstellen en brengt die in in het forum. Men gaat veel uithoeken bezoeken en gaat zigzaggend over dwars door het land en neemt de persoonlijke highlights mee.

Ook kunnen jullie reisschema´s maken voor openbaar vervoer gebruikers. Daarbij rekening houdend met de treinmaatschappij en busmaatschappijen die abonnementen afgeven. Dus voor iedere maatschappij een reisschema. Je kunt dan b.v. de East Cape en omgeving alleen opnemen als de maatschappij dat in het lijnennet heeft opgenomen. Ik had een abonnement op, ik denk, een intercity busmaatschappij. Daarin was de kustroute Opotiki - Gisborne niet opgenomen. Dan maar door de Waioeka Gorge van Opotiki naar Gisborne. Met een kiwi busmaatschappij zou die kustroute mogelijk wel kunnen. Met een treinabonnement moet het reisschema gericht zijn op voornamelijk treingebruik.