Santiago de Cuba - Mijn paradijs
*Oh, wat is het heerlijk om hier weer te zijn! Dit, Santiago de Cuba, is voor mij echt de beste plek op de hele wereld!
Ben van Jerez de la Frontera, waar ik woon, eerst naar Nederland gegaan en ben daar even een paar dagen geweest. Brrrrr, dat was koud! Maar gelukkig heel warm om wat familie en vrienden weer te zien. Bovendien had ik gelukkig het goede vooruitzicht van deze reis. En de reis verliep goed, hoewel niet geheel vlekkenloos… Afgelopen woensdag kwam ik namelijk keurig op de geplande tijd aan in Holguin, maar… Mijn koffer niet! Ben 'm toen netjes als vermist gaan opgeven, kreeg een papiertje mee, met een telefoonnummer, dat ik donderdag kon bellen om verder te informeren. Wat was het overigens superfijn dat ik inmiddels zo goed Spaans spreek, want dat was anders best lastig geweest!
Ik had wat mensen in de wachtrij voor de douane ontmoet, die ook naar Santiago gingen en die hadden netjes op mij gewacht, dat was wel prettig, want nu konden we een taxi delen. Toen ze hoorden van het probleem van mijn koffer, vroegen ze me of ik niet in Holguin wilde blijven, nu ik mijn koffer niet had. Hahaha, ben ben je gek! Ik wilde naar Santiago! Dus dat deed ik. Het was wel apart om daar alleen met mijn handbagage aan te komen, maar gelukkig had ik de belangrijkste dingen in mijn handbagage zitten.
Dat kwam overigens vooral omdat ik een paar kilo teveel gepakt had in mijn koffer en de overbagagekosten van Martinair waren inmiddels fors gestegen (in april was het nog €12,50 per kilo (wat al belachelijk duur was), nu was het €25! Helemaal belachelijk!), maar ik mocht wat in mijn handbagage doen en daarmee was het precies goed. Daardoor had ik dus niet alleen mijn lenzenspullen en tandenpoetsspullen bij me, maar ook al mijn douchespullen, zonnenbrandcremes, boeken en andere handige dingetjes. Zelfs de kadootjes voor de familie had ik bij me! Was raar trouwens, dat ik in mijn haast dingen in mijn handbagage te doen, ook mijn scheerspullen daarin deed, maar blijkbaar vinden ze het voor vluchten naar Cuba geen probleem om zoiets bij je te hebben…
Tja, wat ik alleen dus niet had waren: KLEREN! Hahaha, dat was wel maf. Heb dus een dag of 4 met dezelfde kleren gedaan. Gelukkig had ik de vorige keren steeds kleren hier achtergelaten bij de familie, dus daar kon ik nu wel weer iets van lenen hahaha.
Maar wat was er nu met mijn koffer? Donderdag heb ik dus gebeld en wat bleek: mijn koffer stond nog vrolijk in… AMSTERDAM!!! Dat heb ik weer… zucht hahahaha Mijn geluk is dat er meerdere vluchten per week naar Cuba gaan, dus vrijdag is mijn koffer mee naar Havana gegaan en zaterdag is ie doorgevlogen naar Holguin, waar ik 'm samen met Maykel, een goede vriend van me en ook mijn dansleraar hier, ben gaan afhalen. Dat was wel gezellig. Wel dus ook een heel gedoe, maar nu is alles okay en ben ik weer een ervaring rijker!
Verder is hier alles goed, ik kreeg gelukkig gewoon weer een Familie Visum (visa familiar), zodat ik weer bij Lucia en familie mocht slapen. Was overigens ook wel een gedoe. De situatie is sinds april echt veranderd hier en niet ten goede, helaas… Je kan wel stellen dat het echt verslechterd is. Er is nog minder te krijgen dan voorheen en het leven is behoorlijk wat duurder geworden. Voor ons toeristen (je krijgt minder voor een Cubaanse dollar (peso convertible)), maar ook voor de Cubanen. En ze hadden al zo weinig.
Tja, en dat het veranderd is, merk je dus ook bij de aanvraag voor een visa familiar. Communisme viert hoogtij en daarmee ook de corruptie. We hebben het geluk dat dat vrouwtje van de immigratiedienst ons graag mag, dat merkten we al in april, toen we voor de eerste keer deze procedure door moesten. Deze keer was Lucia een tijdje geleden al gaan melden dat ik weer zou komen, om aan te geven dat ze graag wilden dat ik bij de familie kon blijven. Ze had toen al een aardigheidje meegenomen voor die vrouw van de immigratiedienst. Nu moest ik uiteraard weer betalen voor het visum (40 Peso Convertible), maar deze keer heb ik echter 50 betaald om ze ‘gunstiger’ te stemmen. Tot slot gaat Clara (de dochter van Lucia) binnenkort nog een kadootje afgeven, dat ze tijdens het gesprek beloofd heeft. En zo is alles in orde.
Maar goed, dat was dus even wat ik kwijt wilde over het begin van mijn vakantie hier. Nu is alles weer normaal, voor zover dit normaal is. Ik dans uiteraard weer iedere dag met Maykel en dat is echt heerlijk! Had ik toch wel heeeeel erg gemist! 's Avonds ben ik meestal in de straat te vinden. Ofwel op de varanda bij de familie, kletsend met hun en met de mensen (bekenden) die voorbij komen, ofwel bij vrienden van een paar huizen verderop, ook weer gewoon lekker op de varanda, pratend en luisterend naar wat muziek. Zeer relaxt.
Met de familie gaat het ook heel goed. Lucia heeft haar hand geblesseerd. Van wat ik begrijp is een zenuw in haar pols gekneld geraakt. In januari wordt ze geopereerd, een snelle ingreep, waar ze niet voor in het ziekenhuis hoeft te blijven. Het gaat verder goed met haar en Clara, haar dochter, heeft vakantie nu om haar te helpen. Ik help ook waar ik kan en het is grappig om te zien hoe Lucia zich verveeld nu ze niets mag doen. Het enige andere in het huis, is dat de douche stuk is, of tenminste, dat electrische ding dat het water verwarmde. Gelukkig verwarmd de zon nog steeds het waterreservoir op het dak, dus 's avonds kun je best warm douchen en 's ochtends maken we water warm op het fornuis, zodat je dat uit een emmer kan scheppen. Voelt eigenlijk best wel Cubaans.
Ik blijf het toch wel raar vinden, dat ik me hier altijd zooo goed voel. In een land waar zoveel problemen zijn, waar het zo slecht is gesteld met de eigen bevolking, maar waar je zoveel warmte voelt. Ik vind het werkelijk heerlijk om in Jerez te wonen, maar dit… Santiago de Cuba… Dit is mijn plekje.
*
Ik zal over een tijdje weer schrijven, vertellen over wat me hier bezighoud. Na kerst en oud-en-nieuw wellicht. Ben erg benieuwd hoe dat hier gaat zijn.
*
Liefs,
Carolina*